Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del
Offentligt
2305334_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
14. december 2020
J nr.
2020 - 5358
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 17. november 2020 stillet mig
følgende spørgsmål 59 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Signe Munk (SF).
Spørgsmål 59
Vil ministeren redegøre for, hvilken additionalitet der forventes anvendt ved opgø-
relse af bidraget til EU’s energispareforpligtelse i den netop lancerede
bygnings-
pulje?
Svar
Som nævnt i svar på KEF alm. del - svar på spm. 44 opfylder Danmark med forbe-
hold for beregningsforudsætningerne med indgåede aftaler pr. 1. december 2020
ca. 90 pct. af den samlede EU-forpligtelse frem mod 2030 jf. energieffektivitetsdi-
rektivets artikel 7.
Der pågår pt. en dialog med Europa-Kommissionen om beregningsforudsætnin-
gerne for vurderingen af målopfyldelse. Udfaldet af denne dialog vil have betydning
for, hvor meget af de enkelte initiativer, der kan medtælles i forhold til vores EU-for-
pligtelse. De enkelte bidrag til Danmarks målopfyldelse skal derfor læses med dette
forbehold. Generelt kan det anføres, at designet af puljerne bl.a. er sket under hen-
syntagen til kravene i bilag 5 i EU’s energieffektiviseringsdirektiv,
ligesom der er ta-
get højde for erfaringer fra Energiselskabernes Energispareindsats.
Bygningspuljen og relation til Energiselskabernes Energispareindsats
Bygningspuljen giver bl.a. tilskud ved skift til varmepumper, isolering af klimaskær-
men og til optimering af boligers drift.
Der er i designet af kriterierne for at kunne få tilskud fra bygningspuljen medtaget
erfaringer fra den nuværende Energiselskabernes Energispareindsats, der har kørt
fra 2006-2020. Bl.a. på denne baggrund adskiller Bygningspuljen sig på en række
afgørende punkter fra energiselskabernes indsats i forhold til husholdningerne. For
det første gives der kun tilskud til tiltag, der fremgår af positivlisten. Det betyder, at
en række mindre tiltag, som fx rørisolering og udskiftning af enkelte vinduer ikke
kan støttes. Disse udgjorde i forbindelse med energiselskabernes indsats en væ-
sentlig del af besparelserne. For det andet anvendes en betydelig del af midlerne til
konvertering væk fra brug af fossile brændsler, særlig gas, til opvarmning. Det er et
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 59: Spm. om, hvilken additionalitet der forventes anvendt ved opgørelse af bidraget til EU’s energispareforpligtelse i den netop lancerede bygningspulje, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2305334_0002.png
tiltag, som kun i begrænset omfang vil ske uden tilskud. For det tredje er bygnings-
puljen tæt knyttet til energimærkningsordningen, som giver en samlet energiscree-
ning af huset. For det fjerde ydes der væsentligt større tilskud, hvilket betyder en
større tilskyndelse til at gennemføre tiltag, som ellers ikke ville være blevet gen-
nemført. Endelig er der en større informationsindsats, der sikrer et bredt kendskab
til støttemulighederne. På denne baggrund er det forventningen, at additionaliteten i
forbindelse med bygningspuljen vil være væsentlig større end i forbindelse med
energiselskabernes indsats i forhold til husholdninger. Af disse årsager antages at
70 pct. af de opgjorte energibesparelser kan medvirke til at opfylde Danmarks ener-
gispareforpligtelse. Dette er med forbehold for dialog med Europa-Kommissionen.
I den evaluering af energiselskabernes energispareindsats, som Deloitte og Gront-
mij afsluttede i 2015, og som primært omfattede indsatsen i 2010-2013, er additio-
naliten af indsatsen i husholdninger på baggrund af de gennemførte surveys op-
gjort til at ligge i størrelsesordenen 22 procent. Det udgør den andel af energibe-
sparelserne, som slutbrugerne vurderer, at de ikke ville have gennemført af egen
drift efter tre år.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
2/2