Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
2. november 2021
J nr.
2021 - 3805
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 5. oktober stillet mig følgende
spørgsmål 562 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Marie Bjerre (V).
Spørgsmål 562
Vil ministeren oplyse, om et højere CO
2
-fortrængningskrav er den mest omkost-
ningseffektive måde til at realisere de 8 mio. tons CO
2
i 2030, som ifølge regerin-
gens ”Køreplan for et grønt Danmark” er det tekniske reduktionspotentiale for an-
vendelsen af VE-brændstoffer?
Svar
Regeringens
Klimaprogram 2021
angiver tekniske reduktionspotentialer på 24-32
mio. ton CO
2
e. Dermed overstiger potentialerne væsentligt reduktionsmankoen i
2030 på ca. 10 mio. ton CO
2
e. Realiseringen af 70 pct.-målsætningen kræver der-
for ikke, at samtlige tekniske reduktionspotentialer realiseres fuldt ud, herunder
bl.a. det tekniske reduktionspotentiale på 8 mio. ton CO
2
e fra anvendelse af VE-
brændstoffer i transportsektoren.
Med
Aftale om grøn omstilling af vejtransporten
vil det nugældende iblandingskrav
fra 2022 blive erstattet med et CO
2
-fortrængningskrav for benzin, diesel og gas.
Ved at erstatte iblandingskravet med et CO
2
-fortrængningskrav får brændstofleve-
randørerne et incitament til teknologineutralt at anvende bæredygtige brændstoffer
med en høj vugge-til-grav reduktionseffekt, hvilket giver en naturlig konkurrencefor-
del for anden generation og avancerede biobrændstoffer samt nye brændstoffer
som Power-to-X brændstoffer. CO
2
-fortrængningskravet giver således et incitament
til, at brændstofleverandørerne tager nye VE-brændstoffer i brug, i takt med at mar-
kedet udvides, og nye brændstoffer bliver tilgængelige og konkurrencedygtige.
Der er i forbindelse med
Klimaprogram 2021
udarbejdet et bruttovirkemiddelkata-
log, som illustrerer udvalgte virkemidler og dertilhørende skyggepriser på tværs af
sektorer. Virkemidlernes skyggepriser varierer betydeligt i størrelse.
For transportsektoren er bl.a. regnet på et forhøjet CO
2
-fortrængningskrav på 10
pct. i 2030, som vil give en reduktion på 1,3 mio. ton CO
2
e med en skyggepris på
2.400 kr./ton CO
2
e. Det er en relativt høj skyggepris ift. andre tiltag i andre sektorer.
Skyggeprisen for et højere CO
2
-fortrængningskrav er dog lavere end skyggeprisen
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
www.kefm.dk
Side 1/2