Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del
Offentligt
2301440_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
9. december 2020
J nr.
2020 - 5208
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 11. november 2020 stillet mig
følgende spørgsmål 53 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Signe Munk (SF).
Spørgsmål 53
Vil ministeren fremsende en tabel, hvoraf det fremgår for hvert år i perioden 2020-
2030, hvor store CO2e-reduktioner der samlet set forventes i forhold til 1990, når
alle tiltag, der er præsenteret i tabel 1 (s. 13) og tabel 2 (s. 15) i regeringens klima-
program 2020 medregnes? Reduktionerne bedes angivet med usikkerheden i esti-
matet for de enkelte år.
Svar
Grundet usikkerhederne forbundet med skøn for fremtidige reduktioner af tiltag og
aftaler, foreligger der ikke opgørelser over de årlige reduktioner i hvert år i perioden
2020-2030. I stedet fokuseres der på nedslagsårene 2025 og 2030.
Klimaaftale for energi og industri mv., aftale om en klimaneutral affaldssektor, grøn
boligaftale, aftale om vejtransport, aftale om stimuli og grøn genopretning
samt
af-
tale om grøn skattereform
forventes at bringe os op på en samlet reduktion på 45
pct. i 2025 og 52 pct. i 2030,
jf. tabel 1.
De konkrete elementer i samarbejdsaftalen mellem regeringen og Aalborg Portland
vedrørende brændselsskift og ændringer i produktionsmix vil på baggrund af yderli-
gere teknisk dialog mellem Energistyrelsen og Aalborg Portland blive indarbejdet i
klimafremskrivning 2021, hvormed der vil forelægge en konsolideret vurdering af
udviklingen i udledningerne fra cementproduktion i Danmark frem mod 2030. Sam-
arbejdsaftalen med Aalborg Portland vil derved kunne reducere mankoen yderli-
gere. Dette vil blive indregnet i fremskrivningen af drivhusgasudledningen, når der
er truffet konkrete investeringsbeslutninger. Hertil kommer, at der forventes en
yderligere biogasproduktion, som forventes at bidrage med 0,6 mio. ton reduktion i
2030, og 0,2 mio. ton reduktion i 2025.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2809
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/3
KEF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 53: Spm. om, hvor store CO2e-reduktioner der samlet set forventes ift. 1990, når alle tiltag, der er præsenteret i tabel 1 (s. 13) og tabel 2 (s. 15) i regeringens klimaprogram 2020, medregnes, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2301440_0002.png
Tabel 1:
Udledninger og reduktioner inkl. aftaler i 2025 og 2030
Udledninger
(mio. ton CO
2
e)
1990
Fremskrivning juni 2020
(BF20)
77,2
2018
54,8
2025
45,7
2030
43,1
Reduktion ift. 1990
(pct.)
2025
41%
2030
44%
Grøn boligaftale
Politiske aftaler om affald og
energi og industri
Aftale om vejtransport *
Aftale om finanslov 2021/
Grøn stimuli
Aftale om grøn Skattereform
Skøn for udledning efter afta-
ler
0
-1,4
-1,0
-0,2
-0,5
42,5
-0,05
-3,4
-2,1
-0,2
-0,5
36,9
44,9%
52,3%
Erhvervslivets tilkendegivelser
om reduktioner
Samarbejdsaftale mellem rege-
-0,2
-0,5
ringen og Aalborg Portland **
Anm.: De skønnede effekter er opgjort partielt, og der kan være overlap mellem de skønnede effekter.
* Heraf skønnes det, at den kilometerbaseret vejafgift ved en CO2-differentiering vil reducere CO2-udledningen
med 0,1 mio. t. i 2025 og 0,2 mio. t. i 2030. Der skal tages endelig stilling til den konkrete udformning af vejafgiften
senest i 2025.
** Foreløbige skøn for reduktionseffekten af aftalen i forhold til Basisfremskrivning 2020. Skønnet i 2025 er forbun-
det med større usikkerhed, da aftalen ikke siger noget nærmere om indfasningstakten.
Klimafremskrivningen af drivhusgasudledningerne og opgørelse af reduktions-
manko ift. målopfyldelse udarbejdes af Energistyrelsen,
jf. klimaloven.
Det følger af
klimaloven, at Klimafremskrivningen udarbejdes en gang årligt i april. Med den år-
lige fremskrivning sikres en konsistent tilgang, hvor fremskrivningen samlet opdate-
res med seneste statistiske observationer og opdaterede forventninger til sam-
fundsudviklingen i fx teknologi, økonomisk vækst og specifikke markedsforhold. I
og med at det er virkemidlerne og ikke effektskøn der indlægges i Klimafremskriv-
ningen, vil den samlede fremskrivning korrigere for eventuelle overlap mellem tiltag,
ligesom der vil blive taget højde for, at nogle forhold kan virke gensidigt understøt-
tende.
Det bemærkes generelt, at skøn for den samlede effekt af klimatiltag er behæftet
med betydelig usikkerhed. Det skyldes blandt andet usikkerhed ved overlap mellem
partielle effekter af udspil og usikkerheden omkring drivhusgasopgørelserne og kli-
mafremskrivningen. Dertil kommer, at der løbende sker udvikling og præcisering i
opgørelsesmetoderne, som kan føre til ændringer i de historiske udledninger.
Når der til april præsenteres en ny Klimafremskrivning vil den basere sig på alle de
ændringer, der er sket siden seneste officielle fremskrivning. Her vil afgifter, tilskud
og krav være ny politik og virkemidler, som ændrer rammevilkårene og generelt dri-
ver udviklingen, mens signaler fra virksomheder (fx samarbejdsaftalen med Aalborg
Portland og Fjernvarme Fyns udmelding om konvertering af Fynsværket) og øvrige
Side
2/3
KEF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 53: Spm. om, hvor store CO2e-reduktioner der samlet set forventes ift. 1990, når alle tiltag, der er præsenteret i tabel 1 (s. 13) og tabel 2 (s. 15) i regeringens klimaprogram 2020, medregnes, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2301440_0003.png
eksterne forhold vil indgå i forventninger til, hvad markederne selv driver under nu-
værende rammevilkår. Det bemærkes, at der først indregnes en reduktionseffekt i
fremskrivningen, når virksomhederne har truffet konkrete investeringsbeslutninger.
Klimafremskrivningens generelle usikkerhed ved ændringer i forventningerne til
samfundsudviklingen forventes at overstige usikkerheden i den samlede effekt af
partielle tiltag, da andre opdateringer i fremskrivningen som følge af eksterne for-
hold vil kunne give større udsving.
Fsva. tabel 2 i Klimaprogram 2020 henvises der til svar på KEF alm. del spørgsmål
27 af 16. november 2020.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
3/3