Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del
Offentligt
2315663_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
8. januar 2021
J nr.
2020 - 5619
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 11. december stillet mig føl-
gende spørgsmål 98 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Lars Christian Lilleholt (V).
Spørgsmål 98
Vil ministeren oplyse, hvor meget CO
2
-udledningen stiger eller falder, ved at man i
2022-2024 går fra at have et iblandingskrav på 7,6 pct. til et CO
2
-fortrængningskrav
på 3,4 pct., og hvor stor ville reduktionen eller stigningen i CO
2
-udledningen være
med et CO
2
-fortræningskrav på 4,6 pct.?
Svar
I
aftale om grøn omstilling af vejtransporten
bliver det nugældende iblandingskrav
fra 2022 erstattet med et CO
2
-fortrængningskrav for benzin, diesel og gas på 3,4
pct. i 2022-24. Iblandingskravet er i 2021 forhøjet fra 5,75 til 7,6 pct., hvilket skøn-
nes at medføre en CO
2
-reduktion på 0,2 mio. tons,
jf. tabel 1.
Iblandingskravet er
ifølge nuværende lovgivning 5,75 pct. i 2022 og frem.
CO2-fortrængningskravet på 3,4 pct. skønnes at medføre en årlig CO
2
-reduktion på
0,2 mio. ton i 2022-24 sammenlignet med den aktuelle lovgivning,
jf. tabel 1.
Indfa-
ses CO
2
-fortrængningskravetkravet i stedet fra 4,6 pct. i 2022-24, skønnes det at
medføre en årlig CO
2
-reduktion på 0,6 mio. ton.
Tabel 1
CO
2
-effekt som følge af CO
2
-fortrængningskravet i aftale om grøn omstilling af vejtransporten
samt alternativ indfasning af kravet
2021
-
7,6
0,2
2022
3,4
-
0,2
2023
3,4
-
0,2
2024
3,4
-
0,2
2025
5,2
-
0,7
2030
7
-
1,4
CO
2
-reduktionskrav, pct.
Iblandingskrav, pct.
CO
2
-reduktion, mio. ton
Alternativ indfasning
CO
2
-reduktionskrav, pct.
CO
2
-reduktion, mio. ton
-
-
4,6
0,6
4,6
0,6
4,6
0,6
5,2
0,7
7
1,4
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
Anm: Opgørelsen tager udgangspunkt i egne beregninger på baggrund af Energistyrelsens
Basisfremskrivning 2020. Effekten er opgjort i forhold til nugældende lovgivning inkl.
baseudvidelse og korrigeret for samspilseffekten, der opstår som følge af mindre salg af fossilt
brændstof ved større antal elbiler som følge af afgiftsomlægningen i samme aftale.
KEF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 98: Spm. om, hvor meget CO2-udledningen vil stige eller falder ved at man går fra et iblandingskrav på 7,6 pct. til et CO2-fortrængningskrav på 3,4 pct., og hvor stor ville reduktionen eller stigningen i CO2-udledningen være med et CO2-fortræningskrav på 4,6 pct., til klima-, energi- og forsyningsministeren
2315663_0002.png
Det skal bemærkes, at det alene er muligt at skønne over brændstofsammensæt-
ningen og de forventede CO
2
-reduktioner baseret på nuværende prisforhold og det
aktuelle udbud af brændstoffer. Det er dog op til den enkelte brændstofleverandør,
hvordan CO
2
-fortrængningskravet opfyldes, herunder den konkrete brændstofsam-
mensætning under de aktuelle markedsforhold.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
2/2