Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del
Offentligt
2415221_0001.png
Samråd i Folketingets Klima-, Energi- og
Forsyningsudvalg d. 9. juni vedr. energiplanlægning og
vindmøller
Center
Center for Grøn Omstilling
Team
Grøn energi
Dato
9. juni 2021
J nr.
2021-1815
Samrådsspørgsmål Q
I Folketingets Klima-, Energi-, Forsyningsudvalg har
udvalget stillet ministeren og erhvervsministeren, indenrigs-
og boligministeren samt miljøministeren følgende
samrådsspørgsmål Q.
Samrådsspørgsmål Q.
"Der ønskes en drøftelse med ministrene om
energiplanlægning og øvrige regler og krav, herunder
klageproces, som har betydning for opsætning af
vindmøller, såvel landvindmøller som havvindmøller.
Sagerne om landvindmøller i Vesthimmerland og
havvindmøller ved Omø i Smålandshavet bedes inddraget."
Side 1/5
KEF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 436: Spm. om oversendelse af ministrenes talepapirer fra det lukkede samråd den 9/6-21 i Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget (samrådsspm. Q), til klima-, energi- og forsyningsministeren, indenrigs- og boligministeren, miljøministeren og erhvervsministeren
2415221_0002.png
DET TALTE ORD GÆLDER
Ministerens svartale:
Jeg vil gerne starte med at takke udvalget for
spørgsmålet og for lejligheden til at drøfte emnet
energiplanlægning, krav og regler for
vindudbygning, herunder klageproces med jer, som
jeg ved, at jeg og mine kollegaer på bedste vis vil
forsøge at besvare i dag.
[Generel indledning]
Som antallet af ministre om bordet også vidner om,
er der ingen tvivl om, at der er mange hensyn på
spil i planlægningen af VE på land og hav, og det er
komplekst at få det hele til at gå op.
Det sagt, så er regeringen meget opmærksom på,
at rammerne skal være klare og vi er åbne for at
drøfte behov for handling, der hvor der er mulighed
for det.
[Vedr. VE-udbygning på land generelt]
Rammerne om planlægningen af den danske
udbygning med vedvarende energi på land er
kendetegnet ved 2 helt overordnede forhold.
For det første er vi på vej mod og stiler efter en
markedsdrevet udbygning.
De teknologineutrale udbud, som vi har afholdt
siden 2018, har vist voldsomt faldende støttepriser,
og i dag ser vi endda støttefrie projekter rundt
omkring i landet.
Side 2/5
KEF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 436: Spm. om oversendelse af ministrenes talepapirer fra det lukkede samråd den 9/6-21 i Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget (samrådsspm. Q), til klima-, energi- og forsyningsministeren, indenrigs- og boligministeren, miljøministeren og erhvervsministeren
2415221_0003.png
DET TALTE ORD GÆLDER
Det er glædeligt og et signal om, at den politik, som
Danmark har ført i de sidste mange år, har virket.
For det andet: Planlægningen for og beslutningerne
om konkrete projekter træffes ikke af os på
Christiansborg, men derimod ude i kommunerne
tæt på borgere og lokalsamfund.
Det synes jeg er klogt, og respekt for
nærdemokratiet ligger mig på sinde.
I har spurgt ind til en række landvindsprojekter i
Vesthimmerland. Jeg ærgrer mig som klimaminister
over de barrierer, projekterne møder, men jeg har
ingen beføjelser i forhold til konkrete projekter. For
det vil jeg henvise til mine kollegaer,
erhvervsministeren og indenrigs- og
boligministeren.
[Vedr. Omø havvindmølleparken]
Hvis vi fra land ser ud mod havet, så ved jeg, at
miljøministeren vil komme ind på udpegningen af
områder til fuglebeskyttelse i Smålandshavet, som I
har spurgt til.
Men et par bemærkninger fra mig om den sag.
Som mange ved er jeg meget glad for fugle. Men
jeg er også blandt havvindsudbygningens
allerstørste fans. Omø Syd projektet er ingen
undtagelse.
Side 3/5
KEF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 436: Spm. om oversendelse af ministrenes talepapirer fra det lukkede samråd den 9/6-21 i Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget (samrådsspm. Q), til klima-, energi- og forsyningsministeren, indenrigs- og boligministeren, miljøministeren og erhvervsministeren
2415221_0004.png
DET TALTE ORD GÆLDER
Men direktivforpligtelsen til udpegning er klar og
levner ikke et politisk valg.
Som foregangsland har vi mange fordele, men
høster også de første bitre erfaringer med
udfordringer med sameksistens mellem natur- og
klimainteresser.
Jeg bruger de erfaringer og min politiske kapital på
at kæmpe for, at de grønne ambitioner på såvel
natur-, miljø- og klimaområdet ikke spænder ben for
hinanden. Vi har derfor indledt en dialog med EU-
Kommissionen om at forbedre mulighederne for
sameksistens mellem naturbeskyttelsestiltag og
klimatiltag fremadrettet.
Fsva. det konkrete projekt ved Omø Syd, så er det
ikke etableret og har endnu ikke har modtaget
etableringstilladelse. Projektet er dermed stadig
under udvikling efter gældende regler for åben dør-
ordningen.
De regler indebærer, at projektudviklere selv
ansøger om at etablere projekter på en selvvalgt
placering og af en selvvalgt størrelse. Heri indgår
også, at projektudviklere selv bærer risikoen og alle
omkostninger forud for eventuel opnåelse af
etableringstilladelse. Projektudvikler høster til
gengæld også hele gevinsten.
Udviklingen af projektet og sagsbehandlingen har
været mangeårig, fordi projektet er komplekst
ikke
mindst i kraft af forekomsten af fugle i området.
Side 4/5
KEF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 436: Spm. om oversendelse af ministrenes talepapirer fra det lukkede samråd den 9/6-21 i Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget (samrådsspm. Q), til klima-, energi- og forsyningsministeren, indenrigs- og boligministeren, miljøministeren og erhvervsministeren
2415221_0005.png
DET TALTE ORD GÆLDER
Nu er området under udpegning til fuglebeskyttelse,
og den konkrete sagsbehandling er genoptaget i
Energistyrelsen. Jeg kan ikke foruddiskontere de
faglige vurderinger eller udfaldet af den proces på
nuværende tidspunkt.
Men som miljøministeren om lidt vil redegøre for, så
er direktivforpligtelsen klar, og det er mit indtryk at
det ser endog meget svært ud.
[Afslutning]
Tak for ordet
jeg vil nu give ordet til
miljøministeren.
Side 5/5