Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del
Offentligt
2436352_0001.png
Klima- Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
Medlem af Folketinget Louise Schack Elholm (V) har den 4. august
2021 stillet følgende spørgsmål nr. 470, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 470:
Ministeren bedes redegøre for beredskabsplanen for brande i el og hy-
bridbiler.
Svar:
Jeg har til brug for min besvarelse indhentet bidrag fra Beredskabssty-
relsen, der oplyser:
”I
Danmark er det de kommunale redningsberedskaber, der står for
den hurtige førsteindsats, bl.a. ved brand i biler. I henhold til bered-
skabslovgivningen skal det kommunale redningsberedskab identificere
og analysere lokale risici, som skal lægges til grund for en dimensione-
ring af det kommunale redningsberedskab (risikoprofil). Dette udgør
grundlaget for det kommunale redningsberedskabs opgavevaretagelse.
Beredskabsstyrelsen skal ikke godkende dimensioneringen af det kom-
munale redningsberedskab, men afgiver en faglig og teknisk udtalelse,
der skal indgå i sagsgrundlaget ved den politiske godkendelse af planen
i kommunalbestyrelsen eller den fælles beredskabskommission. Af de
planudkast Beredskabsstyrelsen har udtalt sig over i 2021, er der i
langt de fleste planer peget på den risiko, som brande i el- og hybridbi-
ler udgør.
Beredskabsloven bygger herudover på det princip, at den tekniske le-
der fra det kommunale redningsberedskab skal tilkalde assistance, hvis
det skønnes påkrævet på grund af ulykkens karakter og omfang. Andre
kommunale redningsberedskaber og Beredskabsstyrelsen er i sådanne
situationer forpligtiget til at yde assistance.
I begyndelsen af april 2020 blev der udpeget repræsentanter fra stats-
lige myndigheder, de kommunale redningsberedskaber, samt relevante
interesseorganisationer til en fælles arbejdsgruppe med fokus på red-
ningsberedskabets indsats ved brand i el- og hybridbiler. Arbejdsgrup-
pens formål er blandt andet at drøfte eventuelle udfordringer ved
Dato:
Enhed:
Sagsnr.:
Dok.nr.:
Bilag:
24. august 2021
SBH
2021/005174
270522
Ingen
Forsvarsministeriet
Holmens Kanal 9
1060 København K
Tlf.: +45 7281 0000
Fax: +45 7281 0300
E-mail: [email protected]
www.fmn.dk
EAN: 5798000201200
CVR: 25 77 56 35
Side 1 af 3
KEF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 474: MFU spm. om, hvordan ministeren vil sikre sikkerheden for borgere og miljøet ved brande i el- og hybridbiler, til forsvarsministeren, kopi til klima-, energi- og forsyningsministeren
lithium-ion batterier inden for forskellige myndigheders ressortområ-
der. Beredskabsstyrelsen har endvidere i marts 2021 udgivet et tema-
hæfte med information til indsatspersonel vedrørende indsats ved
brand i el- og hybridbiler. Temahæftet er udarbejdet i tæt samarbejde
med de kommunale redningsberedskaber og er offentligt tilgængeligt.
I forhold til brand i el- og hybridbiler er det på nuværende tidspunkt
Beredskabsstyrelsens vurdering, at risikoen for brande i el- og hybrid-
biler statistisk set er mindre end ved konventionelle biler. Dette viser
erfaringer fra de nordiske lande, særligt Norge.
De brande, der opstår i el- og hybridbiler håndteres generelt med al-
mindeligt brandslukningsmateriel, selvom de kan være kendetegnet
ved at være mere komplekse end brande i biler med fossilt brændstof,
hvis bilens batteri antændes. Det skyldes bl.a. risikoen for genopblus-
ning ved antændelse af bilernes batteri i op til flere døgn efter hændel-
sen. For at styrke sikkerheden og informationen om brand i el- eller
hybridbil har Beredskabsstyrelsen udgivet det ovennævnte temahæfte.
I temahæftet indgår bl.a. en oversigt over mulige værktøjer, som de
kommunale redningsberedskaber og andre kan anvende ved sluknings-
indsatsen, herunder indgår anvendelse af en container til borttransport
af bilen, såfremt batteriet har været antændt, som en af flere mulighe-
der ifm. slukning af el- og hybridbiler.
Tiden for slukning af en el- eller hybridbil afhænger af, om det alene er
selve bilen, der brænder, eller om batteriet er så opvarmet eller øde-
lagt på grund af en ydre påvirkning, eksempelvis fra et sammenstød,
at batteriet begynder at brænde. Hvis det alene er selve bilen, der
brænder, vil slukning ikke tage længere tid end slukning af brand i en
almindelig bil. Hvis batteriet er overophedet eller i brand, vil sluknings-
indsatsen tage længere tid. Der kan anvendes en container til køling af
en igangværende batteribrand ved at nedsænke bilen i containeren
med vand, eller til at holde batteriet nedkølet, hvis det er nødvendigt at
flytte bilen. Kølingen vil også kunne ske på andre måder end ved an-
vendelse af en særligt indrettet container.
Det kan oplyses, at der på nuværende tidspunkt er én container i Dan-
mark. Denne er tilknyttet Beredskab Øst og er placeret på Gentofte
Brandstation.
For så vidt angår uddannelse, kan det oplyses, at indsats ved brand i
el- og hybridbiler siden 2011 har indgået i Funktionsuddannelse Indsats
(brandmandsuddannelsen), der er den grundlæggende uddannelse for
alle brandfolk, og som gennemføres ved de kommunale og private
brandskoler samt ved de statslige beredskabscentre.
Sagsnr.: 2021/005174
Dok.nr.: 270522
Side 2 af 3
KEF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 474: MFU spm. om, hvordan ministeren vil sikre sikkerheden for borgere og miljøet ved brande i el- og hybridbiler, til forsvarsministeren, kopi til klima-, energi- og forsyningsministeren
Temahæftet om indsats ved brand i el- og hybridbiler indgår bl.a. som
en del af undervisningsmaterialet på indsatsleder- og holdlederuddan-
nelserne, der gennemføres ved Beredskabsstyrelsen.
De kommunale redningsberedskaber kan lokalt beslutte, at en del af
deres obligatoriske vedligeholdelsesuddannelse kan anvendes til øvel-
ser eller anden undervisning i håndtering af brand i el- og hybridbiler.
Det kan slutteligt oplyses, at der tillige har været fokus på brand i el-
og hybridbiler i forbindelse med den seneste gennemgang af grund- og
funktionsuddannelse indsats, som blev gennemført af Beredskabssty-
relsen i samarbejde med bl.a. de kommunale redningsberedskaber i ef-
teråret 2020. Det blev på den baggrund besluttet at opdatere form og
indhold på branduddannelsen. Den opdaterede uddannelse skal af-
spejle redningsberedskabets nuværende og fremtidige behov, herunder
indsats ved brand i el- og hybridbiler. Arbejdet med opdatering af ud-
dannelsen er fortsat i gang.”
Jeg henholder mig til dette.
Med venlig hilsen
Trine Bramsen
Sagsnr.: 2021/005174
Dok.nr.: 270522
Side 3 af 3