Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del
Offentligt
2471519_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
1. november 2021
J nr.
2021-3778
Svar på spørgsmål fra Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget, nr. 561 alm. del
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 4. oktober 2021 stillet mig
følgende spørgsmål nr. 561 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Christoffer Aagaard Melson (V).
Spørgsmål nr. 561
Vil ministeren redegøre for, hvor mange barrierer og byrder for private investerin-
ger i den digitale infrastruktur, der er blevet reduceret siden den 17. maj 2018, og
i hvilket omfang de samlede byrder for telebranchen er blevet reduceret siden den
17. maj 2018, hvor aftale om ”Bredbånd og mobil i digital topklasse - Fremtidens
telepolitik for hele Danmark” blev indgået mellem den tidligere regering (Venstre,
Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti) og Socialdemokratiet, Dansk Fol-
keparti, Enhedslisten, Alternativet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti?
Svar
Der udarbejdes ikke en løbende overvågning af ændringerne i de samlede byr-
der for telebranchen. Siden
Aftale om bredbånd og mobil i digital topklasse –
Fremtidens telepolitik for Danmark
(Teleforliget) blev indgået, har denne rege-
ring såvel som den forrige regering dog arbejdet for at opfylde teleforligets vi-
sion om, at Danmark skal have den bedste europæiske udrulning af og de bed-
ste telepolitiske rammer for anvendelse af digital infrastruktur.
Der er i den forbindelse fokus på at efterleve teleforligets 3. pejlemærke om, at
rammerne for private investeringer på teleområdet er enkle, klare og forudsige-
lige samtidig med, at barrierer og byrder for private investeringer i den digitale
infrastruktur reduceres. Det gælder bl.a. arbejdet med at standardisere kommu-
nernes sagsbehandling, vejledningsindsatsen vedr. offentlige myndigheders
masteleje, og arbejdet med at sikre bedre rammer for nedgravning af infrastruk-
tur.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2809
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 561: Spm. om, hvor mange barrierer og byrder for private investeringer i den digitale infrastruktur, der er blevet reduceret siden den 17/5-18, og i hvilket omfang de samlede byrder for telebranchen er blevet reduceret siden da, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2471519_0002.png
I forhold til standardisering af kommunernes sagsbehandling har Energistyrel-
sen i samarbejde med telebranchen og kommunerne udarbejdet en værktøjs-
kasse til udrulning af digital infrastruktur og igangsat en intensiv vejledningsind-
sats over for kommunerne og telebranchen.
I forhold til masteleje har Energistyrelsen i samarbejde med telebranchen, stats-
lige myndigheder og kommunerne opdateret mastelejevejledningen og igangsat
en vejledningsindsats over for kommunerne og telebranchen. Derudover er tele-
loven ændret, så statens udlejning af offentlige arealer på markedsvilkår nu føl-
ger samme regler som kommunerne og regionerne.
I forhold til at sikre bedre rammer for nedgravning af infrastruktur er der indsat
en hjemmel i vejloven til efteranmeldelse af mindre gravearbejder.
Ovenstående initiativer har haft til formål at reducere selskabernes byrder og
øge incitamenterne til at investere i digital infrastruktur. I den forbindelse be-
mærkes det, at telebranchens investeringer er steget fra ca. 7 mia. kr. i 2018 til
godt 10 mia. kr. i 2020, hvilket kan være en indikator for, om telebranchen har
gode rammevilkår og tilstrækkelige incitamenter til at investere.
Gennem de senere år har telesektoren løbende fået en større samfundsmæssig
betydning. Der er fx stigende fokus på sikkerhed i den kritiske infrastruktur, kri-
minalitetsbekæmpelse m.v. Ændret lovgivning på disse områder har betydet, at
der er stillet yderligere krav til teleselskabernes tekniske og administrative syste-
mer m.v. Disse krav har øget telebranchens byrder.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side 2/2