Kirkeudvalget 2020-21
KIU Alm.del
Offentligt
2324147_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
13. januar 2021
Sikkerhedskontor I
Simon Bundegaard Erik-
sen
2020-0035-0194
1765361
UDKAST TIL TALE
til brug for besvarelse af samrådsspørgsmål F
fra Folketingets Kirkeudvalg stillet den 15. decem-
ber 2020
Samrådsspørgsmål F
Vil justitsministeren redegøre for, hvordan ministeren vil sikre, at
præster, der missionerer blandt muslimer og dermed modsiger islam,
ikke udsættes for overfald eller lign?
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Marie Krarup (DF).
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
KIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 18: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 21/1-21 om præster, der missionerer blandt muslimer mv., til justitsministeren
[Indledning]
Tak for ordet.
I Danmark har alle ret til at ytre sig, som de vil – inden
for lovens rammer. I Danmark har alle ret til at udøve
deres religion – inden for lovens rammer.
Det er helt fundamentale danske værdier og samtidig
værdier, som er helt centrale for mig som justitsminister.
Disse rettigheder – ytringsfriheden og religionsfriheden
– er ikke naturgivne rettigheder. Det er rettigheder, som
vi i fællesskab har besluttet er helt afgørende for et sam-
fund som det danske. Et samfund, der bygger på frihed,
folkestyre og fællesskab.
Det er rettigheder, der er blevet kæmpet for. Det er ret-
tigheder, som mennesker har måtte lade livet for.
Det er rettigheder, vi ikke må tage for givet.
Flere gange igennem historien har vi set netop disse ret-
tigheder være under pres. Det var f.eks. tilfældet under
kampen mod nazismen og fascismen fra 1920’erne op til
1940’erne – og igen senere, da der blev kæmpet mod det
kommunistiske tankesæt i bl.a. 1960’erne og 1970’erne.
2
KIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 18: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 21/1-21 om præster, der missionerer blandt muslimer mv., til justitsministeren
2324147_0003.png
Ud af kampene mod nazismen, fascismen og kommunis-
men er vokset en verdensorden med værdier og normer,
som vi bygger vores frie samfund på i dag.
Vi skal for enhver pris kæmpe for at bevare det frie sam-
fund. Det betyder også, at vi skal bekæmpe alle, der vil
lægge en dæmper på vores ret til at ytre os og til at udøve
vores religion.
Vi hverken kan eller skal acceptere nogen former for
trusler mod personer, som deltager i den offentlige debat.
Vi skal tage skarpt afstand fra trusler, der har til formål
at knægte vores ret til at ytre os og til at udøve vores re-
ligion, og så skal myndighederne, herunder politiet, na-
turligvis bidrage til at sikre, at sådanne trusler bekæmpes
med alle relevante midler.
[Politiets rolle]
Det er en helt central opgave for politiet at sikre borger-
nes tryghed og sikkerhed. Den opgave løfter politiet hver
eneste dag.
Det gør de også, når borgere trues, fordi de bruger deres
ytringsfrihed.
I den sammenhæng skal det selvfølgelig også nævnes, at
det følger af lov om Politiets Efterretningstjeneste (PET),
at PET har det som en af sine opgaver at beskytte perso-
ner, organisationer og myndigheder.
3
KIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 18: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 21/1-21 om præster, der missionerer blandt muslimer mv., til justitsministeren
2324147_0004.png
Jeg kan dog ikke her redegøre for, hvordan PET nærmere
arbejder med beskyttelse af enkeltpersoner. Det er dog
klart, at også PET kan spille en rolle, når det handler om
trusler mod personer, der ytrer sig i den offentlige debat.
I forhold til den konkrete sag fra Fyn har Rigspolitiet op-
lyst, at Fyns Politi ikke på nuværende tidspunkt har mod-
taget nogen anmeldelser fra den pågældende sognepræst
eller vedrørende den pågældende sognepræst.
Men det siger sig selv, at hvis der indgår en anmeldelse i
den konkrete sag, så vil politiet vurdere og behandle an-
meldelsen i overensstemmelse med almindelig praksis.
I forhold til anmeldelser gælder det, at politiet ved mod-
tagelse af en anmeldelse om et strafbart forhold i første
omgang vurderer, om der er grundlag for at indlede en
efterforskning.
Det vil der være, hvis der er rimelig formodning om, at
et strafbart forhold er begået. [Det følger af retspleje-
lovens § 742, stk. 2].
[Mulige beskyttelsesforanstaltninger]
Politiet har også ansvaret for at iværksætte relevante be-
skyttelsesforanstaltninger over for truede personer, hvis
der vurderes at være behov herfor.
4
KIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 18: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 21/1-21 om præster, der missionerer blandt muslimer mv., til justitsministeren
Beskyttelsesforanstaltninger kan f.eks. være udlevering
af overfaldsalarm, etablering af øget patruljering om-
kring den truede persons opholdssteder og vejledning i
forhold til sikring af hjemmet.
Politiet kan også orientere om muligheden for meddel-
else af tilhold eller opholdsforbud eller meddelelse af
særlig adressebeskyttelse.
Hvis der er tale om, at en offentlig debattør eller lignende
over for politiet har oplyst, at vedkommende føler sig
truet forud for eksempelvis et arrangement, vil politiet ty-
pisk foretage en sikkerhedsvurdering med henblik på at
vurdere, om politiet skal iværksætte særlige tiltag i for-
hold til arrangementet.
Der skal ikke herske tvivl om, at det er en kerneopgave
for politiet at sikre, at alle borgere i det her land føler sig
trygge. Det gælder ikke mindst i tilfælde, hvor man gør
brug af sin grundlovssikrede ret til at ytre sig.
[Risikoen for terrorangreb]
I Danmark og i udlandet har vi desværre set eksempler
på, at det kan være farligt, at ytre sig. Endda så farligt, at
man kan ende med at være mål for terrorangreb fra mili-
tante islamister.
Det så vi i Danmark, dengang en gerningsmand forsøgte
at dræbe tegneren Kurt Westergaard, fordi Kurt
5
KIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 18: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 21/1-21 om præster, der missionerer blandt muslimer mv., til justitsministeren
Westergaard står bag en af Muhammed-tegningerne og
har deltaget i debatten om disse.
Vi så det desværre også for nylig i forbindelse med terr-
orangrebet i Frankrig, hvor læreren Samuel Paty blev
myrdet i Paris af en militant islamist, der følte sig kræn-
ket over, at Paty havde vist en tegning af profeten
Muhammed i forbindelse med sin undervisning.
Disse episoder viser med al tydelighed, at særligt truslen
fra militante islamister skal tages meget alvorligt. Det vil
jeg gerne forsikre om, at politiet og PET også gør.
[Skærpet straf for trusler mod ytringsfriheden]
Det er ganske enkelt nedbrydende for vores demokrati-
ske debat, når vi oplever, at personer trues til tavshed.
Det er en trussel mod vores demokrati, og det skal der
selvfølgelig slås hårdt ned på.
Derfor er jeg glad for, at det indgår i flerårsaftalen om
politiets og anklagemyndighedens økonomi for 2021-
2023, at der skal ske en strafskærpelse for trusler – det
gælder også digitale trusler – der har til formål at forhin-
dre forurettede i at gøre brug af deres ytringsfrihed og
deltage i den demokratiske debat.
Justitsministeriet er lige nu ved at se på en lovændring,
der gennemfører det initiativ ved at fordoble strafni-
veauet i forhold til den straf, der ellers ville være fastsat
af domstolene for tilsvarende trusler.
6
KIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 18: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 21/1-21 om præster, der missionerer blandt muslimer mv., til justitsministeren
[Afrunding]
Lad mig slutte af med at slå fast, at det er vigtigt, at poli-
tiet og PET beskytter det frie ord, og det er vigtigt, at
dem, der truer det frie ord, straffes hårdt. For det er yderst
bekymrende, når den frie debat trues. Ytringsfriheden er
en ret, som vi aldrig må tage for givet.
Vi kan og skal ikke acceptere, at militante islamister og
andre mørkemænd truer vores demokratiske rettigheder
og værdier. Truer vores ytringsfrihed.
For et samfund uden ytringsfrihed – det er et fattigt sam-
fund.
Tak for ordet.
7