Kirkeudvalget 2020-21
KIU Alm.del
Offentligt
2416334_0001.png
Den danske Præsteforening
Kirkeministeriet har modtaget Den danske Præsteforenings brev af 12. maj
2021 med en række bemærkninger og spørgsmål vedrørende den påtænkte
omdannelse af Pensionskassen af 1950.
Det fremgår bl.a., at Præsteforeningens brev er fremsendt på baggrund af, at
Kirkeministeriet ved brev af 7. maj 2021 orienterede foreningen om, at der den
6. maj 2021 havde været afholdt ekstraordinært bestyrelsesmøde i Pensions-
kassen af 1950 i forbindelse med en påtænkt omdannelse af pensionskassen,
og at Pensionskassen af 1950 ved brev af 6. maj 2021 til sine aktive medlem-
mer havde indkaldt til et virtuelt medlemsmøde med afholdelse den 20. maj
2021.
Som det fremgik af indkaldelsen til medlemsmødet var det bl.a. hensigten, at
medlemmerne på mødet, i henhold til proceduren i § 49 i vedtægten for Pensi-
onskassen af 1950, skulle stemme om en vedtægtsændring, således at pensi-
onskassen kunne omdannes til en statslig pensionsordning under Udbetaling
Danmarks administration.
Det fremgik også af indkaldelsen, at staten som hidtil ville hæfte fuldt ud for
medlemmernes krav på pension, og at Udbetaling Danmark allerede står for
udbetaling af pensionerne.
Endvidere fremgik det af indkaldelsen, at den påtænkte omdannelse ville med-
føre, at pensionskassen fremover ikke ville optage nye medlemmer, og at pensi-
onskassens bestyrelse nedlægges.
Til medlemsmødet den 20. maj 2021 var der stort fremmøde og mange spørgs-
mål, og det viste sig ikke muligt på den afsatte tid at besvare alle spørgsmål.
Formanden besluttede derfor at udskyde afstemningen til et nyt medlemsmøde
den 31. maj 2021, og det blev aftalt, at spørgsmål, som blev fremsendt til Kirke-
ministeriet senest den 25. maj 2021, i størst muligt omfang ville blive besvaret
på Pensionskassens hjemmeside.
Forud for medlemsmødet den 31. maj 2021 opdaterede Kirkeministeriet derfor
pensionskassens hjemmeside: Under menupunktet
Information fra Pensions-
kassen af 1950
blev der offentliggjort en gengivelse af den mundtlige oriente-
ring fra medlemsmødet den 20. maj 2021 om baggrunden for den påtænkte
omdannelse af pensionskassen, og under menupunktet
FAQ om den påtænkte
omdannelse af Pensionskassen af 1950
samlede man en lang række svar på
spørgsmål affødt af den påtænkte omdannelse.
Pensionskassen af 1950 udsendte herefter en indkaldelse til nyt medlemsmøde
med afholdelse den 31. maj 2021. Indkaldelsen indeholdt bl.a. links til de to
ovennævnte menupunkter på pensionskassens hjemmeside.
Frederiksholms Kanal 2121
Frederiksholms Kanal
1220 København K
Postboks 2123
www.km.dk
1015 København K
www.km.dk
Telefon 3392 3390
Telefax 3392 3913
e-post
[email protected]
Akt nr.: 170550
Dette akt nr. bedes oplyst ved
henvendelse til Kirkeministeriet
Dato: 15. juni 2021
KIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 49: Spm. om kommentar til Præsteforeningens reaktion på nedlæggelse af Pensionskassen af 1950 i brev til kirkeministeriet, til kirkeministeren
2416334_0002.png
I brevet af 12. maj 2021 undrer Præsteforeningen sig over mødeindkaldelsen
til medlemsmødet. Foreningen finder bl.a. indkaldelsen forhastet, ligesom for-
eningen ikke mener, at den er sket med inddragelse af de relevante parter.
Kirkeministeriet deler ikke foreningens synspunkt.
Pensionskassens vedtægter indeholde ikke nærmere bestemmelser om indkal-
delse til medlemsmøde og ministeriet finder således, at en indkaldelse til virtu-
elt medlemsmøde, med 14 dages varsel, som er tilsendt hvert medlem i ved-
kommendes eBoks, er rettidigt indkaldt.
Ministeriet noterer sig endvidere, at Præsteforeningen heller ikke anfører no-
get nærmere om, hvilke yderligere ”relevante parter”, som efter foreningens
opfattelse burde inddrages i udsendelsen af indkaldelsen til medlemsmødet.
Det er imidlertid ministeriets klare opfattelse, at udsendelsen af medlemsind-
kaldelsen er sket med inddragelse af de relevante parter, idet udsendelsen
fandt sted efter en forudgående drøftelse samme dag i bestyrelsen for Pensi-
onskassen af 1950. Bestyrelsen deltog endvidere på begge medlemsmøder.
Præsteforeningen stiller i sit brev spørgsmålstegn ved, hvorvidt indkaldelsen
til medlemsmødet er sket lovligt. Foreningen anfører imidlertid ikke noget
nærmere til støtte for, hvorfor dette ikke skulle være tilfældet.
Kirkeministeriet kan oplyse, at beslutningen om indkaldelse af medlemsmødet
blev drøftet på det ekstraordinære bestyrelsesmøde den 6. maj 2021, hvor det
blev besluttet at formand og næstformand skulle være afsender af indkaldelsen
til medlemsmøde.
Ministeriet skal i den forbindelse henvise til, at det fremgår af § 43, stk. 1 i ved-
tægten for Pensionskassen af 1950, at pensionskassen ledes af en bestyrelse på
4 medlemmer.
Det følger desuden af vedtægtens § 45, stk. 3, 1. pkt., at formanden (evt. næst-
formanden) for bestyrelsen sammenkalder bestyrelsen, når vedkommende fin-
der anledning dertil, og endelig følger det af vedtægtens § 45, stk. 2, 2. pkt., at i
tilfælde af stemmelighed i bestyrelsen, er formandens stemme afgørende.
Præsteforeningen anfører videre i sit brev, at det ikke er tilstrækkeligt præcise-
ret, hvad der nærmere skulle stemmes om på medlemsmødet.
Kirkeministeriet kan her henvise til, at det af indkaldelsen til medlemsmødet
den 20. maj 2021 bl.a. fremgik, at:
[…]
Akt nr.: 170550
Side 2
Efter indstilling fra Kirkeministeriet, Skatteministeriet (Medarbejder- og
Kompetencestyrelsen), Finansministeriet og Beskæftigelsesministeriet øn-
sker regeringen at omdanne Pensionskassen af 1950 for forskellige private
kirkelige institutioner.
Omdannelsen betyder, at Pensionskassen nedlægges i den nuværende form
og omdannes til en statslig pensionsordning, der administreres i Udbetaling
Danmark. Udbetaling Danmark står allerede i dag for udbetaling af pensio-
nerne. Staten hæfter som hidtil fuldt ud for medlemmernes krav på pension.
KIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 49: Spm. om kommentar til Præsteforeningens reaktion på nedlæggelse af Pensionskassen af 1950 i brev til kirkeministeriet, til kirkeministeren
2416334_0003.png
For alle nuværende medlemmer i Pensionskassen af 1950 vil en omdannelse
ikke have konsekvenser for deres pensionsoptjening. I forbindelse med en
omdannelse af pensionskassen vil der formelt skulle udstedes et regulativ til
afløsning af pensionskassens vedtægt, som herefter vil være det juridiske
grundlag for medlemmernes krav på pension. Medlemmernes pensionsret-
tigheder vil således blive videreført uændret.
En omdannelse medfører, at Pensionskassen af 1950 fremadrettet ikke opta-
ger nye medlemmer, og at bestyrelsen samtidig nedlægges.
[…]
Akt nr.: 170550
Side 3
Eventuel tvivl om afstemningstemaet blev desuden tydeligt adresseret forud
for afstemningen på medlemsmødet den 31. maj 2021, både i den skriftlige mø-
deindkaldelse til hvert enkelt medlem og
i FAQ’en på pensionskassens hjemme-
side, som der også var linket til i den skriftlige mødeindkaldelse.
I FAQ’en var
der således bl.a. anført følgende:
Q1: Hvad skal der stemmes om på medlemsmødet?
A1: Ved en omdannelse af pensionskassen til en statsgaranteret pensionsord-
ning erstattes vedtægten af et regulativ, der viderefører medlemmernes pensi-
onsrettigheder, men ikke indeholder reglerne om en bestyrelse m.v. for kassen,
idet ordningen fremadrettet skal administreres af Udbetaling Danmark.
Der skal på medlemsmødet stemmes om indførelsen af følgende to nye bestem-
melser i vedtægten:
Ӥ , stk. . Med virkning fra den . januar
mer i pensionskassen.”
Ӥ
, stk. . Med virkning fra den . januar
optages der ikke nye medlem-
nedlægges bestyrelsen.”
Præsteforeningen problematiserer i sit brev desuden, om ikke også pensioni-
ster burde være indkaldt til medlemsmødet.
Kirkeministeriet kan oplyse, at pensionister ikke længere er medlemmer af
Pensionskassen af 1950, og derfor ikke har stemmeret ved et medlemsmøde.
Ministeriet kan i den forbindelse
henvise til FAQ’en på pensionskassens hjem-
meside, hvor der bl.a. anføres følgende:
Q4: Hvem har stemmeret på medlemsmødet?
A4: Det er medlemmerne af pensionskassen, som har stemmeret på medlems-
mødet.
Det fremgår af § 2, stk. 2 i vedtægten for pensionskassen, at optagelse i pensi-
onskassen kan ske for teologiske kandidater og præster, såfremt de er ansat i
en af de nærmere anførte institutioner.
Pensionister er ikke længere ansat, da de jo er fratrådt deres stilling. Pensioni-
ster opfylder dermed ikke længere forudsætningen i vedtægtens § 2, stk. 2.
KIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 49: Spm. om kommentar til Præsteforeningens reaktion på nedlæggelse af Pensionskassen af 1950 i brev til kirkeministeriet, til kirkeministeren
2416334_0004.png
Det fremgår også andre steder i vedtægten, at der er forskel på medlemmer og
”egenpensionister”, jf. § , stk. og . Også § , stk. , og § , stk. , sondrer
tydeligt mellem betegnelserne ”medlem” og ”pensioneret medlem”. Hvis det var
det samme, var der ikke grund til at sondre.
Hverken pensionister eller de private kirkelige institutioner har således stem-
meret på medlemsmødet
Q5: Er det ikke sådan, at man i andre pensionskasser betragter perso-
ner, som er pensioneret, som medlemmer af pensionskassen?
A5: Det fremgik tidligere af § 3, stk. 1, nr. 2, i
den nu ophævede lov om tilsyn
med firmapensionskasser,
at man ved en pensionskasses medlemmer bl.a. for-
stod ”tidligere ansatte, der modtager pension fra pensionskassen”. Det fremgår
af § 3, nr. 4, i
den nugældende lov om firmapensionskasser,
at der ved et ”med-
lem” bl.a. forstås en ”person, som ikke er en pensionsmodtager”.
Pensionskassen af 1950 er imidlertid under alle omstændigheder ikke omfattet
af lov om firmapensionskasser, da det er en statsgaranteret pensionskasse og
ikke en firmapensionskasse.
Akt nr.: 170550
Side 4
Præsteforeningen spørger, hvad konsekvensen vil være, såfremt der på med-
lemsmødet ikke opnås det fornødne flertal for den foreslåede vedtægtsæn-
dring.
Som bekendt viste afstemningen på medlemsmødet den 31. maj 2021, at der
ikke blev opnået den fornødne medlemsopbakning til den påtænkte omdan-
nelse af pensionskassen.
Pensionskassen blev i sin tid oprettet ved en regulering på finansloven, og den
vil derfor også kunne omdannes ved en regulering på finansloven. Præcis den
samme procedure er brugt ved tidligere omdannelser af tilsvarende statsga-
ranterede pensionskasser, og det er ministeriets forventningen, at en omdan-
nelse af Pensionskassen kommer til at indgå i Finanslovsforslaget for 2022,
hvor regeringen agter at lægge op til en forøgelse af tilskuddet til DSUK og DKS,
som tager højde for deres fremtidige udgifter til arbejdsgiverbidrag.
Præsteforeningen stiller i sit brev af 12. maj 2021 endvidere spørgsmål om,
hvilken sikring det enkelte medlem får for sine pensionsrettigheder.
Ministeriet kan henvise til FAQ’en, hvor det bl.a. fremgår:
Q2: Vil der blive udarbejdet et skriftligt beslutningsgrundlag for hvert
enkelt medlem?
A2: Ved den påtænkte omdannelse videreføres det enkelte medlems rettigheder
uændret i regulativet. Der er derfor ikke behov for at udarbejde et individuelt
beslutningsgrundlag.
[…]
KIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 49: Spm. om kommentar til Præsteforeningens reaktion på nedlæggelse af Pensionskassen af 1950 i brev til kirkeministeriet, til kirkeministeren
2416334_0005.png
Q6: Hvilken sikring har det enkelte medlem for sine pensionsrettighe-
der efter den påtænkte omdannelse?
A6: Som ved tidligere omdannelser af statsgaranterede pensionskasser sik-
res medlemmernes pensionsrettigheder i et regulativ om medlemmernes
pensionsrettigheder, der viderefører vedtægtens bestemmelser herom. Med-
arbejder- og Kompetencestyrelsen udsteder regulativet inden den 1. januar
2022. Regulativet vil blive lagt på www.borger.dk
Se også A2.
Q7: Hvordan vil dækningen for medlemmernes ægtefæller og børn
være efter den påtænkte omdannelse den 1. januar 2022?
A7: Ved en omdannelse af pensionskassen videreføres de nugældende dæknin-
ger uændret i et regulativ. Muligheden for at ægtefæller til eller børn af med-
lemmer kan få udbetalt ægtefælle- eller børnepension i henhold til eksisterende
regler påvirkes ikke af den påtænkte omdannelse. Regulativet vil i øvrigt hen-
vise til tjenestemandspensionslovens regler om egenpension, ægtefællepension
m.v.
Q8: Hvad sker der med min pension, hvis jeg bliver sygemeldt?
A8: Vedtægtens bestemmelser om mulighed for svagelighedspension vil blive
videreført i et regulativ. Regulativet vil i øvrigt henvise til tjenestemandspensi-
onslovens regler om svagelighedspensionering.
Q9: Hvilke pensionsmæssige rettigheder får ansatte, der er ansat og til-
trådt stillingen forud for den påtænkte omdannelse den 1. januar
2022?
A9: Personer, som med virkning inden den 1. januar 2022 er ansat og tiltrådt i
en af de omhandlede private kirkelige institutioner, vil fortsat kunne optages i
pensionskassen frem til den 1. januar 2022. Fuldt oplyste ansøgninger om opta-
gelse i pensionskassen, som er indsendt til pensionskassen inden den 1. januar
2022, og hvor ansøgeren opfylder betingelserne for at blive medlem af Pensi-
onskassen af 1950, bliver således behandlet efter de nugældende regler.
Q10: Hvilken pensionsordning får nyansatte, som efter den påtænkte
omdannelse den 1. januar 2022 tiltræder en stilling i en af de private
kirkelige institutioner, som hidtil har haft ansatte i Pensionskassen af
1950?
A10: Hvilken pensionsordning der etableres, beror på de konkrete ansættelses-
vilkår, der gælder i den enkelte stilling, og som eventuelt følger af en overens-
komst.
Akt nr.: 170550
Side 5
KIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 49: Spm. om kommentar til Præsteforeningens reaktion på nedlæggelse af Pensionskassen af 1950 i brev til kirkeministeriet, til kirkeministeren
2416334_0006.png
Endelig spørger Præsteforeningen, hvorledes man vil sikre fortsat pensions-
mæssig oprykning for allerede omfattede medlemmer af pensionskassen.
Kirkeministeriet forstår spørgsmålet således, at der sigtes til muligheden for
oprykning svarende til LR 34 i pensionsmæssig henseende for pensionskassens
medlemmer. Ministeriet
skal i den forbindelse henvise til FAQ’ens omtale af
dette spørgsmål:
Q11: Hvad betyder den påtænkte omdannelse for medlemmer, som før
omdannelsen er pensionsmæssigt indplaceret i lønramme 34?
Akt nr.: 170550
Side 6
A11: Ved en omdannelse af pensionskassen vil der ikke ske nogen ændring af de
pensionsrettigheder, som medlemmerne har optjent. Hvis man i dag er pensi-
onsmæssigt indplaceret i lønramme 34, er man således også pensionsmæssigt
indplaceret i lønramme 34 efter omdannelsen.
Q12: Hvilken mulighed er der for pensionsmæssig oprykning af med-
lemmer til lønramme 34 frem mod den påtænkte omdannelse?
A12: Den tidligere praksis med pensionsmæssig oprykning til lønramme 34 ef-
ter tur (lodsystemet) er ikke i overensstemmelse med vedtægten. Vedtægten
fastsætter, at bestyrelsen kan træffe afgørelse om pensionsmæssig oprykning
efter ansøgning, når særlige forhold taler derfor. Denne bestemmelse vil blive
videreført i regulativet efter den påtænkte omdannelse. Bestyrelsen vil frem til
omdannelsen behandle og træffe afgørelse i de anmodninger om oprykning,
der er forelagt.
Q13: Hvordan sikres medlemmers mulighed for oprykning til løn-
ramme 34 efter den påtænkte omdannelse?
A13: Vedtægtens mulighed for pensionsmæssig oprykning videreføres i regula-
tivet. Ansøgninger om oprykning vil skulle indsendes til Udbetaling Danmark,
der forelægger spørgsmålet for Medarbejder- og Kompetencestyrelsen, der
træffer afgørelse efter høring af Kirkeministeriet.
Med venlig hilsen
Rasmus Paaske Larsen
Chefkonsulent