Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del
Offentligt
2332790_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
9. februar 2021
J nr.
2020-5521
Endeligt svar på KEF alm. del spm. 91
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af d. 10. december stillet mig
følgende spørgsmål 91 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra udvalget.
Spørgsmål 91
Ministeren bedes kommentere det materiale, som udvalget har modtaget fra
Dansk Solcelleforening i forbindelse med foretræde den 10. december 2020 om
anbefalinger til en strategi for udbygning af solenergi, jf. KEF alm. del - bilag
114.
Svar
Dansk Solcelleforening rejser en række emner om solceller samt anbefalinger til
en dansk strategi for udbygning af solenergi. Anbefalingerne præsenteres over-
ordnet inden for tre kategorier af anlæg, hhv. små solcelleanlæg, mellemstore
solcelleanlæg samt store produktionsanlæg. Dertil fremfører Dansk Solcellefor-
ening et bud på, hvor stor en kapacitet af solceller, der vil være behov for i 2030.
Jeg vil forholde mig til disse overordnede kategorier nedenfor.
1) Små solcelleanlæg
Dansk Solcelleforening anbefaler, at der indføres en såkaldt døgnbaseret netto-
afregning for solcelleanlægsejere.
Der har tidligere eksisteret forskellige nettoafregningsordninger, men disse er lø-
bende blevet lukket for tilgang af nye solcelleanlæg. Genindførelse af en nettoaf-
regningsordning vil gå imod intentionerne med flexafregning, som er indført for at
skabe et fleksibelt elmarked, der både vil understøtte den grønne omstilling og
være til gavn for forbrugerne.
1
Øjebliksafregning har overordnet skabt klarhed
over afregningen for et solcelleanlæg, idet alle elregningens elementer opgøres
øjeblikkeligt og afregnes til de gældende priser time for time.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
1
https://ens.dk/sites/ens.dk/files/Stoette_vedvarende_energi/fakta_om_flexafregning-webtilg.pdf
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/5
KEF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 91: Spm. om kommentar til materiale fra Dansk Solcelleforening om anbefalinger til en strategi for udbygning af solenergi, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2332790_0002.png
Dansk Solcelleforening vurderer, at reglerne om øjebliksafregning for ejere af sol-
celleanlæg nærmest helt har bremset installationen af solceller på privatboliger.
Hertil kan jeg bemærke, at Energistyrelsen i december 2020 udgav
’Analyse af
tidssvarende udbygning med solceller under hensyn til gældende EU-regulering’.
Heri konkluderedes det, at udbygningen med private solceller og kommunale sol-
celler med dispensation får en uforholdsmæssig stor indirekte støtte (hhv. gen-
nemsnitligt ca. 25 øre/kWh og ca. 62 øre/kWh) i sparet elafgift og moms, hvis
elafgiftsfritagelsen sammenlignes med det gennemsnitlige vindende pristillæg fra
det teknologineutrale udbud i 2019, som var på 1,54 øre/kWh. Når man omregner
over solcelleanlæggenes forventede levetid på 35 år, vil private husholdninger og
kommunerne modtage en indirekte støtte, der er hhv. ca. 12 og ca. 40 gange
højere end den direkte støtte ved det seneste teknologineutrale udbud i 2019.
2
Derfor ser jeg som minister ikke noget behov for at støtte egetforbrug fra solcel-
leanlæg i private husholdninger yderligere.
Dansk Solcelleforening fremhæver potentialet i bygningsintegrerede solceller
(BIPV) og anbefaler, at der afsættes flere midler til forskning heri.
Hertil kan bemærkes, at for at fremme danske BIPV-løsninger, har flere projekter
været støttet med midler fra EUDP. Det vil forsat være muligt at søge om støtte
til udviklings- og demonstrationsprojekter i de kommende EUDP-puljer.
2) Mellemstore solcelleanlæg
Dansk solcelleforening anbefaler en række tiltag, der i højere grad skal gøre det
muligt at etablere mellemstore solcelleanlæg på erhvervs-, industri-, kommunale-
og offentlige bygninger.
Jeg ser som minister gerne, at der kan komme flere solceller op på tagene de
steder, hvor det kan give mening både privat-, selskabs- og samfundsøkonomisk.
For at muliggøre dette har regeringen og et bredt flertal i Folketinget indgået kli-
maaftale for energi og industri mv. af 22. juni 2020 (EI20), hvor det blev besluttet
at ophæve det såkaldte identitetskrav ifbm. egetforbrug.
Med ophævelsen af identitetskravet får både virksomheder og kommuner en ny
mulighed for at egetforbrug fra et solcelleanlæg, der er ejet af en tredjepart.
Det kan fx være på store flade industritage eller en kommunal sportshal, hvor
effektive mellemstore solcelleanlæg kan være rentable uden en høj indirekte
støtte i form af elafgiftsbesparelse ved egetforbrug.
Det arealmæssige potentiale på flade industritage er stort. I en GIS-analyse har
Energistyrelsen vurderet, at der er plads til op mod 5,5 GW solcelleanlæg på flade
2
https://ens.dk/sites/ens.dk/files/Sol/analyse_af_tidssvarende_udbygning_med_solceller_un-
der_hensyn_til_gaeldende_eu-regulering_-_december_2020.pdf
Side 2/5
KEF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 91: Spm. om kommentar til materiale fra Dansk Solcelleforening om anbefalinger til en strategi for udbygning af solenergi, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2332790_0003.png
tagarealer på industribygninger. Det samlede arealmæssige potentiale på alle ty-
per tagflader er markant større.
3) Store solcelleanlæg (markanlæg)
Dansk Solcelleforening anbefaler en række tiltag, der bl.a. indeholder opførelse
af solcelleanlæg på lavbundsarealer, indførelse af en ensartet beskatning af sol-
celler og vindmøller, samt at indfødningstariffer skal være omkostningsægte og
tage hensyn til samfundsøkonomi og danske elproducenters konkurrenceevne.
Jeg har bedt Energistyrelsen redegøre for, hvorvidt det vil være hensigtsmæssigt
at placere solcelleanlæg på lavbundsarealer. Energistyrelsen har oplyst følgende,
hvortil jeg kan henholde mig:
”Det kan være fornuftigt at etablere
solcelleanlæg på lavbundsjorde, så udlednin-
gen fra lavbundsjorde reduceres samtidig med, at der produceres grøn strøm.
Det vil dog altid afhænge af den konkrete placering af lavbundsjorden, idet der
findes en lang række øvrige faktorer, der dels kan være begrænsende, men også
kan påvirke, hvorvidt en given placering vil være optimal. Herunder følgende fak-
torer:
Lokalplangodkendelse og VVM-godkendelse (hvis påkrævet).
VE-ordninger (salgsoption, VE-bonus, grøn pulje, værditabsordningen),
der har til hensigt at skabe lokal opbakning, men vil være en omkostning
for VE-opstillere).
Afstandskrav til naboer, kystnære zoner, mv.
Nettilslutningsomkostninger (varierer alt efter placering og afstand til det
kollektive elnet).
Solar indstråling på den pågældende placering har stor betydning for den
forventede produktion fra solcelleanlægget og dermed indtægten fra pro-
jektet.
Jordpriser varierer meget på tværs af landet og specifikke områder.
For en projektudvikler vil udvælgelse af den optimale placering af et solcelleanlæg
således være en samlet økonomisk kalkule af de forskellige begrænsninger og
disses indflydelse på projektets omkostninger og indtægter, og dermed i sidste
ende projektets rentabilitet.”
Ift. anbefalingen om en ensartet beskatning mellem jordarealer anvendt til opstil-
ling af solcelleanlæg og vindmøller, må jeg henvise til Skatteministeriet.
Ift. anbefalingen om indfødningstariffer bemærkes, at regeringen og et bredt fler-
tal i Folketinget med EI20 traf beslutning om, at der
”indføres
den nødvendige
lovgivning, der muliggør indførelsen af et geografisk differentieret tilslutningsbi-
drag og indfødningstariffer for producenter på både distributions- og transmissi-
onsniveau samt en ændring af Energinets kompensationsforpligtelse”.
Med tiltagene vil en større del af omkostningerne til elnettet, som bl.a. solcellean-
læg giver anledning til, afholdes af producenterne selv. Tiltagene giver således
Side 3/5
KEF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 91: Spm. om kommentar til materiale fra Dansk Solcelleforening om anbefalinger til en strategi for udbygning af solenergi, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2332790_0004.png
opstillerne økonomisk incitament til, at nye VE-anlæg placeres der, hvor elnettet
bedst kan håndtere det og kan bidrage til at, skærme forbrugerne mod prisstig-
ninger som følge af stigende omkostninger i lokale net.
Den konkrete udmøntning af metoden fastsættes af branchen og godkendes af
Forsyningstilsynet efter de gældende regler, hvor der bl.a. skal tages hensyn til,
at tiltagene skal være omkostningsægte og ikke-diskriminerende.
Fsva. anbefalingen fra Dansk Solcelleforening om at indrette en ny og mere gen-
nemsigtig model for teknologineutrale udbud kan jeg henlede opmærksomheden
på, at regeringen sammen med Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, SF,
Enhedslisten, Konservative, Liberal Alliance og Alternativet i december 2020 blev
enige om en justeret model for de teknologineutrale udbud. Justeringerne skal
bidrage til at sikre, at støtten går til projekter, der ikke kan realiseres uden støtte
og samtidig sikre tilstrækkelig indsigt i de vilkår der gælder for støtten. Støtten
gives som et pristillæg pr. kilowatttime. Hvor der tidligere er givet et fast pristillæg,
bliver der nu for første gang anvendt en såkaldt contract-for-difference (CfD) mo-
del. Det betyder, at producenten tildeles et varierende tillæg, der afhænger af
elprisen. Staten garanterer dermed producenten en stabil afregningspris, men sti-
ger elprisen betales overskuddet tilbage til staten.
De aftalte justeringer til CfD-modellen er betinget af statsstøttegodkendelse i Eu-
ropa-Kommissionen. Denne forventes primo 2021, hvorefter udbuddet kan åb-
nes. Der forventes på den baggrund, at der vil blive afholdt to teknologineutrale
udbud i 2021.
4) Solcelleudbygning frem mod 2030
Dansk Solcelleforening forventer i sin præsentation 11.800 MW solceller i Dan-
mark i 2030. Jeg har bedt Energistyrelsen redegøre for deres forventninger til
solcellekapaciteten i 2030. Energistyrelsen har oplyst følgende, hvortil jeg kan
henholde mig:
”I Basisfremskrivning 2020 forventes det under væsentlig usikkerhed, at der vil
være nettilsluttet ca. 6.400 MW solcellekapacitet i 2030. Det forventes at fordele
sig mellem ca. 700 MW i private husholdninger, ca. 300 MW i erhverv og industri,
samt ca. 5.400 MW som store markanlæg.
Der forventes således ca. 1.000 MW taganlæg og ca. 5.400 MW markanlæg. Der
er dog stor usikkerhed om både udbygningen i alt og fordelingen på installations-
typer.
I begyndelsen af 2021 var der nettilsluttet ca. 1.300 MW solceller i Danmark. I
Basisfremskrivning 2020 forventes der således ca. en femdobling af solcelleka-
paciteten i 2030 ift. i dag. Dansk Solcelleforenings bud på en solcellekapacitet på
ca. 11.800 MW i 2030 ligger således markant over forventningen fra Basisfrem-
skrivning 2020.
Energistyrelsen følger løbende udviklingen i markedet og tager højde for ændrin-
ger
i markedsudviklingen i de kommende fremskrivninger.”
Side 4/5
KEF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 91: Spm. om kommentar til materiale fra Dansk Solcelleforening om anbefalinger til en strategi for udbygning af solenergi, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2332790_0005.png
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side 5/5