Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del
Offentligt
2447507_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
19. september 2021
J nr.
2021 - 2213
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 21. august stillet mig følgende
spørgsmål 488 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Rasmus Helveg Petersen (RV).
Spørgsmål 488
Hvordan vil ministeren sikre, at virksomhederne får de rette incitamenter og pris-
signaler til at vælge den mest effektive grønne løsning, som er bedst for sam-
fundet, og f.eks. vælger at elektrificere, når det er samfundsøkonomisk bedst,
eller vælger biogas, når det er samfundsøkonomisk bedst? Har ministeren i for-
længelse heraf nogen forventning til, hvornår det ikke længere vil være nødven-
digt, at det offentlige skal støtte produktionen af biogas?
Svar
For mig er det vigtigt at få alle aktører med
herunder ikke mindst det private
erhvervsliv
for at kunne nå i mål med Danmarks ambitiøse klimamålsætninger.
Og det er mit klare indtryk, at dansk erhvervsliv er klar til at gå forrest for at få
nedbragt deres udledninger af drivhusgasser.
Danmark skal også fremover være et grønt foregangsland og kunne inspirere
resten af verden til klimahandling, og her spiller udviklingen af dansk erhvervsliv
en helt central rolle. Med klimaloven står det klart, at indfrielsen af Danmarks kli-
mamål bl.a. skal
”…
ske så omkostningseffektivt som muligt under hensyntagen
til både den langsigtede grønne omstilling, bæredygtig erhvervsudvikling og
dansk konkurrencekraft, sunde offentlige finanser og beskæftigelse, samt at
dansk erhvervsliv skal udvikles og ikke afvikles.”
Danske virksomheder bør i højere grad have incitament til at vælge grøn energi
frem for sort energi. I
Aftale om grøn skattereform
af 8. december 2020 fremgår
det, at det er aftalepartiernes ambition, at Danmark i 2030 skal have en ensartet
afgift på drivhusgasser, og at den bør være et afgørende instrument til at indfri
70 pct.-målsætningen under hensyntagen til klimalovens guidende principper.
Der er nedsat en ekspertgruppe, der præsentere sin første delrapport ultimo
2021, hvor ekspertgruppen bl.a. skal se på omlægninger fra energiafgift til en
CO2-afgift. En højere og mere ensartet afgift vil gøre drivhusgasudledninger dy-
rere og grønne løsninger relativt billigere. Således skal en grøn skattereform
medvirke til, at reduktionerne sker, hvor de er billigst.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 488: Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at virksomhederne får de rette incitamenter og prissignaler til at vælge den mest effektive grønne løsning, som er bedst for samfundet m.v., til klima-, energi- og forsyningsministeren
2447507_0002.png
Der pågår drøftelser i forligskredsen bag Klimaaftale for energi og industri mv.
2020 om den konkrete udmøntning af de kommende støtteudbud til produktion
af biogas og andre grønne gasser. Støtte til biogas har ikke tidligere været kon-
kurrenceudsat. Resultatet af konkurrenceudsættelsen, og hvor meget grøn gas,
vi kan få for pengene, bliver væsentligt at følge. Derfor lægger jeg op til, at mo-
dellen på baggrund af resultater med udbud evalueres mhp. at vurdere, om der
kunne være behov for justeringer.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side 2/2