Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del
Offentligt
2440557_0001.png
2. september 2021
J.nr. 2021 - 6211
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 479 af 10. august 2021 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rasmus Helveg Petersen (RV).
Morten Bødskov
/ Kathrine Waage
KEF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 479: Spm. om kommentar til henvendelse af 10/8-21 fra Viasol om hindring af udbredelse af elbiler, til skatteministeren
2440557_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelse af 10. august 2021 fra Viasol vedrørende
hindring af udbredelse af elbiler pga. den nuværende lovgivning, jf. KEF alm. del - bilag
395.
Svar
Viasol anfører i sin henvendelse, at private solcelleejere, som anskaffer sig en elbil, skal
betale fuld elafgift af den strøm, der benyttes til at lade elbilen. Har man derimod ikke
solceller, så kan man lade til ca. halv pris, da man vil få refunderet elafgiften for den andel
af strømmen, der er gået til opladning. Viasol bemærker endvidere, at dette er diskrimine-
rende over for aktive forbrugere og formentlig en diskriminering i henhold til EU-lovgiv-
ning.
Hertil bemærkes:
Siden 1. januar 2013 har virksomheder kunnet få godtgjort elafgift af elektricitet forbrugt
til opladning af registrerede elbilers batterier på virksomhedens ladestandere, når ladestan-
deren drives for virksomhedens regning og risiko, og virksomheden er involveret i driften
heraf. Virksomheder, som sælger elektricitet til elbilejere via fx abonnementsordninger,
kan således få refunderet elafgiften af den forbrugte elektricitet og skal alene betale pro-
cesafgift på 0,4 øre pr. kWh heraf.
Der er tale om en særordning, der er blevet forlænget til 31. december 2021 ved lov nr.
1585 af 27. december 2019 samt ved lov nr. 203 af 13. februar 2021 til og med den 31.
december 2030, idet sidstnævnte udmønter dele af aftale om en grøn omstilling af vej-
transporten. Formålet med forlængelserne er at mindske totalomkostningerne ved at an-
vende en elbil og dermed bidrage til at fremme elbiler.
Hvis privatpersoner installerer en ladestander ved eller i forbindelse med deres bolig, an-
ses forbruget som almindeligt elforbrug, der beskattes med den almindelige elafgift på
89,2 øre pr. kWh i 2020.
Elektricitet, der fremstilles ved vedvarende energi, og som forbruges direkte af en produ-
cent, er dog fritaget for afgift, hvis elektriciteten er fremstillet på vedvarende energianlæg.
Der kan således opnås afgiftsfritagelse for den el, som en egenproducent selv producerer,
herunder for den el, der bruges til opladning af producentens elbil.
Afgiftsfritagelse for elektricitet, der fremstilles ved vedvarende energi, gælder både for
elektricitet, der forbruges direkte, og under visse betingelser også for et nærmere opgjort
forbrug af elektricitet fra det kollektive net. Dette forbrug svarer til den produktion af
elektricitet fra det vedvarende energianlæg, der leveres til det kollektive net, og som op-
gjort inden for hver time eller år ikke overstiger elproducentens forbrug. Der eksisterer
derved tre forskellige afgiftsfritagelser for el produceret på vedvarende energianlæg.
Når det ikke er muligt at opnå godtgørelse af elafgift for forbrug til opladning af elbiler
hos kunder, der har solcelleanlæg i nettomålerordningen, skyldes det, at der i givet fald vil
Side 2 af 3
KEF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 479: Spm. om kommentar til henvendelse af 10/8-21 fra Viasol om hindring af udbredelse af elbiler, til skatteministeren
2440557_0003.png
være tale om godtgørelse af en afgift, som i udgangspunktet i forvejen er afgiftsfritaget
som følge af nettomålerordningen.
Det bemærkes i øvrigt, at Kommissionen for grøn omstilling af personbiler i februar 2021
offentliggjorde sin rapport om veje til en veludbygget ladeinfrastruktur. I rapporten be-
handles blandt andet, hvordan indretning af afgift på el til opladning af elbiler bedst kan
understøtte en øget udbredelse af elbiler.
Kommissionen anbefaler to modeller, herunder at indføre et system, hvor forbrugerne
ved opladning af elbiler får adgang til lav elafgift på 0,8 øre pr. kWh, som skal opgøres på
baggrund af en bimåler. Alternativ foreslås det, at der udvikles et administrativt system,
som ved en skematisk regel kan understøtte, at husstande, hvor der bor en registreret ejer
af en elbil, betaler lav elafgift til opladning af elbil.
På denne baggrund overvejer Skatteministeriet, hvordan indretning af afgift på el til op-
ladning af elbiler bedst kan understøtte en øget udbredelse af elbiler.
Side 3 af 3