Kirkeudvalget 2020-21
KIU Alm.del
Offentligt
2371754_0001.png
Folketingets Kirkeudvalg
[email protected]
Louise Schack Elholm
[email protected]
Kirkeudvalget har ved brev af 18. marts 2021 (KIU alm. del
spørgsmål nr. 36)
bedt om min besvarelse af spørgsmål:
”Spørgsmål
36
Vil ministeren oplyse processen og reglerne for, hvornår et stillingsopslag må
slås op, når en præst fratræder sin stilling?”
Svar:
Jeg forstår spørgsmålet således, at der sigtes specifikt til den proces og de reg-
ler, der særligt omhandler opslag af folkekirkens ledige præstestillinger.
Jeg kan oplyse, at der for hvert stift er fastsat en rammebevilling til den præste-
lige betjening. Inden for denne rammebevilling har det siden den 1. januar
1990 været biskoppens ansvar at tilrettelægge den pastorale struktur i stiftet,
jf. Kirkeministeriets cirkulæreskrivelse af 7. februar 1990.
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
www.km.dk
Telefon 3392 3390
Telefax 3392 3913
e-post
[email protected]
Akt nr.: 155887
Dette akt nr. bedes oplyst ved
henvendelse til Kirkeministeriet
Dato: 13. april 2021
Det er herefter biskoppen, der træffer afgørelse om, hvorvidt en ledig sogne-
præstestilling skal opslås uændret, ligesom det er biskoppens kompetence
ef-
ter lokal forhandling
at foranledige nedlæggelse og oprettelse af stillinger
samt pastoratsomlægninger.
Der er endvidere fastsat særlige regler om opslag af præstestillinger i Kirkemi-
nisteriets i kopi vedlagte cirkulære af 21. november 2013 om opslag, besæt-
telse af og ansættelse i præste- og provstestillinger, forberedelse af sager om
ansættelse og udfærdigelse af ansættelsesbevis (ansættelsescirkulæret).
I lyset af det stillede spørgsmål vil jeg her særligt henlede opmærksomheden
på ansættelsescirkulærets § 1, der netop vedrører opslag af præstestillinger.
Det fremgår af cirkulærets § 1, stk. 1, at biskoppen skal vurdere, om en ledig
præstestilling skal opslås i uændret form, eller om der skal ske omdannelse af
stillingen. Biskoppen skal også vurdere, om der er budgetmæssig dækning for
besættelse af præstestillingen.
Af cirkulærets § 1, stk. 2 fremgår den klare hovedregel om, at ledige præstestil-
linger skal opslås, forinden ansættelse kan finde sted. Bestemmelsen henviser
desuden til de særlige situationer, hvor opslag undtagelsesvist ikke skal finde
sted, nemlig hvis der er tale om ansættelse i indtil 6 måneders varighed, jf. an-
sættelsescirkulærets § 11, stk. 4, eller hvis der er tale om ansættelse af en
præst, der allerede er ansat i en anden præstestilling i pastoratet, jf. § 3 i Kirke-
ministeriets bekendtgørelse af 21. november 2013 om menighedsråds medvir-
ken ved ansættelse i præste- og provstestillinger m.m.
KIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om processen og reglerne for, hvornår et stillingsopslag må slås op, når en præst fratræder sin stilling, til kirkeministeren
2371754_0002.png
Ansættelsescirkulærets § 1, stk. 3 fastslår bl.a., at det er biskoppen, som udar-
bejder opslaget, og at en ledig præstestilling først skal slås op, når der er klar-
hed over, hvornår en evt. tjenestebolig er til rådighed, idet tjenesteboligen så
vidt muligt bør være til rådighed fra ansættelsestidspunktet.
Jeg bemærker her, at det følger af ansættelseslovens § 18, 1. pkt., jf. tjeneste-
mandslovens § 14, stk. 1, at der som udgangspunkt knyttes tjenestebolig til stil-
linger som sognepræst.
Den ledige præstestilling kan således slås op, så snart biskoppen har færdig-
gjort sine overvejelser om den ledige stillings fremtid, og så snart de evt. på-
krævede lokale forhandlinger er tilendebragt og når menighedsrådet har haft
lejlighed til at sikre, at en eventuel tjenestebolig så vidt mulig kan være til rå-
dighed for den kommende stillingsindehaver fra ansættelsestidspunktet.
Afslutningsvis gør jeg opmærksom på, at ansættelsescirkulærets § 1, stk. 4,
fastsætter en ansøgningsfrist på 3 uger, og at § 1, stk. 5, indeholder nærmere
regler om, hvor stillingsopslaget skal bringes.
Akt nr.:
Side 2
Joy Mogensen
/ Rasmus Paaske Larsen