Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del
Offentligt
2300193_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
8. december 2020
J nr.
2020-5151
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 17. november 2020 stillet mig
følgende spørgsmål 70 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Morten Messerschmidt (DF).
Spørgsmål 70
Vil ministeren oplyse, hvilken forøgelse i CO2-kvoteomkostningerne som de CO2-
kvoteregulerede virksomheder i Danmark alt andet lige kan forvente at opleve fra
2020 til 2030, når der henses til reduktionen i antallet af gratiskvoter fra 2021 til
virksomhederne og prognoserne for stigningen i CO2-kvoteprisen?
Svar
EU’s kvotehandelssystem går ved årsskiftet ind i en ny fase, den 4. handelsperi-
ode. Det betyder færre CO2-kvoter, færre gratiskvoter og et stigende incitament for
virksomheder til at omstille til grøn teknologi. Som en hjørnesten i dansk og euro-
pæisk klimapolitik, er det afgørende, at kvoteordningen giver et stærkt incitament til
en grøn omstilling.
Det vurderes for usikkert at skønne over de kvoteregulerede virksomheders kon-
krete CO
2
-kvoteomkostninger, idet disse afhænger af en række usikre forhold.
Disse er bl.a.:
En virksomheds muligheder for at investere i energieffektivitet, omlægge til
andre brændsler eller omlægge til anvendelse af andre ikke fossile energikil-
der. I det omfang det er billigere for en virksomhed at reducere CO
2
-udlednin-
gen og dermed efterspørgsel efter kvoter vil omkostningen forbundet med
kvotereguleringen være mindre end hvad højere CO
2
-kvotepriser og færre
gratiskvoter måtte tilsige.
Tildelingen af gratiskvoter for perioden 2021-2030 er endnu ikke fastlagt. Der
er i skrivende stund en igangværende proces omkring fastlæggelsen af en
række af de beregningstekniske parametre, som ligger til grund for udregnin-
gen af tildelingen af gratiskvoter. Dertil vil der i perioden 2021-2030 årligt
kunne ske en tilpasning af tildelingen baseret på et gennemsnit af de seneste
2 års aktivitet.
Det må dog forventes, at virksomheder som ikke realiserer CO
2
-reduktioner i perio-
den i stigende omfang skal på auktionsmarkedet for at købe CO
2
-kvoter. I og med
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2809
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 70: Spm. om, hvilken forøgelse i CO2-kvoteomkostningerne som de CO2-kvoteregulerede virksomheder i Danmark alt andet lige kan forvente at opleve fra 2020 til 2030, til klima-, energi- og forsyningsudvalget
2300193_0002.png
at CO
2
-kvoterne forventes at stige i pris, vil omkostningen forbundet hermed såle-
des alt andet lige også forventes at stige. Finansministeriet udarbejder et skøn for
den fremtidige CO
2
-kvotepris, som kan ses i Tabel 1.
Tabel 1
Skøn for den fremtidige CO
2
-kvotepris
2019-priser
CO
2
-kvotepris
(kr./ton)
2021
221
2022
227
2023
234
2024
241
2025
248
2026
256
2027
263
2028
271
2029
279
2030
287
Kilde:
Finansministeriet (2019)
Nøgletalskatalog 18. december 2019
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
2/2