Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del
Offentligt
2305423_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
1. december 2020
J nr.
2020 - 5082
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 4. november 2020 stillet mig
følgende spørgsmål 44 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Signe Munk (SF).
Spørgsmål 44
Der henvises til Europa-Kommissionens evaluering af Danmarks nationale energi-
og klimaplan. Vil ministeren redegøre for, hvordan Danmark påtænker at efterleve
artikel 7 i EU’s energieffektivitetsdirektiv, som forpligter medlemslandene til at
skabe kumulative årlige energibesparelser på 0,8 pct. af det endelige forbrug i peri-
oden 2021-2030? I Europa-Kommissionens evaluering fremgår, at Danmark fortsat
mangler at redegøre for over to tredjedele af de påkrævede energibesparelser i
2030.
Svar
Som nævnt i mit mundtlige svar på spørgsmål 231, så noterer jeg mig Europa-
Kommissionens kritik, der dog ikke er baseret på det fulde billede.
Kommissionen skal på grundlag af forordning om forvaltning af energiunionen og
klimaindsatsen basere sin vurdering på medlemsstaternes nationale energi- og kli-
maplaner. Danmark indsendte sin plan i december 2019, og Kommissionens vurde-
ring er derfor primært baseret på energiaftalen fra 2018.
Med energiaftalen fra 2018 opfylder Danmark ca. en tredjedel af EU-forpligtelsen jf.
artikel 7
i EU’s energieffektivitetsdirektiv. Regeringen har dog siden da indgået en
række aftaler, der hæver dette markant.
Der er med klimaaftalen bl.a. afsat 2,5 mia. kr. til grøn omstilling og energieffektivi-
sering af industri. Samtidig har vi afsat 1,2 mia. til bygningspuljen til tilskud til ener-
girenovering og konverteringer af private hjem. Regeringen har desuden indgået en
grøn boligaftale for almene boliger samt suspendering af anlægsloftet i 2020 og et
ekstraordinært løft i 2021. Det giver kommuner mulighed for at energirenovere og
forbedre indeklima i fx skoler og daginstitutionerne.
Energistyrelsen har beregnet bidraget til EU-forpligtelsen fra de forskellige instru-
menter. Det skal understreges, at det beregningsmæssigt kan være vanskeligt at
adskille effekterne fra energiaftale 2018 med effekterne fra de senere aftaler. Det
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 58: Spm. om offentliggørelse af beregningerne for de nye tiltags effekt i form af forventede energibesparelser og oplysning om, hvordan tiltagene bidrager til efterlevelsen af Danmarks energispareforpligtelse, jf. artiklen i Politiken den 1/11-20 "EU-kritik af danske klimaambitioner, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2305423_0002.png
skal desuden understreges, at der pågår en dialog med Kommissionen om de kon-
krete beregningsforudsætningerne. Udfaldet af denne dialog vil have betydning for,
hvor meget af de enkelte initiativer, der kan medtælles i forhold til vores EU-forplig-
telse. Tallene i tabellen kan derfor ændre sig. Derudover afhænger bidrag fra initia-
tiver af fremskrivninger, der ligeledes kan ændre sig.
PJ
EU-forpligtelse, 0,8 pct. af endeligt
Energiaftale 2018
Bygningspulje, EE-andel
Erhvervspulje
Skrotningspulje
Klimaaftale for energi og industri 2020
Statslige bygninger
Erhvervspulje
Bygningspulje
EE andel
Konverteringer
tilskud, afgiftsændringer mv.
Grøn boligaftale
Eksisterende bygninger, BR-krav mv.
Samlet bidrag
Andel af forpligtelsen
Akkumuleret
2021-2030 i PJ
272,8
89,1 PJ / 32,6 %
0,6
86,9
1,6
131,4 PJ / 48,2 %
4,4
87,0
0,9
39,1
10,9
12,9
244,4
90%
Manko
28,5
Kilde: Energistyrelsen.
Note: Bidrag fra hhv. energiaftale 2018 og klimaaftale fra 2020 er beregnet ud fra en for-
holdsmæssig fordeling.
Som det fremgår af tabellen og de foreløbige beregninger med de angivne forbe-
hold for beregningerne, opfylder Danmark med nuværende indgåede aftaler ca. 90
pct. af den samlede EU-forpligtelse frem mod 2030 jf. energieffektivitetsdirektivets
artikel 7. Det er samtidigt væsentligt at understrege, at der fortsat udestår politiske
aftaler, som kan bidrage til den danske målopfyldelse. Inden for nærmeste fremtid
kan forhandlingerne om den grønne omstilling i vejtransportsektoren samt en grøn
skattereform fremhæves. Derudover skal det fremhæves, at Danmark ifølge bereg-
ningerne overopfylder i den første del af perioden, hvor erhvervspuljen har stor be-
tydning for de opnåede energibesparelser.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
2/2