Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del
Offentligt
2425337_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
1. juli 2021
J nr.
2021-2404
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 10. juni 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål 443 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Peder Hvelplund (EL).
Spørgsmål 443
Kan ministeren bekræfte, at Holland har indført et forbud mod brug af kul til elpro-
duktion fra 2025 for ældre værker og fra 2030 for nyere værker? Giver det ministe-
ren anledning til at ændre den vurdering, der er givet i EUU alm. del
svar på spm.
344 (Folketingsåret 2019-20)? Er det ministerens vurdering, at et sådant forbud kan
indføres i Danmark og udbredes til at gælde al afbrænding af kul?
Svar
Jeg har forelagt spørgsmålet for Energistyrelsen, der oplyser følgende, som jeg kan
henholde mig til:
”Så vidt Energistyrelsen er orienteret, har Holland i 2019 vedtaget, at der
indføres
et forbud mod brug af kul til elproduktion fra 2025 for ældre værker og fra 2030 fra
nyere værker.
Den foreløbige vurdering er fortsat, at et forbud mod brug af kul til el- og fjernvar-
meproduktion udgør en handelshindring, som derfor i udgangspunktet er i strid med
EU’s regler
om varernes frie bevægelighed
1
. Det vil også gælde et forbud mod al
afbrænding af kul.
Det skyldes, at foranstaltninger, der hindrer varernes frie bevægelighed, skal, uan-
set om de kan begrundes i umiddelbart legitime hensyn (f.eks. ret til at vælge eget
energimiks), overholde proportionalitetsprincippet. Det vil sige, at en foranstaltning
skal være både egnet og nødvendig, herunder proportional med målet.
Ethvert forbud er i EU-retten en hård og indgribende foranstaltning. Det er derfor
nødvendigt at vurdere, om målet kan opnås ved mindre indgribende foranstaltnin-
ger. Ligeledes vil det altid være nødvendigt i proportionalitetsvurderingen at tage
den faktiske anvendelse af kul i betragtning, samt fremskrivninger om kommende
forventede skift til andre energikilder. Der kan være nationale forskelle, der har be-
tydning for proportionalitetsvurderingen i de forskellige nationer og dermed også,
om den førte politik er forenelig med EU-retten.
1
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
Artikel 34 TEUF
KEF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 443: Spm. om, hvorvidt Holland har indført et forbud mod brug af kul til elproduktion fra 2025 for ældre værker og fra 2030 for nyere værker, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2425337_0002.png
Såfremt det vurderes, at et forbud dels er EU-retligt mulig og dels er proportionalt,
vil de danske myndigheder skulle gå i dialog med Europa-Kommissionen om den
påtænkte foranstaltnings forenelighed med bestemmelserne om varernes frie be-
vægelighed og dermed også proportionalitetsprincippet. En dialog med EU-Kom-
missionen vil dog alene give en indikation af, om den førte politik er umiddelbart
forenelig med EU-retten. Den endelige udformning af og konsekvenserne ved et
forbud skal altid vurderes af EU-Kommissionen efterfølgende.”
For god ordens skyld kan jeg oplyse, jf også svaret på EUU-spm 344 alm. del fra
2020, at muligheden for at indføre forbud mod anvendelse af fossile brændsler ind-
går i igangværende analyser, der gennemføres på baggrund af klimaaftalen fra juni
2020. Disse analyser forventes afsluttet inden udgangen af 2021 og vil inddrage er-
faringer fra Holland. Jeg kan endelig også oplyse, at vi uden lovgivning forventer at
have udfaset kul fra elproduktionen i Danmark senest i 2028, når Nordjyllandsvær-
ket som det sidste kraftvarmeværk, hvor der fyres med kul, er planlagt lukket.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
2/2