Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del
Offentligt
2276317_0001.png
Folketingets Klima,- Energi- og Forsyningsudvalg
Christiansborg
9. november 2020
Svar på Klima,- Energi- og Forsyningsudvalgets spørgsmål nr. 9
(Alm. del) af 9. oktober 2020 stillet efter ønske fra Rasmus Helveg
Petersen (RV)
Spørgsmål
Vil ministeren give nogle konkrete eksempler på, hvornår det forventes, at den
hidtidige beregning vil blive anvendt med udgangspunkt i EU’s målsætning om
CO2-reduktion, og hvornår den nye beregning forventes at blive anvendt med ud-
gangspunkt i den danske målsætning om CO2-reduktion? Ministeren bedes endvi-
dere oplyse, om den ene beregning vil have forrang frem for den anden.
Svar
Det er nødvendigt at have en CO2-pris, når der skal knyttes en samfundsøkono-
miskværdi til drivhusgasudledning i forbindelse med samfundsøkonomiske analy-
ser, herunder såkaldte cost-benefit analyser. I cost-benefit analyser kvantificeres
og værdisættes alle fordele og ulemper ved et politisk initiativ, så disse efterføl-
gende kan afvejes mod hinanden. Cost-benefit metoden anvendes blandt andet
ved vurdering af initiativer, som
ikke
direkte har forbindelse til en klimahandlings-
plan og dermed 70 pct. målsætningen. Det kan eksempelvis være i forbindelse
med analyser af infrastrukturprojekter i den kommende infrastrukturplan.
Med Finansministeriets nye tiltag omkring klimaberegninger i den samfundsøko-
nomiske vejledning, er der indført krav om, at der for sådanne cost-benefitanaly-
ser nu altid skal i) gennemføres en samfundsøkonomisk beregning med en alterna-
tiv CO2-pris som supplement til den pris, Finansministeriet anbefaler, samt ii) ud-
arbejdes og præsenteres et skøn for CO2-skyggeprisen målt op imod 70 pct. mål-
sætningen.
De nye krav indebærer således, at der i de samfundsøkonomiske cost-benefitbe-
regninger både vil blive præsenteret resultater med Finansministeriets anbefalede
nøgletalsværdi for CO2-prisen, samt ved brug af alternative CO2-priser. Ligeledes
vil der blive præsenteret CO
2
-skyggepriser, så der kan foretages en vurdering af
initiativets omkostningseffektivitet relativt til 70 pct. målsætningen.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
KEF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om eksempler på, hvornår det forventes at den hidtidige beregning vil blive anvendt med udgangspunkt i EU’s målsætning om CO2-reduktion, og hvornår den nye beregning forventes at blive anvendt, til finansministeren
Side 2 af 2
Resultaterne vil blive præsenteret på lige fod med hinanden. Det indebærer der-
med, at en CO2-pris
ikke
vil have en forrang ift. en anden CO2-pris. I det om-
fang, at samfundsøkonomiske beregninger indgår som en del af et beslutningsop-
læg, vil effekterne altså også blive præsenteret på lige fod med andre de andre ef-
fekter i beslutningsoplæggene. Politikere vil med tiltaget således have mulighed for
at evaluere alle initiativer, som har en påvirkning på drivhusgasudledningen, op
mod 70 pct. målsætningen.
I forbindelse med vurderingen af initiativer til indfrielse af 70 pct. målsætningen,
anvendes allerede en såkaldt cost-effectiveness metode, hvor den samfundsøko-
nomiske omkostning pr. reduceret tons CO2 beregnes (altså en skyggepris). Det
indebærer, at den af Finansministeriet prisfastsatte CO
2
-pris ikke anvendes i for-
bindelse med vurderingen af initiativer til indfrielse af 70 pct. målsætningen.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister