Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del
Offentligt
2421662_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
25. juni 2021
J nr.
2021 - 2393
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 9. juni 2021 stillet mig følgende
spørgsmål 437 alm. del, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål 437
Ministeren bedes kommentere det materiale, som udvalget har modtaget fra koordi-
nationsgruppen mod udvidelse af Lem Kær i forbindelse med foretræde den 9. juni
2021 vedrørende test af meget store vindmøller, der udfordrer balancen i lokalsam-
fundene, jf. KEF alm. del - bilag 338 og 347.
Svar
Koordinationsgruppen mod udvidelse af Lem Kær har i deres præsentation til ud-
valget blandt andet fremført, at udvidelsen af Lem Kær vil få store omkostninger for
lokalsamfundene, og at der på den baggrund er brug for en national strategi for
vindmøller op til 400 m. Gruppen foreslår også, at der tages initiativ til et nyt eller
større Østerild, samt at der kickstartes en bred, offentlig debat om balancen mellem
VE på land og det gode liv i yderområderne.
For den del, der angår rammerne for test af store vindmøller, kan jeg oplyse, at der
med klimaaftalen fra juni 2020, som et bredt flertal af Folketinget står bag, blev af-
talt at analysere rammerne for forsøgsmøller. På den baggrund har Energistyrelsen
koordineret et analysearbejde, som forventes afsluttet medio 2021. Energistyrelsen
har oplyst, at der i analysearbejdet ses nærmere på vilkårene for opstilling af for-
søgsmøller, både inden for de nuværende to nationale testcentre for forsøgsmøller
ved henholdsvis Høvsøre og Østerild, og uden for testcentrene.
Test af fuldskala vindmøller er et nødvendigt skridt i udviklingen af næste generations
vindmøller. Det kan bidrage til, at omkostningerne til den grønne omstilling nedbrin-
ges, og at effektiviteten af vindmøllerne øges. Samtidig bidrager vindmøllesektoren
i Danmark med hvad der svarer til 33.000 fuldtidsbeskæftigede årsværk i Danmark
iflg. nøgletal for 2019 fra brancheorganisationen Wind Denmark
1
, herunder mange
jobs i landdistrikterne.
1
https://winddenmark.dk/sites/winddenmark.dk/files/media/document/Branchestatistik%202020.pdf.
Sta-
tistikken er udarbejdet af DAMVAD analytics for Wind Denmark (side 6, figur 2 og side 11, figur 6). Det
fremgår her, at der er følgende kilde til tabellen: DAMVAD Analytics pba. Særkørsel fra Danmarks Stati-
stik og regnskaber fra Ørsted Wind Power, Vattenfall Vindkraft, E.On. Wind Service, Hofor Vind, Energi
Danmark Vind, SEAS (Nu ’Andel’), SE, Vindenergi Danmark, Eniig, Eurowind, Ewii energi og NRGi
Note: 2019-priser.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/3
KEF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 437: Spm. om kommentar til materiale fra koordinationsgruppen mod udvidelse af Lem Kær ifm. foretræde den 9/6-21 om test af meget store vindmøller, der udfordrer balancen i lokalsamfundene, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2421662_0002.png
Jeg er samtidig enig i, at planlægningen for, og opstillingen af forsøgsmøller inden
og uden for testcentrene skal ske på en balanceret måde, som sikrer hensynstagen
til omgivelserne og bysamfundene, så indpasningen sker på den mindst indgribende
måde. Det er derfor helt afgørende, at der går en god dialog og planproces forud for
beslutningerne. Det konkrete projekt drejer sig om testmøller uden for testcentrene,
hvorfor jeg som minister, præcis som med andre projekter med landvindmøller, ikke
har mulighed for at gå ind i sagen.
Den fysiske planlægning for vindmøller på land reguleres i medfør af planloven og
testcenterloven, som ligger under Indenrigs- og Boligministeriet og administreres af
Bolig- og Planstyrelsen. Bolig- og Planstyrelsen har oplyst følgende:
”Det
er landets kommuner, der er ansvarlige for planlægning i det åbne land, og
kommunerne har i den forbindelse til opgave at foretage en afvejning af de forskellige
interesser i arealanvendelsen, herunder hensyn til naboer, natur og landskab mv.
Det gælder også for vedvarende energianlæg. Kommunerne skal således vurdere,
hvor det er hensigtsmæssigt at opstille vindmøller, etablere solcelleanlæg eller andre
energianlæg, herunder P2X-anlæg, og koordinere med nabokommuner, herunder
hvis forslaget har væsentlig betydning for nabokommunens udvikling.
Bolig- og Planstyrelsen opfordrer kommunerne til i videst muligt omfang at tage initi-
ativ til tidlig dialog med det ansvarlige sektorministerium om tvivlsspørgsmål vedrø-
rende varetagelse af nationale interesser i kommende planforslag. Tidlig dialog vil
give mulighed for at identificere og ofte håndtere eventuelle udfordringer i forhold til
de nationale interesser før planforslaget sendes i høring.
Planlægningen for udvidelse af Lem Kær testcenter er i en indledende fase, og Ring-
købing-Skjern Kommune har været i dialog med Bolig- og Planstyrelsen i relation til
fortolkning af reglerne om planlægning i kystnærhedszonen. Hvis kommunalbesty-
relsen beslutter at udarbejde et planforslag, og sende det i offentlig høring, vil de
relevante statslige sektormyndigheder vurdere, om planforslaget er i overensstem-
melse med de nationale interesser i kommuneplanlægningen, eller om der skal frem-
sættes indsigelse mod planforslaget. En indsigelse vil indebære, at det konkrete
planforslag ikke kan vedtages endeligt, før der er opnået enighed med de statslige
myndigheder om de nødvendige ændringer.
For så vidt angår steder i Danmark egnet til test af vindmøller blev der i Miljøministe-
riets rapport fra 2010 om planlægning for testpladser til serie 0-møller frem mod 2020
identificeret 24 potentielt egnede arealer til serie 0-møller, herunder tre i Ringkøbing-
Skjern Kommune. Rapporten var en del af opfølgningen på aftalen mellem den da-
værende regering (Venstre og Det Konservative Folkeparti), Socialdemokratiet,
Dansk Folkeparti og Socialistisk Folkeparti om et nationalt testcenter for vindmøller i
Østerild, der også omfattede aftale om identificering af særlige testområder til proto-
typemøller samt mindre krævende områder til test af serie 0-møller. Formålet med
aftalen var bl.a. for at bidrage til at sikre Danmarks førerposition på verdensplan, når
Side
2/3
KEF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 437: Spm. om kommentar til materiale fra koordinationsgruppen mod udvidelse af Lem Kær ifm. foretræde den 9/6-21 om test af meget store vindmøller, der udfordrer balancen i lokalsamfundene, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2421662_0003.png
det gælder udvikling og produktion af vindmøller. Aftalepartierne lagde til grund, at
den efterfølgende planlægning skulle følge de almindelige principper i den kommu-
nale planlægning.
I modsætning til planlægning for produktionsmøller har staten således spillet en mere
aktiv rolle ved planlægning for forsøgsmøller, især i forhold til de to nationale test-
centre for store prototypemøller ved Høvsøre og Østerild. I kraft af deres størrelse er
identificering af egnede areal til forsøgsmøller sværere end almindelige produktions-
møller. Derfor kan der være behov for statslig involvering. Plangrundlaget for både
Høvsøre og Østerild testcentrene er fx fastsat i testcenterloven, jf. LBK nr. 1069 af
21. august 2018.
Som led i implementering af Energiaftalen 2018 blev bekendtgørelse om planlæg-
ning for og tilladelse til opstilling af vindmøller ændret, for at give kommunerne mu-
lighed for at planlægge for almindelige produktionsmøller med en totalhøjde på over
150 meter. Indtil ændringen var det alene forsøgsmøller, som kommunerne havde
hjemmel til at planlægge for. I forbindelse med den netop afsluttede evaluering af
planloven vurderede Bolig- og Planstyrelsen, at det var for tidligt at vurdere effekten
af ændringen, som trådte i kraft i 2019.”
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
3/3