Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del
Offentligt
2306997_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
16. december 2020
J nr.
2020-2067
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 10. december 2020 stillet mig
følgende spørgsmål 90 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Sikandar Siddique (UFG).
Spørgsmål 90
Ministeren bedes besvare følgende spørgsmål i relation til Aftale af 3. december
2020 mellem regeringen (Socialdemokratiet), Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale
Venstre, Socialistisk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti om fremtiden for
olie- og gasindvinding i Nordsøen:
a) Aftalen giver en 2050-slutdato for alle eksisterende tilladelser. Langt de fleste af
disse tilladelser havde allerede en slutdato, der lå tidligere end 2050. Hvor meget
forventes produktionen at stige med som følge af den senere slutdato, og hvad be-
tyder det omregnet i CO2-udledninger?
b) Hvad indebærer det at indgå en “forhandlet, frivillig aftale om ændringer af tilla-
delser”?
Vil det f.eks. blive muligt at indgå en forhandlet frivillig aftale om en tidli-
gere slutdato end 2050 for bestemte dele af produktionen? Der henvises til aftalens
punkt 2.
c) Hvor meget forventes produktionen at stige med som følge af en forventet og fra
Ardent Oil allerede tilkendegivet øget interesse for minirunder og naboblokprocedu-
ren? Der henvises til aftalens punkt 6, afsnit 3, hvor der står: “Det er forventningen,
at der vil være øget interesse for minirunder og naboblokproceduren i en situation,
hvor der ikke længere iværksættes udbudsrunder, som dog ikke vil opveje den
samlede reduktion i produktion som følge af aftalen”.
d) Ifølge Energistyrelsens prognose forventes aftalen at reducere produktionen
med 9-15 pct. Er der her taget højde for den øgede produktion, der forventes, som
følge af en øget interesse for minirunder og naboblokproceduren, samt for at en
række eksisterende tilladelser får forlænget slutdatoen til 2050? Hvis ikke der er ta-
get højde for dette, bedes om en beregning, der både viser de forventede fald og
de forventede stigninger i produktion som følge af aftalen.
e) Vil der som følge af aftalen om fremtiden for olie- og gasindvinding i Nordsøen
og som led i det globale initiativ, der omtales, blive udarbejdet en egentlig plan for
udfasning af fossil produktion i Danmark, og hvornår vil denne blive offentlig? Der
henvises til aftalens punkt 9, afsnit 1: ”Parterne er enige om, at aftalen udgør en
oplagt mulighed for at lægge pres på og gå i dialog med andre lande for at udar-
bejde planer for udfasning af fossil produktion, og at Danmark således bør tage glo-
balt lederskab i udarbejdelsen af et initiativ, hvor et sådant arbejde kan formalise-
res, og en størst mulig klimaeffekt dermed opnås”.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2803
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/3
KEF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 90: MFU spm. om Aftale af 3/12-20 om fremtiden for olie- og gasindvinding i Nordsøen, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2306997_0002.png
Svar
Der svares i det følgende på spørgsmål A-E.
A.
Produktionen forventes ikke at stige og dermed er der ikke regnet CO
2
-udledninger
ud fra en sådan præmis. Med aftalen om en 2050-slutdato, aflysning af 8. udbuds-
runde såvel som alle fremtidige udbudsrunder forventes derimod en samlet reduk-
tion i produktionsmængden af olie og gas fra Nordsøen svarende til 9-15 pct. re-
duktion i Energistyrelsens olie- og gasprognose.
B.
Det indebærer at indgå en forhandlet frivillig aftale med én tilladelse fra 7. udbuds-
runde om, at tilladelsen ikke kan løbe længere end 2050, når der er skabt lovhjem-
mel hertil i undergrundsloven. Den tilladelse har på nuværende tidspunkt, som an-
ført i Nordsøaftalen af 3. december, en berettiget forventning om forlængelse til ef-
ter 2050, såfremt der i fremtiden vil gøres fund, hvilket ikke harmonerer med en
2050-slutdato for alle tilladelser.
C.
Samlet set forventes produktionen ikke at stige som følge af Nordsøaftalen
også
jf. mit svar på spørgsmål A og svar på KEF alm. del spørgsmål 89. Det forventede
omfang af potentielle nye tilladelser kan ikke opgøres. Det vil bero på en konkret
vurdering fra selskabernes side af, herunder Ardent Oil, om der er potentialer, som
de evt. vurderer har en vis sandsynlighed for at kunne udvikles kommercielt og der-
med, om de ønsker at indgive en ansøgning om i første omgang en tilladelse til ef-
terforskning. Det forventes dog at blive mindre attraktivt at ansøge i takt med, at
man nærmer sig slutdatoen.
D.
Vedr. øget produktion henvises til ovenstående svar på spørgsmål A og C. Energi-
styrelsen finder det meget lidt sandsynligt, men kan dog ikke udelukke, at enkelte
af de eksisterende tilladelser vil søge om korte forlængelser inden 2050. Energisty-
relsen har dog ikke konkret kendskab til, at det skulle være aktuelt.
E.
Med aftalen af 3. december 2020 er rammerne for fremtidens olie- og gasindvin-
ding i Nordsøen lagt. Med aflysning af 8. og fremtidige udbudsrunder samt 2050-
slutdatoen sætter vi endeligt punktum for den fossile æra i Danmark. Det er der en
meget stærk signalværdi i, og det giver Danmark legitimitet til at føre an i den glo-
bale debat om fremtiden for olie og gas. Det er dér, det virkelige klimapotentiale lig-
ger. Klimarådet har også i deres analyse pointeret, at den internationale signal-
værdi vil være markant ift. at inspirere globalt. Danmark kan som den hidtil største
olieproducent, der sætter en slutdato, bruge aftalen til gå i dialog med andre olie-
producerende lande om deres planer for fremtidens produktion.
Side
2/3
KEF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 90: MFU spm. om Aftale af 3/12-20 om fremtiden for olie- og gasindvinding i Nordsøen, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2306997_0003.png
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
3/3