Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del
Offentligt
2505314_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
20. december 2021
J nr.
2021 - 3805
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 5. oktober stillet mig følgende
spørgsmål 563 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Marie Bjerre (V).
Spørgsmål 563
Vil ministeren oplyse de forventede omkostninger ved et CO
2
-fortrængningskrav på
hhv. 15 pct., 20 pct., 25 pct. og 30 pct. i 2030, under antagelse af, at fortrængnings-
kravet vil øges proportionelt med det allerede aftalte i
Aftale om grøn omstilling af
vejtransporten?
Svar
Med
Aftale om grøn omstilling af vejtransporten af d. 4 december 2020
er der aftalt
et CO
2
-fortrængningskrav på 7 pct. i 2030. Et højere fortrængningskrav skønnes at
medføre flere CO
2
-reduktioner, yderligere mindreprovenu samt højere omkostnin-
ger for forbrugerne end kravet på 7 pct.
Det skønnes med betydelig usikkerhed, at et CO
2
-fortrængningskrav på hhv. 15
pct. og 30 pct. i 2030 vil medføre en prisstigning på hhv. ca. 80 øre og ca. 2 kr. og
20 øre pr. liter diesel. De marginale omkostninger er stigende, da et højere for-
trængningskrav øger kravene til VE-brændstoffernes egenskaber, da de i stigende
grad skal ligne fossile brændstoffer for at en øget iblanding er mulig, hvormed de
bliver mere omkostningstunge. Dertil kommer et provenutab for staten på hhv. ca.
1,6 mia. kr. og ca. 4,6 mia. kr.,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Årlige omkostninger og effekter af et højere CO
2
-fortrængningskrav i 2030
CO2-fortrængningskrav, pct.
Øgede omkostninger for brændstofleverandørerne, mia. kr.
Prisstigning diesel, øre/liter
Merpris for en gennemsnitlig dieselbil, kr./år
Mindreprovenu, mia. kr.
Skyggepris, kr./ton CO
2
CO
2
-reduktion (inkl. adfærd) i alt, mio. ton
15 pct.
2,4
80
1.000
1,6
2.500
1,8
20 pct.
3,9
130
1.700
2,6
2.600
2,9
25 pct.
5,4
180
2.300
3,6
2.700
3,8
30 pct.
6,9
220
3.000
4,6
2.800
4,7
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
Anm.: Prissætningen pr. liter er opgjort ekskl. moms, og uden differentiering på brændstoffer brugt i hhv. den vej-
gående transport- og ikke-vejgående transportsektor. Tallene er afrundede.
Kilde: Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet med bidrag fra Skatteministeriet vedr. årlig merpis, provenu- og
CO
2
-virkning
KEF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 563: Spm. om de forventede omkostninger ved et CO2-fortrægningskrav på hhv. 15 pct., 20 pct., 25 pct. og 30 pct. i 2030, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2505314_0002.png
Antagelser
Opfyldelsen af CO
2
-fortrængningskravet forventes at ske ved iblanding i diesel, da
det af tekniske årsager ikke er muligt at øge iblandingen i benzin yderligere. Det er
lagt til grund, at der anvendes 1. generations biodiesel (HVO) til at opfylde forhøjel-
sen af CO
2
-fortrængningskravet. I det omfang, der indføres strengere krav til de an-
vendte VE-brændstoffers bæredygtighed vil de forventede prisstigninger potentielt
være væsentligt højere.
Der er indregnet adfærdseffekter som følge af mindre kørsel, køb af mere brænd-
stoføkonomiske dieselbiler og grænsehandel. Grænsehandelseffekterne er forbun-
det med betydelig usikkerhed – særligt ved store prisstigninger på diesel. Der er i
beregningerne ikke taget højde for adfærdseffekter som fx skift fra diesel- til ben-
zindrevne køretøjer eller (i mindre omfang) grønne biler. Brændstofleverandørerne
vil endvidere evt. kunne hæve prisen på benzin, for at reducere prisstigningen på
diesel i forbindelse med opfyldelsen af CO
2
-fortrængningskravet. I beregningerne
er der heller ikke taget højde for, at en væsentlig ensidig prisstigning på diesel i for-
hold til benzin isoleret set vil medføre et højere forbrug af benzin og et lavere for-
brug af diesel som følge af et gradvist skift fra dieselbiler til benzinbiler. Denne ef-
fekt forventes at ville medføre, at der skal blandes endnu mere VE-brændstof i die-
sel for at opnå et givet CO
2
-fortrængningskrav.
Det bemærkes, at der er væsentlig usikkerhed forbundet med skøn for høje ni-
veauer af CO
2
-fortrængningskrav på fx 30 pct. Der er derfor tale om regneeksem-
pler, som ikke nødvendigvis er realistiske. Der er således usikkerheder forbundet
med at estimere meromkostningerne for fremtidens brændstoffer, da markedet pt.
undergår en stor udvikling som følge af bl.a. stigende efterspørgsel efter grønne
brændstoffer. Det vil kræve massiv teknologiudvikling, herunder større produktions-
kapacitet og evt. udvikling af nye konkurrencedygtige produktionsmetoder, hvis det
skal være muligt at opfylde et krav herom i 2030.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
2/2