Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del
Offentligt
2472050_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
12.
november 2021
J Nr.
2021-2587
Endeligt svar på KEF alm. del spm. 453
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af d. 17. juni 2021 stillet mig
følgende spørgsmål 453 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Thomas Danielsen (V).
Spørgsmål 453
Vil ministeren oversende eksempler på fauna- og biodiversitetstiltag og ordninger
etableret i forbindelse med opsætning af VE-anlæg på land?
Svar
Der findes en række eksempler på, at der i forbindelse med planlægning af op-
sætning af VE-anlæg på land iværksættes tiltag til fremme af biodiversitet. Der er
således eksempler på etablering af såkaldte faunakorridorer og vildtpassager
(ikke-indhegnede passager gennem solcelleanlæg for større dyr), og at indheg-
ning af solcelleanlæg er hævet over terræn for at sikre passage for mindre dyr.
Der findes også eksempler på, at driften af græsarealer skal ske uden sprøjtning,
f.eks. ved afgræsning med får. Et eksempel er Blangslev solcellepark i Næstved
Kommune. Her er det aftalt som et pilotprojekt, at den lokale fauna skal indtænkes
for at understøtte biodiversiteten i Næstved-området.
Et eksempel på statslige tiltag til understøttelse af biodiversitet i forbindelse med
opsætning af vedvarende energianlæg på land er udvidelsen af det nationale test-
center for prototypevindmøller ved Østerild, der skete ved en ændring af testcen-
terloven. Ved udvidelsen af testcentret ved Østerild var der pga. et nærliggende
habitatområde bl.a. behov for at etablere nye vandhuller som erstatning for vand-
huller, der blev fjernet, for at sikre den fortsatte beskyttelse af yngle- og rasteom-
råder for spidssnudet frø, som er en EU-beskyttet art. Det var også nødvendigt at
etablere et område med skånsom rydning af skov for at afværge en lokal påvirk-
ning af næringsfølsomme naturtyper og rødlistearter. Af hensyn til beskyttede fla-
germus var det fastsat i miljørapporten, at der kunne være behov for standsning
af møllerne i perioder med lave vindhastigheder og lave nattemperaturer, hvor
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
Telefon:
+45 3392
2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 453: Spm. om oversendelse af eksempler på fauna- og biodiversitetstiltag og ordninger etableret ifm. opsætning af VE-anlæg på land, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2472050_0002.png
insekter, som er fødegrundlag for flagermus, samles. Desuden skulle der etable-
res erstatningsskov af løvtræer i forholdet 1:1,5, der giver mulighed for større bio-
diversitet end den nåletræsbevoksning, der fældes.
Grundlag for regulering
Det er landets kommuner, der er ansvarlige for planlægning for vedvarende ener-
gianlæg i det åbne land, og kommunerne har i deres planlægning bl.a. til opgave
at varetage hensyn til natur og miljø.
Det gælder i almindelighed, at planlægning for vedvarende energianlæg såsom
landvindmøller og solcelleanlæg kræver tilladelse i medfør af miljøvurderingslo-
ven, hvor der om nødvendigt kan fastsættes vilkår om fauna- og biodiversitetstil-
tag.
For de fleste større VE-anlæg udarbejdes en miljøkonsekvensrapport (VVM).
Regler om, hvornår der skal udarbejdes en miljøkonsekvensrapport, og hvad den
skal indeholde, fremgår af miljøvurderingsloven. Det er som udgangspunkt kom-
munen, som er miljøvurderingsmyndighed og vurderer, om der skal udarbejdes
en miljøkonsekvensrapport for det pågældende VE-projekt.
Miljøvurderingsrapporten skal blandt andet indeholde en beskrivelse af påvirk-
ning af biodiversiteten og fauna og øvrige forhold, som fremgår af bilag 7 til loven.
På baggrund af miljøkonsekvensrapporten for et VE-projekt kan det være rele-
vant, at myndigheden (kommunen) stiller vilkår om faunatiltag eller biodiversitets-
tiltag eller hensyn ved etablering af det pågældende VE-anlæg. Dette følger af §
27 i miljøvurderingsloven, idet afgørelsen skal indeholde de miljømæssige betin-
gelser, der er knyttet til afgørelsen og de foranstaltninger, der påtænkes truffet for
at undgå, forebygge eller begrænse og om muligt neutralisere skadelige indvirk-
ninger på miljøet. Det fremgår ligeledes, at myndigheden skal opstille vilkår for
tilladelser med henblik på opfyldelse af lovens formål.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side 2/2