Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del
Offentligt
2297791_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
4. december 2020
J nr.
2020 - 5160
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 6. november stillet mig følgende
spørgsmål 47 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Rasmus Helveg Petersen (RV).
Spørgsmål 47
Ministeren bedes kommentere det materiale, som udvalget har modtaget i forbin-
delse med foretræde den 5. november 2020 fra Emmelev A/S om reduktion af CO2
i den danske transportsektor frem mod 2030, jf. KEF alm. del - bilag 55.
Svar
Emmelev A/S har fået lavet en analyse af Ea Energianalyse omhandlende redukti-
onspotentialet frem mod 2040 ved anvendelse af biodiesel.
Ea Energianalyse konkluderer, at selv ud fra en scenarieberegning med en ambitiøs
elektrificering af vejtransporten, vil der fortsat være omkring 2,6 mio. fossile biler på
vejene i 2030. Herudover vil langt størstedelen af lastbiler og busser være drevet af
fossile drivmidler. Samlet efterlader det en stor efterspørgsel efter diesel i 2030, med
tilsvarende store CO
2
-udledninger fra vejtransportsektoren.
Ea Energianalyse skønner herefter for omkostningen ved at fortrænge dele af den
efterspurgte diesel ved anvendelse af hhv. biodiesel på raps, biogas i den tunge
transport eller Power-to-X-diesel. Ea Energianalyse vurderer, at den billigste omkost-
ning ved at fortrænge et ton CO
2
sker med biodiesel på raps. I skønnet anvendes de
i dag kendte markedspriser.
Jeg er enig i analysen forelagt af Emmelev A/S i forhold til, at selv med en ambitiøs
elektrificering af vejtransporten, vil vi i Danmark fortsat se efterspørgsel på fossile
drivmidler i 2030. Derfor er biobrændstoffer et centralt virkemiddel til af reducere ud-
ledningen fra transportsektoren på vejen mod flere elbiler. Det gælder særligt for den
tunge transport, hvor der på nuværende tidspunkt er begrænsede alternativer.
Og her har Emmelev et attraktivt produkt i den grønne omstilling, hvor deres produk-
tionen af biodiesel alene baserer sig på ca. 20 pct. af rapshøsten, mens en stor del
af den resterende rapshøst anvendes til at producere proteinkager til dyrefoder, som
kan erstatte import af foder i landbruget baseret på palme- og sojaolie.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 47: Spm. om kommentar til materialet fra Emmelev A/S om reduktion af CO2 i den danske transportsektor frem mod 20230 ifm. foretræde for udvalget den 5/11-20, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2297791_0002.png
Endvidere noterer jeg mig Ea Energianalyses beregninger for de respektive alterna-
tive drivmidler. Ministeriet skal dog her bemærke, at sådanne skøn er behæftet med
stor usikkerhed, særligt når man prøver at skønne over en udvikling langt ude i frem-
tiden. Derfor er det vigtigt, at man ikke på forhånd satser på en bestemt teknologi
frem for en anden. Det er blandt andet med baggrund heri, at regeringen i sit vej-
transportudspil foreslår at indføre et CO
2
-fortrængningskrav for benzin, diesel og
gas. Med et CO
2
-fortrængningskrav gives brændstofleverandørerne et incitament til
teknologineutralt at anvende bæredygtige brændstoffer med en højere global reduk-
tionseffekt. Dermed skabes et marked, hvor de forskellige alternative, bæredygtige
drivmidler kan konkurrere til gavn for klimaet og de danske forbrugere.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
2/2