Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del
Offentligt
2307153_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
16. december 2020
J nr.
2020-5343
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 27. november 2020 stillet mig
følgende spørgsmål 80 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Christoffer Aagaard Melson (V).
Spørgsmål 80
Hvordan vil ministeren sikre, at de politisk aftalte ønsker i teleforliget om at sikre et
”solidt og sikkert grundlag for at investere
tilstrækkeligt i udrulning af ny infrastruk-
tur”, at ”byrderne for telebranchen nedbringes i størst muligt omfang” og at sikre ”in-
citament til at investere i nye teknologier” følges, når teleforligskredsen ikke inddra-
ges i Erhvervsstyrelsens regulering af bredbåndsmarkedet, som reelt er den største
og mest betydningsfulde faktor for at fremme investeringer i teleinfrastruktur i Dan-
mark?
Svar
Teleforliget fra maj 2018 indeholder fire pejlemærker, som skal understøtte de to
fundamentale principper om markedsbaseret udrulning og teknologineutral regule-
ring.
De hensyn, der henvises til i spørgsmålet, fremgår af pejlemærke 3 om, at telepoli-
tikken skal fremme, at rammerne for private investeringer på teleområdet er enkle,
klare og forudsigelige samtidig med, at barrierer og byrder for private investeringer i
den digitale infrastruktur reduceres.
Teleforligets pejlemærke 4 indebærer, at telepolitikken skal fremme velfungerende
konkurrence og aktive forbrugere. Heri ligger, at telepolitikken skal bidrage til at
fastholde en fri og velfungerende konkurrence på hele telemarkedet. Konkurrencen
tilskynder teleselskaberne til konstant på et frit marked at forbedre deres produkter
og tjenesteydelser og sælge dem til konkurrencedygtige og rimelige priser til gavn
for forbrugere og virksomheder i hele Danmark.
Det er regeringens opfattelse, at teleforligets pejlemærker ikke står i modsætning til
hinanden, men derimod sammen skal bidrage til opfyldelse af visionen om, at Dan-
mark skal værende førende i Europa inden for udrulning og anvendelse af de nye-
ste kommunikationsteknologier.
Erhvervsstyrelsen gennemfører som uafhængig telemyndighed i Danmark den lø-
bende markedsovervågning og kan i nødvendigt omfang pålægge forpligtelser, der
adresserer eventuelle konkurrenceproblemer, i overensstemmelse med de mulig-
heder, der er givet herfor i teleloven.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/3
KEF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 80: Spm. om sikring af, at de politisk aftalte ønsker i teleforliget om at sikre et solidt og sikkert grundlag for at investere tilstrækkeligt i udrulning af ny infrastruktur, at byrderne for telebranchen nedbringes i størst muligt omfang og at sikre incitament til at investere i nye teknologier følges, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2307153_0002.png
For at fremme principperne om en markedsbaseret udrulning og effektiv konkur-
rence er forudsigelighed af afgørende betydning. Det fremgår således af lov nr.
1833 af 8. december 2020 om ændring af lov om elektroniske kommunikationsnet
og -tjenester, lov om radiofrekvenser og forskellige andre love, at Erhvervsstyrel-
sens indgreb i markedet skal være forudsigelige for alle markedets aktører, herun-
der både for de udbydere med stærk markedsposition, der underlægges regulering,
og for udbydere af tjenester, der baserer deres udbud på adgang til andre udbyde-
res net.
Stabile og forudsigelige rammer vil give markedets aktører mulighed for at foretage
langsigtede investeringsbeslutninger med vished om de principper, der gælder på
markedet. Dette sikres med teleloven, hvor enhver udbyder kan sætte sig ind i de
hensyn samt de økonomiske og konkurrenceretlige principper, som Erhvervsstyrel-
sen regulerer ud fra.
Derudover skal jeg bemærke, at der med ændringen af teleloven nu også er et
grundlæggende mål om fremme af effektive investeringer og innovation i ny og for-
bedret infrastruktur, som myndigheder, der varetager opgaver i henhold til telelo-
ven, vil skulle forfølge. Myndighederne, herunder Erhvervsstyrelsen, som er den
uafhængige konkurrencemyndighed på teleområdet, vil således skulle forfølge
dette mål ved reguleringen af det danske bredbåndsmarked.
Tilføjelsen af et investeringshensyn som et af de grundlæggende mål vil medføre,
at myndighederne på området skal overveje, hvordan ny regulering påvirker inve-
steringerne på markedet.
Det fremgår endvidere af lovændringen, at Erhvervsstyrelsen i sin konkrete ud-
møntning af den sektorspecifikke konkurrenceregulering nøje vil skulle overveje,
hvordan et givent indgreb påvirker investeringerne, herunder både for udbydere
med en stærk markedsposition, der pålægges forpligtelser, og for adgangssøgende
udbydere, der skal investere i udvikling af nye tjenester til slutbrugerne. Dette vil
også skulle gælde i forhold til udmøntningen af den foreslåede bestemmelse om
symmetrisk netadgangsregulering over for udbydere eller ejere af elektroniske
kommunikationsnet, som ikke har status af udbyder med en stærk markedsposi-
tion, for så vidt angår det net, der anmodes om adgang til.
Endelig vil jeg nævne, at der med ændringen af teleloven indføres mulighed for, at
Erhvervsstyrelsen kan lempe eller deregulere forpligtelser pålagt udbydere med en
stærk markedsposition, hvis den relevante udbyder selv gennemfører bindende til-
tag, der sikrer konkurrencen.
Med den foreslåede ordning vil udbydere med en stærk markedsposition med til-
sagn om tilpassede konkurrencefremmende tiltag kunne formindske eller afværge
de byrder, der følger af reguleringen.
Med venlig hilsen
Side
2/3
KEF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 80: Spm. om sikring af, at de politisk aftalte ønsker i teleforliget om at sikre et solidt og sikkert grundlag for at investere tilstrækkeligt i udrulning af ny infrastruktur, at byrderne for telebranchen nedbringes i størst muligt omfang og at sikre incitament til at investere i nye teknologier følges, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2307153_0003.png
Dan Jørgensen
Side
3/3