Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del
Offentligt
2310900_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
21. december 2020
J nr.
2020 - 3191
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 4. december 2020 stillet mig
følgende spørgsmål 88 alm. del, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål 88
Ministeren bedes kommentere det materiale, Dansk Fjernvarme m.fl. præsenterede
for udvalget i forbindelse med foretræde den 3. december 2020, jf. KEF alm. del
bilag 91 og 100. Vil ministeren herunder oplyse, om de anførte løsningsforslag kan
gennemføres alene ved ændringer i projektbekendtgørelsen, og om ministeren i gi-
vet fald vil tage initiativ hertil?
Svar
Dansk Fjernvarme m.fl. påpeger ifm. høringen af den reviderede projektbekendtgø-
relse, at de komplekse samfundsøkonomiske analyser kan begrænse etableringen
af store varmepumper og udnyttelse af overskudsvarme til kollektiv varmeforsyning,
og at det kan være en hindring for omstilling væk fra biomasse i de større byer.
Parterne peger dertil på, at der i bekendtgørelsesudkastet lægges op til, at kommu-
nerne skal igennem en omfattende høringsproces for at kunne godkende etablerin-
gen af store varmepumper i fjernvarmenettet.
Med
Klimaaftalen for energi og industri mv. 2020
er der enighed om at ophæve
brændselsbindingen til naturgas og kraftvarmekravet i de større decentrale og cen-
trale fjernvarmeområder for at give fjernvarmeproducenter mere frit valg over egne
investeringer. Det muliggør bl.a., at der kan etableres rent varmeproducerende an-
læg i de centrale områder. Det blev endvidere aftalt at justere samfundsøkonomi-
kravet, så fjernvarmeprojekter kan godkendes uden en sammenligning med fossile
alternativer. Hensigten med justeringen er bl.a. at understøtte omstillingen af fjern-
varmeproduktion og at holde hånde under foretagne investeringer i de centrale
fjernvarmenet.
Det er dog uhensigtsmæssigt, hvis reguleringen, som Dansk Fjernvarme m.fl. pe-
ger på, ikke understøtter den grønne omstilling af fjernvarmeproduktionen.
Jeg har bedt Energistyrelsen forholde sig til den problemstilling, som Dansk Fjern-
varme m.fl. gør opmærksom på, samt om de anførte løsningsforslag kan gennem-
føres alene ved ændringer i projektbekendtgørelsen. De har oplyst følgende, hvortil
jeg kan henholde mig:
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 88: Spm. om kommentar til materiale fra Dansk Fjernvarme ifm. foretræde for udvalget den 3/12-20, til klima-, energi- og forsyninfsministeren
2310900_0002.png
”Med
revisionen af projektbekendtgørelsen præciseres det, at en samfundsøkono-
misk analyse fortsat bør inddrage relevante samfundsøkonomiske konsekvenser
for anlæg i hele det sammenhængende fjernvarmenet, som anlægget indgår i.
Energistyrelsen er opmærksom på problemstillingen vedr. de samfundsøkonomiske
beregningers kompleksitet og er derfor allerede i dialog med branchen om en mulig
håndtering. Der er dog behov for at undersøge mulige løsninger nøjere, herunder
ift. om der er behov for nye politiske beslutninger eller lovændringer for at håndtere
problemstillingen.
Dansk Fjernvarme m.fl. foreslår en bagatelgrænse for samfundsøkonomikravet på
10 MW samt en såkaldt ’klippekortsmodel’,
der har til formål at forsimple samfunds-
økonomikravet i de større sammenhængende fjernvarmenet. En øget bagatel-
grænse vil kræve en ændring af varmeforsyningsloven, mens klippekortsmodellen
vil kræve en ændring af projektbekendtgørelsen. I den foreslåede form bør varme-
forsyningsloven også ændres, da modellen ikke kan sikre lovens formål om at
fremme den mest samfundsøkonomiske anvendelse af energi til rumopvarmning og
varmt brugsvand. Ydermere kan løsningsforslagene have konsekvenser for alle-
rede foretagne investeringer i de centrale kraftvarmeværker, der bør afdækkes
yderligere, inden der tages endelig stilling til dem.
I forhold til høring af projektforslag er den endelige projektbekendtgørelse ændret,
så den tidligere bestemmelse fastholdes med mindre justeringer med henblik på at
imødekomme de indkomne høringssvar.”
Det er således ikke sikkert, at den model, Dansk Fjernvarme m.fl. foreslår, er den
mest hensigtsmæssige. Andre brancheaktører har andre perspektiver og alterna-
tive løsningsforslag. På den baggrund vil jeg ikke tage initiativ til at ændre projekt-
bekendtgørelsen her og nu, men bede Energistyrelsen fortsætte deres dialog med
branchen og på den baggrund oplyse om, hvorvidt der er behov for nye politiske
beslutninger eller lovændringer.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
2/2