Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del
Offentligt
2449970_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
23. september2021
J nr.
2021 - 2569
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 22. juni 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål 456 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Signe Munk (SF).
Spørgsmål 456
Vil ministeren oplyse, hvilke regler og vurderingskriterier der gælder for, hvor stor
del af varmeinputtet et fjernvarmeselskab kan modtage fra én kilde f.eks. i form af
overskudsvarme fra et PtX-anlæg eller en stor industrivirksomhed? Spørgsmålet er
aktualiseret af, at et PtX-anlæg hurtigt kan producere al den overskudsvarme (eller
mere), som det lokale fjernvarmeselskab har brug for. Begrænsninger på andelen
vil derfor i sagens natur kunne føre til spild af varme. Vil ministeren i forlængelse
heraf oplyse,
a) i hvilket omfang begrænsningerne ville kunne imødegås f.eks. ved at etablere
store varmelagre eller ved politisk at vedtage en ordning, der viderefører den over-
skudsvarmeproducerende virksomhed i en passende periode, hvis denne skulle gå
konkurs eller på anden vis lukke,
b) i hvilket omfang begrænsningerne ville kunne imødegås igennem en udvidelse
af varmeområdet f.eks. ved etablering af varmetransmission på tværs af fjernvar-
menet?
Svar
Indledningsvist bemærkes det, at det er op til det lokale fjernvarmeselskab at plan-
lægge forsyningen af varme og skabe den fornødne varmeforsyningssikkerhed fx
gennem flere uafhængige varmeproduktionsenheder. Heri kan indgå at udnytte
mere overskudsvarme, såfremt selskabet vurderer det fordelagtigt.
Jeg er klar over, at det bliver fortsat mere aktuelt at vurdere mulighederne og even-
tuelle barrierer for udnyttelse af overskudsvarme fra PtX-anlæg. Hvis PtX-anlæg
placeres nær fjernvarmesystemer, er det min forventning, at det muliggør udnyt-
telse af overskudsvarme herfra. Fjernvarmeselskabet bør altid undersøge mulighe-
derne for udnyttelse af overskudsvarme, og kommunen skal godkende projektet,
hvis det er den bedste samfundsøkonomiske løsning.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 456: Spm. om, hvilke regler og vurderingskriterier der gælder for, hvor stor en del af varmeinputtet et fjernvarmeselskab kan modtage fra én kilde f.eks. i form af overskudsvarme fra et PtX-anlæg eller en stor industrivirksomhed, til klima-, energi- og forsyningministeren
2449970_0002.png
Som jeg forstår det, er der ikke hindringer i lovgivningen eller den dertil knyttede re-
gulering, der sætter en øvre grænse for, hvor stor en andel af fjernvarmeforsynin-
gen, der kan dækkes af overskudsvarme. Der findes da også enkelte fjernvarme-
selskaber, hvor overskudsvarme dækker størstedelen af fjernvarmeforsyningen.
Den øvre grænse vil formentlig i højere grad blive sat af fjernvarmeselskabet af
hensyn til forsyningssikkerheden. Forsyningssikkerhed indgår allerede som et ele-
ment ved godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg og kan der-
med forhindre høj afhængighed af en enkelt leverandør. Derudover medfører et
fjernvarmeselskabs ret til at forsyne et område med fjernvarme også en forsynings-
pligt over for de ejendomme, der er beliggende i området fra tidspunktet for kom-
munalbestyrelsens godkendelse (projektbekendtgørelsens § 8).
Konsekvenserne ved et evt. bortfald af en varmeforsyningsleverance kan mindskes
ved, at fjernvarmeselskabet etablerer tilpas back-up kapacitet til at kunne håndtere
et stop af denne leverance.
Jeg er enig i, at et øget varmemarked
enten gennem flere fjernvarmekunder eller
gennem samarbejde med nærliggende fjernvarmesystemer
kan øge mulighe-
derne for at udnytte overskudsvarme. Dette er dog begge løsninger, der er mulige
at få tilladelse til i dag, hvis det er den samfundsøkonomisk bedste løsning.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
2/2