Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del
Offentligt
2276321_0001.png
Folketingets Klima,- Energi- og Forsyningsudvalg
Christiansborg
9. november 2020
Svar på Klima,- Energi- og Forsyningsudvalgets spørgsmål nr. 8
(Alm. del) af 9. oktober 2020 stillet efter ønske fra Rasmus Helveg
Petersen (RV)
Spørgsmål
Hvad vil det konkret betyde for beregningerne af de specifikke projekter og initia-
tiver med indførelsen af krav om følsomhedsberegninger for alternative skyggepri-
ser for den samfundsøkonomiske vejledning? Eksempelvis et initiativ som udtag
af lavbundsjorde.
Svar
Finansministeriet har indført to nye krav i
Vejledningen til samfundsøkonomiske konse-
kvensvurderinger.
Konkret er indført krav om, at der skal afrapporteres CO
2
-skygge-
priser ved alle samfundsøkonomiske analyser, der vurderes at have klimaeffekter.
Ligeledes er der indført krav om, at der som en del af det samfundsøkonomiske
resultat også skal præsenteres følsomhedsberegninger ved brug af andre CO
2
-pri-
ser end den gældende fastsatte nøgletalsværdi for CO
2
.
Finansministeriets nye tiltag indebærer således, at der for initiativer - som ikke op-
rindeligt er tænkt som en del af arbejdet med indfrielse af 70 pct. målsætningen -
nu også altid vil blive præsenteret skyggepriser og følsomhedsberegninger på alter-
native CO
2
-priser, som en del af resultatet i de samfundsøkonomiske beregninger.
Dette vil muliggøre, at der kan ske en konsistent evaluering af initiativers omkost-
ningseffektivitet målt op i mod 70 pct. målsætningen i alle sammenhænge.
Ved et initiativ, som for eksempel udtag af lavbundsjorde, som i forvejen indgår
som en del af arbejdet med at indfri 70 pct. målsætningen, vil de nye krav i den
samfundsøkonomiske vejledning ikke få betydning. Dette skyldes, at der allerede i
arbejdet med at vurdere initiativer til indfrielse af 70 pct. målsætningen opgøres
CO
2
-skyggepriser (en estimeret omkostning pr. reduceret tons CO
2
for at opnå
den pågældende CO
2
-reduktion ved udtag af lavbundsjorde). Finansministeriets
anbefalede CO
2
-pris anvendes dermed ikke til at estimere det samfundsøkonomi-
ske resultat ved et sådant initiativ.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E fm@fm.dk · www.fm.dk
KEF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvad vil det konkret betyde for beregningerne af de specifikke projekter og initiativer med indførelsen af krav om følsomhedsberegninger for alternative skyggepriser for den samfundsøkonomiske vejledning, til finansministeren
2276321_0002.png
Side 2 af 2
Som et eksempel på en følsomhedsberegning, kan der tages udgangspunkt i Bil-
kommissionens arbejde. Nedenstående tabel viser således et eksempel, hvor der er
foretaget en CO2-skyggeprisvurdering samt følsomhedsberegninger for alternative
CO2-priser for én af Bilkommissionens konkrete modeller,
jf. tabel 1.
Det
specifikke eksempel nedenfor viser, hvordan det samfundsøkonomiske resultat
varierer, alt efter hvilken CO2-pris der anvendes i den model, som resulterer i ca.
1 mio. nul- og lavemissionsbiler i 2030.
Det fremgår af tabellen, at en højere CO2-pris vil resultere i et lavere samfunds-
økonomisk tab for det pågældende initiativ. Endvidere fremgår der også en skyg-
gepris på CO2, som er et udtryk for den samfundsøkonomiske omkostning ved at
reducere udledningen af CO2 i afgiftsmodellen. Skyggeprisen måler ved hvilken
CO2-pris der hverken er samfundsmæssige tab eller gevinster ved tiltaget.
Tabel 1
Eksempel på følsomhedsberegning af CO2-priser i model med ca. 1 mio. nul- og lavemissionsbiler i
2030
2021
Samfundsøkonomi ekskl. CO2 (mia.
kr.)
Skyggepris (kr. pr. ton CO2)
Følsomhed på alternativ CO2
Samfundsøkonomi inkl. CO2 (mia. kr.)
ved CO2-pris på 363 kr. pr. ton
Samfundsøkonomi inkl. CO2 (mia. kr.)
ved CO2-pris på 1000 kr. pr. ton
Samfundsøkonomi inkl. CO2 (mia. kr.)
ved CO2-pris på 1500 kr. pr. ton
-6,0
-5,0
-4,3
-7,9
-6,5
-5,5
-5,2
-4,2
-3,5
-6,5
4.400
2025
-8,7
4.100
2030
-5,7
3.800
Anm.: Den samfundsøkonomiske effekt er opgjort for levetiden af nuregistreringsårgangen i de enkelte år. Det vil
sige, at der er tal forbundet med alle årgange frem til 2030, men også årgangene efter 2030.
Kilde: Kommission for grøn omstilling af personbiler
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister