Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
20. december 2021
J nr.
2021 - 3805
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 5. oktober stillet mig følgende
spørgsmål 563 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Marie Bjerre (V).
Spørgsmål 563
Vil ministeren oplyse de forventede omkostninger ved et CO
2
-fortrængningskrav på
hhv. 15 pct., 20 pct., 25 pct. og 30 pct. i 2030, under antagelse af, at fortrængnings-
kravet vil øges proportionelt med det allerede aftalte i
Aftale om grøn omstilling af
vejtransporten?
Svar
Med
Aftale om grøn omstilling af vejtransporten af d. 4 december 2020
er der aftalt
et CO
2
-fortrængningskrav på 7 pct. i 2030. Et højere fortrængningskrav skønnes at
medføre flere CO
2
-reduktioner, yderligere mindreprovenu samt højere omkostnin-
ger for forbrugerne end kravet på 7 pct.
Det skønnes med betydelig usikkerhed, at et CO
2
-fortrængningskrav på hhv. 15
pct. og 30 pct. i 2030 vil medføre en prisstigning på hhv. ca. 80 øre og ca. 2 kr. og
20 øre pr. liter diesel. De marginale omkostninger er stigende, da et højere for-
trængningskrav øger kravene til VE-brændstoffernes egenskaber, da de i stigende
grad skal ligne fossile brændstoffer for at en øget iblanding er mulig, hvormed de
bliver mere omkostningstunge. Dertil kommer et provenutab for staten på hhv. ca.
1,6 mia. kr. og ca. 4,6 mia. kr.,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Årlige omkostninger og effekter af et højere CO
2
-fortrængningskrav i 2030
CO2-fortrængningskrav, pct.
Øgede omkostninger for brændstofleverandørerne, mia. kr.
Prisstigning diesel, øre/liter
Merpris for en gennemsnitlig dieselbil, kr./år
Mindreprovenu, mia. kr.
Skyggepris, kr./ton CO
2
CO
2
-reduktion (inkl. adfærd) i alt, mio. ton
15 pct.
2,4
80
1.000
1,6
2.500
1,8
20 pct.
3,9
130
1.700
2,6
2.600
2,9
25 pct.
5,4
180
2.300
3,6
2.700
3,8
30 pct.
6,9
220
3.000
4,6
2.800
4,7
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
www.kefm.dk
Side 1/2
Anm.: Prissætningen pr. liter er opgjort ekskl. moms, og uden differentiering på brændstoffer brugt i hhv. den vej-
gående transport- og ikke-vejgående transportsektor. Tallene er afrundede.
Kilde: Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet med bidrag fra Skatteministeriet vedr. årlig merpis, provenu- og
CO
2
-virkning