Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del
Offentligt
2418964_0001.png
22. juni 2021
J.nr. 2021 - 4974
Til Folketinget
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 441 af 10. juni 2021 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Tommy Ahlers (V).
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
KEF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 441: Spm. om en vurdering af det forslag, som Kommissionen for grøn omstilling af personbiler (Eldrupkommissionen) er kommet med, om, at alle private forbrugere skal have adgang til en lav elafgift på 0,8 øre pr. kWh, når en elbil oplades, til skatteministeren
2418964_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren vurdere det forslag, som Kommissionen for grøn omstilling af personbiler
(Eldrupkommissionen) er kommet med, om at alle private forbrugere skal have adgang til
en lav elafgift på 0,8 øre pr. kWh, når en elbil oplades? Vil ministeren herunder beregne
forslagets provenukonsekvenser årligt frem mod 2030?
Svar
Kommissionen har anbefalet (i), at der indføres et system, hvor forbrugerne ved elfor-
brug til opladning af elbilen får adgang til lav elafgift på 0,8 øre pr. kWh, fx ved installa-
tion af bimålere, eller (ii) at der udvikles et administrativt system, der ved en skematisk re-
gel muliggør, at en husstand, hvor der bor en registreret ejer af en elbil, betaler 0,8 øre pr.
kWh af alt elforbrug over 4.000 kWh årligt.
Modellen med bimålere indebærer en række udfordringer, idet der ikke findes lignende
eksisterende ordninger og der derfor skal udvikles nye løsninger for at implementere mo-
dellen. Der vil derudover være risiko for, at strømmen fra ladestanderen umiddelbart le-
des til andet forbrug i husholdningen, hvorved der uberettiget opnås en lavere afgiftssats
af dette forbrug.
En skematisk model med differentiering af elafgiften vil minde meget om den eksiste-
rende model vedrørende elopvarmede helårsboliger.
Elvarmeordningen for husholdninger udgør en særlig ordning, som hviler på et særskilt
administrativt grundlag. En række betingelser skal være opfyldt for, at elhandelsvirksom-
hederne og de registrerede virksomheder kan administrere ordningen, bl.a. så ordningen
ikke misbruges. Ved denne model er det er afgørende, at der kan fastsættes et lignende
administrativt setup for at inkludere elbilsejere i den eksisterende elvarmeordning.
Der kan derudover være udfordringer af teknisk art for fx lejlighedskomplekser, hvor det
vil være mest praktisk at etablere fælles ladestandere eller lignende, hvor der formentlig
ikke kan foretages den nødvendige samkøring af oplysninger fra køretøjsregisteret.
Med aftalen om
Grøn omstilling af vejtransport
fra december 2020 blev den eksisterende sær-
ordning med lav elafgift på ladestrøm forlænget til og med 2030. Særordningen indebæ-
rer, at der ved erhvervsmæssig opladning af elbiler mv. sker delvis tilbagebetaling af elaf-
gift ned til processatsen på 0,4 øre pr. kWh. På baggrund af denne forlængelse forventes
forslaget ikke at have nogle provenumæssige konsekvenser på kort sigt, da det forudsæt-
tes, at størstedelen af elbilsejere i dag lader med strøm til den lave sats som følge af sær-
ordningen.
Side 2 af 2