Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del
Offentligt
2312836_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
22. december 2020
J nr.
2020 - 5402
Udvalget har i brev af 3. december 2020 stillet mig følgende spørgsmål 87 alm. del,
som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål 87
Ministeren bedes kommentere det materiale, som udvalget har modtaget i forbin-
delse med foretræde den 3. december 2020 fra Foreningen af Fynske Halmleve-
randører om anvendelse af halm, herunder afbrænding af overskudshalm, jf. KEF
alm. del - bilag 95.
Svar
I dag er der overkapacitet på de danske affaldsforbrændingsanlæg målt i forhold til
de danske forbrændingsegnede affaldsmængder. For at få ovnene fyldt op bliver
der bl.a. importeret store mængder affald til forbrænding i Danmark. Dette affald in-
deholder mere plastik end dansk affald, og det øger derfor de danske CO
2
-udled-
ninger.
Som en del af den aftale, som regeringen indgik med Venstre, Radikale Venstre,
Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Liberal Alliance
og Alternativet om
Klimaplan for en grøn affaldssektor og cirkulær økonomi
d. 16.
juni 2020, fastsættes der et loft over den danske miljøgodkendte kapacitet til for-
brænding af affald.
Kapacitetsloftet skal svare til udviklingen i de danske affaldsmængder, og det for-
ventes, at den samlede miljøgodkendte kapacitet til forbrænding af affald vil blive
reduceret med 30 pct. i 2030 set i forhold til i dag.
Aftalepartierne har anmodet KL om at udarbejde en konkret plan for tilpasning af
kapacitet til affaldsforbrænding. De nærmere kriterier for KL’s
plan for kapacitetstil-
pasning fremgår af aftalen. Det fremgår blandt andet, at
KL’s plan skal opliste an-
læg til nedlukning iht. det nævnte kapacitetsloft for forbrænding af affald, og at pla-
nen skal tage højde for varme- og elforsyningsloven.
KL afleverede d. 17. december deres plan til myndighederne, og planen skal nu
vurderes af myndighederne. Energistyrelsen vil samle og konsolidere vurderingen
af planen på baggrund af de enkelte delelementer.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2809
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/3
KEF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 87: Spm. om kommentar til materiale fra Foreningen af Fynske Halmleverandører om anvendelse af halm ifm. foretræde for udvalget, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2312836_0002.png
Regler for ændring af brændsel
Under forudsætning af, at anlæggenes miljøgodkendelse overholdes, kan anlæg-
gene, ud over den godkendte mængde affald, allerede i dag forbrænde andre
brændsler, herunder halm mv.
Ændring af brændsel på kollektive varme- og kraftvarmeproduktionsanlæg, herun-
der forbrændingsanlæg for affald med en elkapacitet på 25 MW eller derunder, skal
godkendes af kommunen, jf. varmeforsyningsloven. Kommunen kan kun godkende
brændslet ændret, hvis det er samfundsøkonomisk mest fordelagtigt.
Hvis der er tale om et forbrændingsanlæg med en eleffekt over 25 MW, skal væ-
sentlige ændringer
1
af anlægget tillades af Energistyrelsen. En varig ændring af
brændsel kan være en væsentlig ændring.
Endelig kan en varig ændring af brændsel kræve fornyet miljøgodkendelse.
Udnyttelse af overkapacitet på affaldsforbrændingsanlæg til energiudnyttelse
af halm, have-parkaffald og metalimprægneret træ
Fyns Halm og Fjernvarme Fyn anbefaler i deres henvendelse, at overskudskapaci-
teten på affaldsforbrændingsanlæg udnyttes til afbrænding af halm, have-parkaffald
og metalimprægneret træ, frem for at anlæggene lukkes. Hertil påpeger Fyns Halm
og Fjernvarme Fyn, at halm og have-parkaffald ikke egner sig som brændsel i
mange eksisterende flisanlæg, og at metalimprægneret træ skal eksporteres som
følge af klimaplanen.
Med
Klimaplan for en grøn affaldssektor og cirkulær økonomi
er aftalepartierne
enige om, at affaldsforbrændingsanlæggenes kapacitet skal nedbringes til de natio-
nale affaldsmængder frem mod 2030 i takt med, at ressourcer i højere grad gen-
bruges og genanvendes frem for forbrændes. Fyns Halm og Fjernvarme Fyn fore-
slår omvendt, at en række materialer forbrændes.
Frem til at kapacitetstilpasningen sker, kan affaldsforbrændingsanlæggene til en vis
grad udnytte overkapaciteten og afbrænde andet end det danske forbrændingseg-
nede affald, herunder halm mv. I takt med at genanvendelsen af affald i Danmark
øges, er det hensigten, at kapaciteten skal tilpasses til de danske mængder for-
brændingsegnet affald.
1
Væsentlig ændring: En ændring, der i væsentligt omfang påvirker anlæggets miljøforhold,
tekniske forhold nævnt, anlæggets levetid eller forsyningssikkerheden. Dette er der i hvert
fald tale om, hvis ændringens omkostninger overstiger 50 pct. af investeringsomkostnin-
gerne for en ny lignende enhed, jf. kraftværksbekendtgørelsen.
Side
2/3
KEF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 87: Spm. om kommentar til materiale fra Foreningen af Fynske Halmleverandører om anvendelse af halm ifm. foretræde for udvalget, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2312836_0003.png
Dertil kommer, at der også kan etableres ny varmeproduktionskapacitet, som kan
udnytte andre brændsler, herunder halm mv. Det vil dog ikke umiddelbart være tek-
nisk muligt, at et nuværende affaldsforbrændingsanlæg udelukkende anvendes til
at forbrænde halm.
Jeg kan endvidere oplyse, at det som led i
Klimaplan for en grøn affaldssektor og
cirkulær økonomi
er aftalt, at der igangsættes en analyse og derefter tiltag med
henblik på 20 pct. reduktion eller større reduktion af drivhusgasudledningerne fra
have-park-affald. Analysen kigger bl.a. på reduktioner via pyrolyse.
Afslutningsvist bemærkes, at det hverken med
Klimaplan for en grøn affaldssektor
og cirkulær økonomi
eller
Klimaaftale for energi og industri mv.
er aftalt, at metalim-
prægneret træ skal eksporteres.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
3/3