Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del
Offentligt
2315667_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
8. januar 2021
J nr.
2020 - 5619
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 11. december stillet mig føl-
gende spørgsmål 99 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Lars Christian Lilleholt (V).
Spørgsmål 99
Hvor stort et iblandingskrav vil et CO
2
-fortrængninskrav på 3,4 pct. i 2022-2024
svare til, hvis fortrængningskravet oversættes til et iblandingskrav, og hvor meget
vil det relative forbrug af fossile brændstoffer stige/falde i forhold til forbruget med
det nuværende iblandingskrav?
Svar
I
Aftale om grøn omstilling af vejtransporten
bliver det nugældende iblandingskrav
fra 2022 erstattet med et CO
2
-fortrængningskrav for benzin, diesel og gas. Det
skønnes med betydelig usikkerhed, at et CO
2
-fortrængningskrav på 3,4 pct. med
den aktuelle forventede brændstofsammensætning og de aktuelle prisforhold vil
svare til et iblandingskrav på ca. 4,8 pct.
CO
2
-fortrængningskravet skønnes at medføre en CO
2
-reduktion på 0,2 mio. tons i
2022 stigende til 1,4 mio. tons i 2030 som følge af fald i salget af fossile brændstof-
fer,
jf. tabel 1.
Faldet skønnes med betydelig usikkerhed at udgøre ca. 80 mio. liter
diesel årligt i 2022-24.
Tabel 1
CO
2
-effekt som følge af CO
2
-fortrængningskravet i aftale om grøn omstilling af vejtransporten
2022
3,4
0,2
80
2023
3,4
0,2
80
2023
3,4
0,2
80
2025
5,2
0,7
280
2030
7
1,4
560
CO
2
-reduktionskrav, pct.
CO
2
-reduktion, mio. ton
Mindre forbrug af diesel, mio. liter
Anm: Opgørelsen tager udgangspunkt i egne beregninger på baggrund af Energistyrelsens
Basisfremskrivning 2020. Effekten er opgjort i forhold til nugældende lovgivning og er inkl.
baseudvidelse og korrigeret for samspilseffekten, der opstår som følge af mindre salg af fossilt
brændstof ved større antal elbiler som følge af afgiftsomlægningen i samme aftale.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
Det skal bemærkes, at et iblandingskrav under de nugældende regler på 4,8 pct.
ikke skønnes at medføre samme brændstofsammensætning som CO
2
-fortræng-
KEF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 99: Spm. om, hvor stort et iblandingskrav et CO2-fortrængninskrav på 3,4 pct. i 2022-2024 vil svare til, hvis fortrængningskravet oversættes til et iblandingskrav, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2315667_0002.png
ningskravet på 3,4 pct., og dermed heller ikke samme CO
2
-fortrængning. Det skyl-
des, at der er betydelig forskel på, hvordan brændstofleverandørerne skønnes at
opfylde et CO
2
-fortrængningskrav og et iblandingskrav.
Endelig skal det bemærkes, at det alene er muligt at skønne over brændstofsam-
mensætningen og de forventede CO
2
-reduktioner baseret på nuværende prisfor-
hold og det aktuelle udbud af brændstoffer. Det er dog op til den enkelte brændstof-
leverandør, hvordan CO
2
-fortrængningskravet opfyldes, herunder den konkrete
brændstofsammensætning under de aktuelle markedsforhold.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
2/2