Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del
Offentligt
2420663_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
24. juni 2021
J nr.
2454
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 11. juni 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål 450 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Katarina Ammitzbøll (KF).
Spørgsmål 450
Hvilke barrierer er der for at ændre varmeforsyningsloven, så en kommerciel aftale
kan fastholdes i hele aftalens løbetid, forudsat aftalen er indgået på markedsvilkår
mellem uafhængige parter, og at Forsyningstilsynet har godkendt aftalen på tids-
punktet for aftalens indgåelse?
Svar
Varmeforsyningslovens prisregulering har til formål at beskytte forbrugerne mod
urimelige varmepriser samtidig med, at den sikrer, at fjernvarmevirksomhederne
kan få dækning for deres
nødvendige omkostninger.
Virksomheder (herunder uaf-
hængige varmeproducenter) kan opkræve en pris for fjernvarmen svarende til de
nødvendige omkostninger,
som er forbundet med produktion og levering af varme.
Derudover kan visse varmeproducenter, der producerer grøn fjernvarme, forhandle
sig til et overskud.
Uanset om der indregnes et overskud eller ej, kan den samlede pris for en varmele-
verance ikke overstige den såkaldte
substitutionspris. Substitutionsprisen
er den
pris, fjernvarmevirksomheden alternativt vil kunne købe eller producere varmen til
på et eksisterende anlæg. Substitutionsprisen varierer geografisk og over tid, og er
ikke en offentligt tilgængelig pris. Den opgøres af Forsyningstilsynet på baggrund af
en klage, henvendelse eller af egen drift.
Når substitutionsprisen er lavere end en varmeproducents omkostningsbestemte
pris (inklusiv et eventuelt overskud), vil producenten i praksis kun kunne afsætte
varme til en pris, der er lig med substitutionsprisen. Det betyder, at substitutionspri-
sen kan medføre tab og afgrænse evt. overskudsmuligheder for varmeproducenter.
Substitutionsprisen kan derfor udgøre en risiko for varmeproducenters investerin-
ger. Omvendt kan det føre til unødvendigt høje varmepriser for forbrugerne, hvis de
via en langsigtet kontrakt er bundet til at aftage varme fra en producent, der potenti-
elt er dyrere end andre producenter.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2809
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 450: Spm. om, hvilke barrierer der er for at ændre varmeforsyningsloven, så en kommerciel aftale kan fastholdes i hele aftalens løbetid, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2420663_0002.png
Afslutningsvist bemærkes det, at det er aftalt i klimaaftalen for energi og industri
mv. fra 22. juni 2020, at der skal forhandles om en ny fremtidssikret økonomisk re-
gulering, der tager højde for Danmarks nye klimamål og som sikrer effektivisering
og fremtidige forbrugervenlige priser.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
2/2