Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del
Offentligt
2270427_0001.png
Tale
8. oktober 2020
[Talepapiret blev anvendt i forbindelse med Finansministerens tale
til samrådet d. 9 oktober 2020. Det skal derfor bemærkes, at det
talte ord gælder.]
Svar på Klima-, Energi- og Forsyningsudvalgets
samrådsspørgsmål Æ og Ø stillet efter ønske af Mai
Villadsen (EL)
Samrådsspørgsmål Æ
Vil ministeren redegøre for, hvordan Finansministeriet har rådgivet andre mi-
nisterier i anvendelsen af CO2-priser og herunder for, hvordan og af hvem det
er besluttet, at de anvendte CO2-priser ikke skal afspejle den bindende mål-
sætning i den vedtagne klimalov? Der henvises til artiklen i Information den
19. september 2020: ” Finansministeriet ignorerer Danmarks klimalov: Reg-
ner med 39
procent, ikke 70”.
Samrådsspørgsmål Ø
Vil ministeren ændre de beregningsmæssige forudsætninger i Finansministeriets
regnemodeller, så de afspejler den vedtagne klimalov, samt redegøre for, hvordan
de nuværende forudsætninger har påvirket tidligere forhandlingsforløb på kli-
maområdet?
Svar
Indledning
Tak for invitationen til dette samråd.
Det er jo et emne, der har været debatteret i medierne på det sidste,
og jeg er derfor glad for at få mulighed for at skabe klarhed om
både regneprincipper og om regeringens klimaambitioner.
Lad mig derfor indlede med at understrege, at vi i regeringen tager
70 pct. målsætningen dybt seriøst. Den er mejslet i granit. Og i den
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
KEF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra det åbne samråd den 9/10-20 om beregning af CO2-priser (samrådsspm. C og D), til finansministeren
2270427_0002.png
Side 2 af 9
forbindelse er det vigtigt også at understrege, at den omdiskuterede
CO
2
-pris ikke er en hindring for vores arbejde.
Finansministeriets regneprincipper er
ikke
dikterende for de politi-
ske mål, regeringen har sat sig. Regeringen
og et stort flertal i
Folketinget
ser den grønne omstilling som en helt central priori-
tet.
Det er derfor vi har opstillet og vedtaget klimaloven og 70 pct.-
målsætningen. Vi arbejder målrettet på at nå reduktionsmålet i
2030.
Vil ministeren redegøre for, hvordan Finansministeriet har rådgivet andre
ministerier i anvendelsen af CO2-priser
I forhold til spørgsmålet om, hvordan Finansministeriet rådgiver
andre ministerier i anvendelse af CO2-priser, så kan jeg oplyse om,
at når der skal laves analyser af initiativer til netop indfrielse af 70
pct. målsætningen, så bliver den omdiskuterede CO2-pris, som an-
befales af Finansministeriet, i praksis ikke anvendt.
Finansministeriets rådgivning sker gennem ministeriets
Vejledning til
samfundsøkonomiske konsekvensvurderinger,
der fastsætter en række reg-
neprincipper og nøgletal, som det anbefales andre ministerier at an-
vende.
Når det gælder fastsatte politiske målsætninger
som det netop er
tilfældet med 70 pct.-målet
så rådgiver Finansministeriet i denne
vejledning andre ministerier om, at de skal beregne en såkaldt
”CO2-skyggepris”.
CO
2
-skyggeprisen er et udtryk for, hvor meget et givent tiltag ko-
ster samfundet pr. reduceret ton CO
2
.
Skyggeprisen viser altså, hvor effektivt et tiltag er ift. omkostnin-
gerne, og det er et nyttigt redskab til at finde ud af, hvor vi får mest
reduktion for pengene, når vi skal vurdere forskellige initiativer
over for hinanden.
KEF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra det åbne samråd den 9/10-20 om beregning af CO2-priser (samrådsspm. C og D), til finansministeren
Side 3 af 9
Vi politikere kan så bruge disse beregnede CO2-omkostninger til at
prioritere mellem forskellige tiltag. De tiltag, som har de laveste
CO2-skyggepriser, er dem, der giver os mest reduktion med de la-
veste samfundsøkonomiske omkostninger.
Det er nemlig vigtigt at sikre os, at regningen for indfrielse af 70
pct. målsætningen ikke bliver unødigt dyr. Vi skal anvende de tiltag,
der er billigst først
ellers bliver det svært at nå målene, og det bli-
ver samtidigt svært at fungere som foregangsland, hvis vi ikke viser,
hvordan man kan lave omstillingen klogt.
Finansministeriets vejledning og anbefalede regnemetoder på om-
rådet understøtter derfor vores mulighed for at kunne vælge en
klog og omkostningseffektiv vej til at indfri målsætningen.
Når vi vurderer initiativer, der skal bidrage til at nå 70 pct.-målet,
bliver den omdiskuterede CO
2
-pris, som anbefales af Finansmini-
steriet, altså i praksis ikke anvendt.
Det betyder selvfølgelig ikke, at Finansministeriets anbefalede CO
2
-
pris ikke anvendes i andre sammenhænge.
Når der udføres samfundsøkonomiske analyser til brug for beslut-
ningsoplæg, der
ikke
er en del af en klimahandlingsplan og vores
arbejde med at indfri 70 pct.-målet, kan der være behov for at have
en CO
2
-pris.
Sådanne samfundsøkonomiske analyser
såkaldte cost-benefitana-
lyser
hjælper med at belyse, om et givent projekt er forbundet
med gevinster eller omkostninger for det danske samfund.
Disse analyser foretages typisk af andre ministerier (pba. vejledning
fra Finansministeriet)
og det er altså typisk i den forbindelse, at
CO
2
-prisen anvendes (det gælder fx for transportområdet og den
kommende infrastrukturplan).
Det kan fx være i forbindelse med, at vi ønsker at vurdere den sam-
fundsøkonomiske rentabilitet af, om større offentlige investerings-
projekter skal gennemføres
som fx en infrastrukturplan.
KEF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra det åbne samråd den 9/10-20 om beregning af CO2-priser (samrådsspm. C og D), til finansministeren
Side 4 af 9
Når der udføres sådanne cost-benefitanalyser, så anbefales det altså
at anvende den pris på CO
2
, som er fastsat af Finansministeriet.
Jeg vil dog også gerne fremhæve, at regeringen selvfølgelig finder
det yderst vigtigt, at der kan evalueres op mod 70 pct.-målet i alle
sammenhænge
også når forhandlingerne ikke sker i regi af klima-
området. Og altså også ved sådanne større investeringsprojekter,
som jeg netop har fremhævet.
Dette har jeg også understreget for embedsværket i Finansministe-
riet.
Hvordan og af hvem det er besluttet, at de anvendte CO2-priser ikke skal afspejle
den bindende målsætning i den vedtagne klimalov?
Men lad mig først adressere spørgsmålet om, hvordan
og af
hvem
det er besluttet, at de anvendte CO
2
-priser ikke skal af-
spejle den bindende målsætning i klimaloven.
Finansministeriet fastsætter priser og beregningsmetoder til brug
for samfundsøkonomiske analyser i den såkaldte
Vejledning til sam-
fundsøkonomiske konsekvensvurderinger.
Disse priser og metoder fast-
lægges af embedsværket på baggrund af faglige kriterier.
Dette gælder altså også for prisen på CO
2
.
Der findes ikke et forskningsbaseret opgjort niveau for den værdi,
som en CO
2
-reduktion har for det danske samfund.
Finansministeriet har oplyst mig om, at de på den baggrund har
fastlagt prisen for CO
2
som den omkostning, der er for Danmark
ved at leve op til det, vi har forpligtet os til over for EU. Denne
metode har været brugt gennem en længere årrække.
Konkret betyder dette, at prisen på CO
2
er sat lig den europæiske
kvotepris for kvotesektoren, og for ikke-kvotesektoren sat lig med
den marginale reduktionsomkostning forbundet med at leve op til
Danmarks EU-reduktionsforpligtelse.
KEF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra det åbne samråd den 9/10-20 om beregning af CO2-priser (samrådsspm. C og D), til finansministeren
2270427_0005.png
Side 5 af 9
Det betyder også, at Finansministeriet kommer til at anbefale en
højere pris på CO2, hvis reduktionsmålet i EU hæves, hvilket rege-
ringen er en stærk fortaler for.
Når Finansministeriet fastsætter prisen på CO2 på baggrund af vo-
res EU-forpligtelse, så skyldes det, at ministeriet af flere årsager fin-
der denne tilgang fagligt mest forsvarlig. Samtidig er der en række
problemstillinger forbundet med at skulle prisfastsætte CO
2
-prisen
efter klimaloven og 70 pct.-målet.
Her kan bl.a. fremhæves to konkrete problemstillinger:
For det første er der behov for, at vi bevarer muligheden for at
kunne belyse omkostninger knyttet til indfrielse af 70 pct.-målet.
Og for det andet er det vigtigt at bevare målet for den politiske be-
talingsvillighed for at indfri målsætningen. Jeg vil forsøge at uddybe
i det følgende.
70 pct.-målet er mere ambitiøst end de målsætninger, der er sat in-
ternationalt. Jeg er personligt meget stolt over, at vi har sat os et så
ambitiøst mål.
Men det er i den forbindelse også vigtigt, at vi melder klart ud og er
ærlige om, at der
vil være
omkostninger forbundet med at indfri
målet.
Det er vigtigt, at vi politikere bliver præsenteret retvisende for disse
omkostninger i beslutningsoplæg, så vi kan træffe vores valg på et
oplyst grundlag. Særligt, hvis vi ønsker at kunne lave en omkost-
ningseffektiv omstilling og være foregangsland.
Hvis beregningsprisen på CO
2
ændres, så den afspejler 70 pct. mål-
sætningen, så vil det nemlig beregningsteknisk tage sig sådan ud, at
der ikke længere er samfundsøkonomiske omkostninger forbundet
med at indfri målet.
KEF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra det åbne samråd den 9/10-20 om beregning af CO2-priser (samrådsspm. C og D), til finansministeren
Side 6 af 9
Dermed vil vi altså miste muligheden for i praksis at kunne belyse
den samfundsøkonomiske prioritering, vi har foretaget ved at sætte
det ambitiøse 70 pct.-mål.
Forskellen mellem Finansministeriets prisfastsættelse af CO
2
og de
beregnede skyggepriser for CO2 afspejler den politiske betalings-
vilje for indfrielse af 70 pct.-målet. Det gør den, fordi Finansmini-
steriets prisfastsættelse netop afspejler Danmark internationale for-
pligtelse over for EU. Det betyder, at vi for hvert tiltag kan vur-
dere, hvor meget vi er villige til at betale for at opfylde 70 pct.-må-
let.
[Udmelding
nye afrapporteringskrav om skyggepriser og følsomhedsberegninger i
den samfundsøkonomiske vejledning]
Det leder mig tilbage til, at regeringen selvfølgelig finder det yderst
vigtigt, at vi kan evaluere en lang række forskellige politiske tiltag
op mod 70 pct. målsætningen. Det gælder også, når tiltagene ikke
sker i direkte regi af klimaområdet (som det fx typisk er tilfældet,
når vi skal lave en ny infrastrukturplan).
For mange projekter kan jo have betydelige klimaeffekter, på trods
af at de ikke indgår som en del af en klimahandlingsplan. De kan
derfor være relevante at evaluere op imod 70 procent målsætningen
uagtet, at de ikke i første omgang er tænkt således.
Som jeg forstår kritikken af bl.a. Lars Gårn Hansen og Peter Birch
Sørensen i artiklen i Information [som der henvises til i samråds-
spørgsmålet], så er de netop bekymrede for, at vi i andre sammen-
hænge end klimaforhandlingerne kommer til at forkaste tiltag, der
kunne have været gode investeringer målt i forhold til CO
2
-redukti-
oner og indfrielse af 70 pct.-målet.
Den bekymring deler jeg, og jeg har som sagt også drøftet dette
med embedsværket i Finansministeriet.
KEF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra det åbne samråd den 9/10-20 om beregning af CO2-priser (samrådsspm. C og D), til finansministeren
2270427_0007.png
Side 7 af 9
Jeg ønsker, at vi som politikere
ved alle beslutningsoplæg
bliver
informeret om den effekt, som vores beslutninger vil have for vo-
res klimamål. Derfor er det vigtigt, at vi også tænker den grønne
omstilling og 70 pct.-målet ind, når vi også foretager beslutninger
på andre områder.
På den baggrund har Finansministeriet nu præciseret i den sam-
fundsøkonomiske vejledning, at der
altid
skal udarbejdes og præ-
senteres et skøn for omkostningen pr. reduceret tons CO2 (altså en
skyggepris) i de enkelte projekter og ikke kun, når de vedrører 70
pct. målsætningen.
Finansministeriet har ligeledes også præciseret, at det
i de analy-
ser, hvor der indgår en CO2 pris
tydeligt skal fremgå, at dette er
tilfældet. Dertil har Finansministeriet skærpet den generelle anbefa-
ling om, at der skal laves følsomhedsanalyser således, at der også
skal laves følsomhedsberegninger med en alternativ CO2-pris.
Med disse tiltag vil det altså være muligt for os politikere altid at
kunne evaluere initiativer op imod 70 pct. målsætningen. Også
selvom de ikke oprindeligt er tænkt som en del af klimahandlings-
planerne.
Vil ministeren ændre de beregningsmæssige forudsætninger i Finansministeriets reg-
nemodeller, så de afspejler den vedtagne klimalov
Så kommer vi til det andet samrådsspørgsmål [Ø] om, hvorvidt jeg
som minister vil ændre de beregningsmæssige forudsætninger i Fi-
nansministeriets regnemodeller, så de afspejler den vedtagne klima-
lov. Og til det er mit svar nej.
Ligesom Finansministeriets regneprincipper ikke dikterer de politi-
ske mål, som regeringen har sat, så bør vi politikere heller ikke dik-
tere Finansministeriets fagligt funderede regneprincipper.
Det er helt afgørende, at embedsværkets faglige vurderinger er uaf-
hængige.
KEF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra det åbne samråd den 9/10-20 om beregning af CO2-priser (samrådsspm. C og D), til finansministeren
Side 8 af 9
Hvis beregningspriserne ændres, vil vi
som jeg tidligere var inde
miste muligheden for i praksis at kunne belyse omkostninger
og betalingsvillighed knyttet til 70 pct.-målet og klimaloven. Vi po-
litikere vil dermed også miste muligheden for at blive oplyst retvi-
sende om, hvad den grønne omstilling koster.
Det betyder selvfølgelig ikke, at Finansministeriets regneprincipper
ikke skal kunne udfordres. Da jeg tiltrådte som finansminister,
varslede jeg, at Finansministeriets regneprincipper skulle ses efter i
sømmene. Og det bliver de nu, hvor vi har bedt det Økonomiske
Råd lave et uafhængigt eftersyn af de økonomiske ministeriers reg-
neprincipper.
Det vil selvfølgelig også gælde i den aktuelle diskussion om den an-
vendte pris på CO
2
, hvor jeg hilser et eventuelt eftersyn velkom-
ment.
Vil ministeren redegøre for, hvordan de nuværende forudsætninger har påvirket
tidligere forhandlingsforløb på klimaområdet?
Til sidst har vi spørgsmålet om, hvordan de nuværende forudsæt-
ninger har påvirket tidligere forhandlingsforløb på klimaområdet.
Jeg håber, at jeg allerede med mine svar på det forrige spørgsmål er
lykkedes med at skabe tryghed og klarhed om, at de anbefalende
beregningsmetoder, hvor der beregnes en CO2-skyggepris for de
enkelte initiativer, som dermed danner grundlag for de politiske be-
slutninger
om noget
må have haft en positiv påvirkning på for-
handlingsforløbene.
Konkret har de anbefalede beregningsmetoder nemlig hjulpet til at
belyse, hvordan den grønne omstilling kan laves på den klogeste
måde. Det sker, når vi politikere bliver oplyst konsistent om, hvor
meget CO2-reduktion, vi får for pengene ved at gennemføre for-
skellige tiltag.
Det står os politikere frit for at vælge initiativer med højere skygge-
priser end den fastsatte CO
2
-beregningspris.
KEF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra det åbne samråd den 9/10-20 om beregning af CO2-priser (samrådsspm. C og D), til finansministeren
Side 9 af 9
Og det er netop det, vi gør i vores arbejde med at indfri 70 pct. må-
let.
Og lad mig til sidst gentage: I regeringen arbejder vi målrettet på at
nå vores klimamål i 2030.
Tak for ordet.