Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del
Offentligt
2418844_0001.png
Indenrigs- og boligminister Kaare Dybvad Beks talepapir
Teknisk gennemgang og politisk drøftelse
med klima-, energi- og forsyningsministeren,
indenrigs- og boligministeren og
miljøministeren i Folketingets Klima-, Energi-
og Forsyningsudvalg vedr. planlægning for
solceller
16. juni kl. 12.00-13.30
Lokale 1-133, Christiansborg, Klima- energi
og forsyningsudvalget
Cirka 7 minutter
Teknisk gennemgang og politisk drøftelse
vedr. planlægning for solceller.
Publikum
Foruden Folketingets Klima-, Energi- og
Forsyningsudvalg er også Folketingets
Indenrigs- og Boligudvalg og Miljø- og
Fødevareudvalg inviteret.
Mødet er lukket og foregår delvist virtuelt.
Ministre inkl. embedsmænd kan deltage
fysisk. Enkelte udvalgsmedlemmer inkl.
udvalgsformanden vil også deltage fysisk.
Øvrige udvalgsmedlemmer tilgår mødet
online.
Programpunkt
Jævnfør vedlagte program (bilag 1) forventet
ministerens tale afholdt kl. ca. 12.50.
Embedsmænd fra KEFM, IM og MIM forestår
tekniske gennemgange frem til ca. kl. 12.45.
Herefter indledes den politiske drøftelse med
taler fra de tre ministre i følgende
rækkefølge: KEFM, IM og MIM.
Anledning
Dato / tid
Sted
Talens varighed
Talens formål
Publikum og
programpunkt
KEF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 451: Spm. om oversendelse af ministrenes talepapirer fra den tekniske gennemgang om solceller i Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget den 16/6-21, til klima-, energi- og forsyningsministeren, indenrigs- og boligministeren og miljøministeren
2418844_0002.png
Det talte ord gælder
[Kommunernes rolle]
Den fysiske planlægning for solceller reguleres i medfør af
planloven, som ligger inden for mit ansvarsområde. Således som
Sigmund Lubanski har redegjort for i den tekniske gennemgang.
Planlovens generelle regler om den fysiske planlægning i
almindelighed er ikke suppleret med særregler for solcelleanlæg.
Det følger af planloven, at det er kommunerne, som er ansvarlige
for den fysiske planlægning i det åbne land, herunder planlægning
for solceller.
Da vi lavede moderniseringen af planloven i 2017, fik
kommunerne øget råderum og nye muligheder i forlængelse af det
politiske forlig mellem Venstre, Socialdemokraterne, Dansk
Folkeparti og Konservativt Folkeparti om planloven fra 2016.
Kommunerne fik også et større ansvar, og det fremgår af aftalen,
at kommunerne i højere grad skal bære det politiske ansvar for
den fysiske planlægning.
1
KEF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 451: Spm. om oversendelse af ministrenes talepapirer fra den tekniske gennemgang om solceller i Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget den 16/6-21, til klima-, energi- og forsyningsministeren, indenrigs- og boligministeren og miljøministeren
2418844_0003.png
Kommunerne har med deres lokale kendskab de bedste
forudsætninger for at foretage den nødvendige afvejning af
interesser i arealanvendelsen, som skal træffes i de enkelte sager.
Det gælder også, når det handler om solceller.
Flere kommuner oplever en stor interesse for etablering af
solcelleanlæg og dermed øget behov for planlægning herfor.
Etablering af solcelleanlæg kan være en udfordrende opgave.
Nogle projekter er anledning til bekymringer fra lokale borgere og
erhvervsdrivende og fra forskellige interesseorganisationer.
Planlægning for solceller en kompleks opgave.
[Indsigelser]
Som indenrigs- og boligminister skal jeg fremsætte indsigelse over
for forslag til kommuneplan og ændringer til en kommuneplan,
der ikke er i overensstemmelse med nationale interesser i
kommuneplanlægningen. Opgaven er delegeret til Bolig- og
Planstyrelsen.
En indsigelse betyder, at kommunen ikke kan vedtage planen
endeligt.
2
KEF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 451: Spm. om oversendelse af ministrenes talepapirer fra den tekniske gennemgang om solceller i Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget den 16/6-21, til klima-, energi- og forsyningsministeren, indenrigs- og boligministeren og miljøministeren
2418844_0004.png
Hvis der er tale om nationale interesser, som varetages af andre
ministerier eller myndigheder, så fremsætter Bolig- og
Planstyrelsen indsigelse efter anmodning fra dem.
Ved ændringen af planloven i 2017 blev statens
indsigelsesmuligheder fokuseret til fire nationale
interesseområder: Vækst og erhvervsudvikling, Natur- og
miljøbeskyttelse, Kulturarvs- og landskabsbevarelse og Hensyn til
nationale og regionale anlæg.
Det var et klart sigte, at der skulle være mindre statslig
indblanding i kommunernes planlægning bl.a. på baggrund af
ønske fra kommunerne selv.
[Tre igangværende indsigelsessager]
Jeg er opmærksom på de tre igangværende indsigelsessager, som
Sigmund Lubanski fra Bolig- og Planstyrelsen gjorde rede for i sit
oplæg. Indsigelserne har baggrund i landskabelige interesser og
planlovens regler om kystnærhedszonen.
I de tre sager foreligger indsigelser mod solcelleprojekter, som skal
løses, inden solcelleprojekterne kan realiseres. I én af sagerne er
3
KEF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 451: Spm. om oversendelse af ministrenes talepapirer fra den tekniske gennemgang om solceller i Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget den 16/6-21, til klima-, energi- og forsyningsministeren, indenrigs- og boligministeren og miljøministeren
2418844_0005.png
det min forståelse, at indsigelsen har ført til, at planerne er
opgivet.
En indsigelse er utilfredsstillende for alle parter
selv om det kan
være den rigtige beslutning rent planlægningsmæssigt.
Indsigelserne er blandt andet utilfredsstillende, fordi de først
fremsættes, når planlægningen nærmer sig en afslutning. På det
tidspunkt i processen er der typisk brugt mange ressourcer på
projekt såvel som planlægning. Det var også baggrunden for, at vi
med aftalen om planloven i 2016 ønskede, at staten skulle blande
sig mindre i den kommunale planlægning.
[Evalueringen af planloven]
Jeg er som udvalget optaget af, at forskellige parter har rejst kritik
af rammerne for planlægning for solceller. Selv har jeg modtaget
henvendelser fra forskellige sider. Blandt andet naboer og
lodsejere. Flere medier har også bragt historier om
solcelleprojekter, som skaber lokale konflikter.
Bolig- og Planstyrelsen har i marts 2021 offentliggjort deres
evaluering af planloven. Der har været en overvældende interesse
for evalueringen, og der er modtaget cirka 100 konkrete forslag fra
4
KEF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 451: Spm. om oversendelse af ministrenes talepapirer fra den tekniske gennemgang om solceller i Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget den 16/6-21, til klima-, energi- og forsyningsministeren, indenrigs- og boligministeren og miljøministeren
2418844_0006.png
borgere, kommuner og interesseorganisationer med fokus på,
hvordan planloven kan skabe gode muligheder og udvikling i både
land og by. Forslagene har ikke alle sammen haft fokus på
solceller, men flere af dem har. Planlægning for solceller er ét af de
emner, som er behandlet i evalueringen.
Af evalueringen fremgår, at også flere centrale interessenter
ønsker sig klarere rammer for kommunernes planlægning for
store solcelleanlæg. Det gælder blandt andet Kommunernes
Landsforening og Danmarks Naturfredningsforening.
[Afslutning]
Jeg har derfor aftalt med forligskredsen bag planloven, at vi skal
drøfte spørgsmålet.
Mange tak for ordet.
5