Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del
Offentligt
2447505_0001.png
Ny metode til overkompensationsvurdering af støtteordninger til biogas
Center
Center for Grøn Omstilling
Team
PtX, gas og industri
Dato
13. september 2021
J nr.
2021 - 1208
/ LASJA
Danmark er forpligtet til at sikre, at de fem eksisterende støtteordninger til biogas
ikke giver anledning til overkompensation i henhold til statsstøttegodkendelserne.
1
I 2018 nedsatte energiforligskredsen en arbejdsgruppe bestående af Biogas Dan-
mark, Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet og herunder Energistyrelsen, mhp.
at finde en ny metode med et retvisende datagrundlag til vurdering af overkompen-
sation af biogasstøtteordningerne til hhv. opgradering, elproduktion, proces, trans-
port og varme. Arbejdsgruppen er kommet frem til det datagrundlag, som vurderes
at være det mest hensigtsmæssige. Energistyrelsen har på denne baggrund udvik-
let en samlet ny metode, som anvendes fremadrettet til overkompensationsvurde-
ringer.
Ny metode for vurdering af overkompensation
Støtte til biogas på de gamle ordninger er driftsstøtte, som skal dække hele eller
dele af virksomhedernes meromkostninger ved anvendelse af biogas frem for na-
turgas.
Den nye metode indebærer, at man anvender et antal repræsentative støttemodta-
geres årsregnskaber som datagrundlag til at beregne en estimeret markedspris for
biogas. Denne pris danner grundlag for efterfølgende vurdering af meromkostnin-
gerne ved at anvende biogas i stedet for naturgas. Meromkostningen afspejler det
støtteberettigede beløb.
Hvis støttesatserne er højere end det støtteberettigede beløb, er der tale om over-
kompensation, og i så fald skal støtten i henhold til statsstøttereglerne nedsættes.
Overkompensation beregnes på baggrund af:
Virksomhedernes indtægter, inklusiv støtte (bruttofortjeneste).
Virksomhedernes omkostninger plus op til 10 pct. forrentning.
Den samlede støttemængde.
Den faktiske naturgaspris det pågældende år.
1
Ordningerne støtter biogas anvendt til el, opgradering/afsætning til gasnettet samt trans-
port, proces, varme. Langt størstedelen af støttemodtagerne opgraderer biogas til gasnettet.
Der er ingen støttemodtagere der anvender biogas til transport.
Side 1/3
KEF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 486: Spm. om ministeren be-eller afkræfte, at der sker overkompensation under den eksisterende ordning for støtte til produktion af biogas m.v., til klima-, energi- og forsyningsministeren
2447505_0002.png
Det er nødvendigt at estimere en markedspris for biogas, da en sådan ikke findes i
forvejen. En estimeret pris for opgraderet biogas er det samme som virksomheder-
nes bruttoomkostninger pr. anvendt enhed biogas og beregnes ved at sammen-
lægge:
Nettoomkostninger (inkl. tilladt forrentning på op til 10 pct.) pr. GJ +
naturgasprisen pr. GJ + støtten pr. GJ
Det støtteberettigede beløb udregnes som forskellen mellem den beregnede mar-
kedspris for biogas og naturgasprisen.
Data fra støttemodtageres årsregnskaber
Udfordringen med de hidtidige vurderinger har især været at sikre et datagrundlag
af tilstrækkelig høj kvalitet til at vurdere overkompensation. Energistyrelsen har er-
faret, at tidligere anvendte metoder med data baseret på selvrapporterede oplys-
ninger fra støttemodtagere og senere også anvendelse af Teknologikataloget har
været utilstrækkelige. Teknologikataloget tager udgangspunkt i økonomien i et nyt,
stort biogasanlæg og afspejler derfor ikke i tilstrækkelig grad den reelle driftsøko-
nomi for eksisterende biogasanlæg af forskellig størrelse og effektivitet.
I den nye metode baserer man sig derfor på data fra støttemodtagernes offentlige
årsregnskaber mhp. at sikre et validt og konsistent datagrundlag for vurderingerne.
Udvælgelse af repræsentative støttemodtagere
En udfordring ved at anvende årsregnskaber er, at støttemodtagernes indtægter og
udgifter ikke nødvendigvis kun omhandler anvendelse af biogas. Da årsregnska-
berne ikke indeholder opdeling af forskellige økonomiske aktiviteter, er der derfor
indført afskæringskriterier, som frasorterer atypiske støttemodtagere. Hermed sik-
res det, at årsregnskaberne, som ligger til grund for den estimerede markedspris
for biogas, er fra
repræsentative
støttemodtagere, dvs. støttemodtagere, hvis øko-
nomiske hovedaktivitet er relateret til anvendelse af biogas.
Afskæringskriterierne er baseret på virksomhedernes bruttofortjeneste og støttesat-
sen, og hertil lægges en sikkerhedsfaktor på 25 pct. Hvis virksomhedens indtjening
overstiger afskæringskriteriet, vurderes det som sandsynligt, at virksomheden har
andre væsentlige økonomiske aktiviteter end anvendelsen af biogas. I så fald vil
denne virksomheds årsregnskab ikke indgå i beregningerne til brug for fastsættel-
sen af det tilladte støtteniveau.
For biogas til opgradering anvendes som afskæringskriterium, at
virksomhedens
bruttofortjeneste pr. produceret gasenhed ikke må overstige summen af naturgas-
prisen og støttesatsen tillagt en sikkerhedsfaktor på 25 pct.
For biogas til elproduktion anvendes som afskæringskriterium, at
virksomhedens
bruttofortjeneste pr. produceret el-enhed ikke må overstige summen af markedspri-
sen på el og støttesatsen (og varmesalget pr. produceret el-enhed fratrukket mini-
mumsudgiften til gaskøb) tillagt en sikkerhedsfaktor på 25 pct.
Side 2/3
KEF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 486: Spm. om ministeren be-eller afkræfte, at der sker overkompensation under den eksisterende ordning for støtte til produktion af biogas m.v., til klima-, energi- og forsyningsministeren
2447505_0003.png
For biogas til varme og proces er det ikke muligt at anvende støttemodtagernes
årsregnskaber, fordi støtte til varme gives til små virksomheder, som der ikke findes
offentlige årsregnskaber for, og fordi støtte til proces gives kun til én virksomhed.
Derfor anvendes den estimerede markedspris for opgraderet biogas også til disse
støtteordninger.
Overkompensationsvurdering for hver enkelt biogasstøtteordning
Støttesatserne fastsættes for hver enkelt biogasstøtteordning, uden at der foreta-
ges individuelle vurderinger på virksomhedsniveau. Det samme gælder for vurde-
ringen af overkompensation, idet den baserer sig på repræsentative støttemodta-
geres gennemsnitlige meromkostninger ved anvendelse af biogas. I nedenstående
boks 1 er angivet et eksempel for overkompensationsvurdering for 2020.
Boks 1
Eksempel på overkompensationsvurdering for 2020:
1. Støttesatserne for 2020 er beregnet primo 2020 bl.a. pba. en gennemsnitlig naturgaspris for 2019.
2. Overkompensationsvurdering for 2020 foretages i 2021 og sker ved at beregne de repræsentative
støttemodtageres gennemsnitlige meromkostninger ved at anvende biogas, bl.a. på baggrund af
sammenligning med gennemsnitlig naturgaspris i 2020.
3. Hvis der i 2020 findes overkompensation i gennemsnit for den seneste treårige periode (2018-2020) med X
kr., vil den beregnede støttesats for 2022 for den pågældende ordning blive nedsat permanent med X kr.
Kilde:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet.
Vurdering på baggrund af treårige regnskaber
Da gasprisen, som ligger til grund for det støtteberettigede beløb, kan have årlige
udsving, er det besluttet, at overkompensationsvurderinger foretages på baggrund
af regnskaber for de seneste tre år. Vurderingen skal således foretages for en rul-
lende treårig periode, dvs. første gang for gennemsnittet af 2018-2020, herefter
2019-2021, 2020-2022 osv.
Det vurderes, at denne metode giver et retvisende billede af støttebehovet, samti-
dig med at metoden vurderes at være i overensstemmelse med forpligtelserne i
henhold til de relevante statsstøttegodkendelser.
Første vurdering af overkompensation efter ny metode
Den første vurdering af overkompensation efter den nye metode vil blive foretaget
for perioden 2018-2020. Overkompensationsvurderingen for denne periode kan fo-
retages, når årsregnskaberne forelægger medio 2021, og KEF-udvalget vil blive
orienteret om resultaterne heraf.
Side 3/3