Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
16. december 2020
J nr.
2020-5382
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 27. november stillet mig føl-
gende spørgsmål 76 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Morten Messerschmidt (DF).
Spørgsmål 76
I forbindelse med den forestående ændring af bekendtgørelser om betaling for
myndighedsbehandling hos Forsyningstilsynet lægger Forsyningstilsynet op til en
gebyrstigning for landets fjernvarmeselskaber. Betalingen for tilsynets opgavevare-
tagelse efter lov om varmeforsyning forhøjes fra 129,43 kr. til 261,64 kr. pr. TJ,
mens gebyret til finansieringen af Forsyningstilsynets overvågnings- og analyseop-
gaver stiger med 12,3 pct. fra 22,49 til 25,26 kr. pr. TJ. Det svarer til en samlet stig-
ning på i alt 89 pct. fra fjernvarmeselskabernes nuværende årlige betalinger til For-
syningstilsynet på 22,9 mio. kr., så de fremover vil være på mere end 40 mio. kr. I
den forbindelse bedes ministeren besvare følgende:
a) Forsyningstilsynet lægger til grund for gebyrstigningen, at det skal håndtere en
”større opgave vedrørende udvikling af ny regulering på varmeområdet ”, jf. hørings-
brevet af 6. november 2020 til ændringen af bekendtgørelsen. Begrundelsen er ba-
seret på to stemmeaftaler fra 2016 og 2017, jf. (2019-20) L 206
–
svar på spm. 110
(Finansudvalget). Det er imidlertid spørgers klare indtryk, at stemmeaftalerne siden
er bortfaldet og nu afløst af formuleringerne i klimaaftalen for energi og industri m.v.
af 22. juni 2020. Hvorfor er denne ændring ikke afspejlet i den driftsbevilling til For-
syningstilsynet, som der lægges op til i FFL21?
b) Klimaaftalen for energi og industri m.v. af 22. juni 2020 foreskriver, at en økono-
misk regulering skal ske uden øgede administrative byrder for fjernvarmeselska-
berne. Bebudede gebyrstigninger vidner unægtelig om en øget administration i til-
synet og vis-à-vis fjernvarmeselskaberne. Hvordan hænger det sammen med kli-
maaftalen?
c) Det fremgår af ministerens svar på (2019-20) L 206
–
spm. 110 (Finansudval-
get), at beslutningen om, at Forsyningstilsynet kan øge gebyrindtægterne for at
kunne rekruttere ressourcer til nye opgaver, blev truffet ultimo 2019. Hvorfor foran-
lediges Forsyningstilsynet nu til denne oprustning, når der, jf. klimaaftalen fra juni
2020, endnu ikke er indgået nogen politisk aftale om fremtidig regulering af fjern-
varmesektoren, og som Forsyningstilsynet af samme årsag vel ikke kan indrette sin
oprustning efter på nuværende tidspunkt?
d) Forsyningstilsynet har monopol på at udføre de opgaver om at håndhæve og
overvåge reguleringen af forsyningsselskaber, som tilsynet har ansvaret for. I mod-
sætning til fjernvarmeselskaberne er tilsynet ikke udsat for nogen som helst form
Klim a-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
www.kefm.dk
Side 1/4