Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del
Offentligt
2461527_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
12. oktober 2021
J nr.
2021 - 3517
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 14. september 2021 stillet mig
følgende spørgsmål 532 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Marie Bjerre (V).
Spørgsmål 532
Vil ministeren oplyse, om de stigninger i affaldsgebyret, der er blevet besluttet i en
række kommuner, giver anledning til at ændre opgørelsen over den forventede
gennemsnitlige gebyrpris på 55 kr. som indgik som grundlag for ”Klimaplan for en
grøn affaldssektor og bæredygtig økonomi”?
Svar
Jeg henviser til følgende som jeg har modtaget fra Miljøministeriet.
”Aktuelle
kommunale beslutninger om stigninger i affaldsgebyret giver ikke anled-
ning til at ændre opgørelsen over den forventede gennemsnitlige gebyrstigning på
ca. 55 kr., der blev beregnet i forbindelse med den politiske aftale om
Klimaplan for
en grøn affaldssektor og cirkulær økonomi.
Det skyldes bl.a., at den forventede
stigning i affaldsgebyret på ca. 55 kr. er en gennemsnitlig opgørelse regnet ud fra
konsekvenserne i hele affaldshåndteringskæden, dvs. meromkostninger ift. nuvæ-
rende håndtering af affaldet. Ændringen i affaldsgebyret vil derfor variere med de
gældende indsamlingsordninger i kommunerne, således at borgere i kommuner,
hvor der ved indgåelse af aftalen i juni 2020 kun var husstandsnær affaldsindsam-
ling i få fraktioner formentlig vil opleve en større stigning end de, der allerede havde
husstandsnær affaldsindsamling i mange fraktioner.
Beregningen af den forventede gennemsnitlige gebyrstigning på ca. 55 kr. i forbin-
delse med den politiske aftale om
Klimaplan for en grøn affaldssektor og cirkulær
økonomi
inkluderede ikke omkostninger og/eller indtægter forbundet til indsamlin-
gen og håndteringen af madaffald og tekstilaffald. Det skyldes dels at indsamling af
madaffald er et EU-krav og dermed ikke nationalt bestemt, og dels at der forud for
aftalen ikke var et tilstrækkelig solidt datagrundlag til at udregne konsekvenserne
for tekstilindsamling. Dette kan også medvirke til, at der er forskelle mellem den
gennemsnitlige opgørelse og de stigninger i affaldsgebyret, som er blevet besluttet
i en række kommuner. Der vedlægges et notat, der tidligere er blevet udleveret i
forbindelse med forhandlingerne om
Klimaplan for en grøn affaldssektor og cirku-
lær økonomi,
som yderligere redegør for beregningen af stigning i affaldsgebyr.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2809
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 532: Spm., om de stigninger i affaldsgebyret, der er blevet besluttet i en række kommuner, giver anledning til at ændre opgørelsen over den forventede gennemsnitlige gebyrpris på 55 kr., til klima-, energi- og forsyningsministeren
2461527_0002.png
Det bemærkes i den forbindelse, at det er blevet besluttet, at der parallelt med
strømliningen skal ske omkostningsreduktioner, der som minimum udligner den
samlede stigning i affaldsgebyret, således at borgerne generelt ikke vil opleve stig-
ninger i affaldsgebyret på baggrund af strømliningen.
Det bemærkes desuden, at indførsel af udvidet producentansvar for emballage for-
ventes at medføre et yderligere betydeligt fald i affaldsgebyret, idet omkostningerne
for håndtering af emballageaffaldet overvæltes på producenterne.”
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
2/2