Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del
Offentligt
2415218_0001.png
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
Spørgsmål Q
Der ønskes en drøftelse med ministrene om
energiplanlægning og øvrige regler og krav,
herunder klageproces, som har betydning for
opsætning af vindmøller, såvel landvindmøller
som havvindmøller. Sagerne om landvindmøller i
Vesthimmerland og havvindmøller
ved Omø i Smålandshavet bedes inddraget.
Svar
Regeringen ønsker at passe godt på naturen og
opfylde direktivforpligtelser på naturområdet, både
på land og på havet.
Der er forskellige regler, der skal sikre, at vi tager
hensyn til naturen, og der er klageregler, der sikrer
adgang til at få prøvet, om reglerne overholdes.
Beskyttelse af Natura 2000-områder
Det gælder også Natura 2000-områder, der er
omfattet af beskyttelsen i naturdirektiverne.
Det betyder bl.a., at planer eller projekter, der kan
påvirke de arter og naturtyper, som et Natura 2000-
område er udpeget for, skal underlægges en
habitatvurdering.
Reglerne om habitatvurdering findes i mange
forskellige danske regler. Det afhænger af det
1
KEF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 436: Spm. om oversendelse af ministrenes talepapirer fra det lukkede samråd den 9/6-21 i Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget (samrådsspm. Q), til klima-, energi- og forsyningsministeren, indenrigs- og boligministeren, miljøministeren og erhvervsministeren
2415218_0002.png
TALEPAPIR
konkrete projekt, hvilke regler der finder
anvendelse, og hvilken klageadgang der er.
På havet er det Energistyrelsen, der har
kompetencen i forhold til opsætning af vindmøller.
Det gælder også i forhold til havvindmøller
ved Omø i Smålandshavet.
På land er det kommunerne, der i forbindelse med
planlægning skal varetage naturhensyn ved
opsætning af landvindmøller. Det gælder også for
sagerne i Nordjylland.
Det er kommunerne, som har været myndighed
både for plansagerne og miljøvurderingssagerne i de
konkrete sager.
I forbindelse med høringer efter planloven varetager
Miljøstyrelsen de nationale interesser bl.a. på
naturområdet. Hvis kommunernes planlægning er i
strid med de nationale interesser, har Miljøstyrelsen
pligt til at anmode Bolig- og Planstyrelsen om at
fremsætte indsigelse mod planen.
Miljøstyrelsen har ikke gjort indsigelse i de konkrete
sager i Nordjylland.
Ved Nørrekær Enge har Miljøstyrelsen ikke gjort
indsigelse, fordi man var af den opfattelse, at
flagermusundersøgelsen har været tilstrækkelig i
forhold til praksis på området på tidspunktet for
høringen i 2017.
2
KEF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 436: Spm. om oversendelse af ministrenes talepapirer fra det lukkede samråd den 9/6-21 i Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget (samrådsspm. Q), til klima-, energi- og forsyningsministeren, indenrigs- og boligministeren, miljøministeren og erhvervsministeren
2415218_0003.png
TALEPAPIR
Ved Thorup Sletten har Miljøstyrelsen ikke opdaget,
at der i konsekvensvurderingen ikke er foretaget
vurdering af arterne rørhøg og blå kærhøg.
Det er beklageligt, at Miljøstyrelsen ikke har fanget
det i den konkrete sag. Det er usædvanligt i forhold
til de mange sager, som styrelsen sædvanligvis
vurderer.
Miljøstyrelsen vil på baggrund af de to sager
præcisere styrelsens forvaltningsprocedure.
Det forhold, at Miljøstyrelsen kunne have gjort
indsigelse, fritager imidlertid ikke kommunerne for
ansvaret i de konkrete sager.
Når en plan er endeligt vedtaget, har de klageberet-
tigede adgang til at klage til Planklagenævnet i
forhold til retlige spørgsmål.
I forhold til miljøvurdering af planer er det de
planlæggende myndigheder, der har ansvaret for at
gennemføre en miljøvurdering af planen, såfremt
planen er omfattet af miljøvurderingsloven.
I forhold til de konkrete projekter i Nordjylland er
det kommunalbestyrelserne, der har myndig-
hedskompetencen. Miljøkonsekvensrapporten er
bygherres, men kommunen skal stå på mål for den
faglige vurdering og stille de nødvendige vilkår i
miljøvurderingstilladelsen.
3
KEF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 436: Spm. om oversendelse af ministrenes talepapirer fra det lukkede samråd den 9/6-21 i Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget (samrådsspm. Q), til klima-, energi- og forsyningsministeren, indenrigs- og boligministeren, miljøministeren og erhvervsministeren
2415218_0004.png
TALEPAPIR
Der kan klages over afgørelser efter miljøvurde-
ringsloven til Miljø- og Fødevareklagenævnet.
De konkrete sager er afgjort af Planklagenævnet og
Miljø- og Fødevareklagenævnet. Det er uafhængige
nævn under Erhvervsministeriet, og jeg har
ligesom erhvervsministeren - ingen beføjelser i
forhold til nævnenes vurderinger og afgørelser i
konkrete klagesager.
Udpegning af Natura 2000-områder
Danmark er et centralt stop på mange
trækfugleruter. Vi har derfor et særligt ansvar for at
beskytte de fugle, der er afhængige af de danske
havområder.
I Smålandsfarvandet er det fx ederfuglen og den
gråstrubede lappedykker.
Regeringen har en ambitiøs natur- og klimapolitik.
Der skal være plads til både fugle og vind.
Vi har med havplanen udlagt væsentlige arealer til
vedvarende energi og energiøer, men vi har også
udpeget nye beskyttede havområder, som bringer os
op på næsten 30 pct. beskyttede havområder.
Vi kan ikke altid forene alle hensyn. I nogle tilfælde
kan flere interesser varetages samtidig, men det er
ikke alle steder, hvor der kan være både fugle og
vindmøller.
4
KEF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 436: Spm. om oversendelse af ministrenes talepapirer fra det lukkede samråd den 9/6-21 i Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget (samrådsspm. Q), til klima-, energi- og forsyningsministeren, indenrigs- og boligministeren, miljøministeren og erhvervsministeren
2415218_0005.png
TALEPAPIR
Udpegning af seks nye fuglebeskyttelsesområder er
opfølgning på en pilotsag, dvs. en uformel dialog
med EU-Kommissionen om overholdelse af
direktivforpligtelser.
Det er EU-Kommissionen, der har peget på de
områder og de fuglearter, der har været i spil.
Vi har udpeget fuglebeskyttelsesområder, der hvor
trækfuglene er i et tilstrækkeligt stort antal og en vis
koncentration ud fra de tilgængelige data. Der ligger
et stort fagligt arbejde og mange data bag vores
udpegning af fuglebeskyttelsesområderne.
Datagrundlaget er tilvejebragt af DCE, Aarhus
Universitet, der har lavet fire faglige rapporter om
datagrundlaget.
Det er fugledata, som er afgørende for udpegning og
muligheden for opstilling af havvind.
Der er derfor ikke et politisk handlerum i forhold til
at vælge ikke at udpege.
Vi skal desuden passe på fuglene, når der laves nye
havvindmølleparker, uanset om områderne udpeges
eller ej.
Regeringen lægger vægt på at overholde direktivfor-
pligtelser og står på mål for fuglebeskyttelsen.
5
KEF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 436: Spm. om oversendelse af ministrenes talepapirer fra det lukkede samråd den 9/6-21 i Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget (samrådsspm. Q), til klima-, energi- og forsyningsministeren, indenrigs- og boligministeren, miljøministeren og erhvervsministeren
2415218_0006.png
TALEPAPIR
Konsekvenser af udpegning
Når et område er udpeget, skal aktiviteter, der kan
påvirke området, vurderes i forhold til de
beskyttelseshensyn, der er lagt til grund for
udpegningen.
Hvis en aktivitet ikke er forenelig med
beskyttelsesinteresserne i et område, kan der som
udgangspunkt ikke gives tilladelse.
Direktivkravene kan dog fraviges i særlige tilfælde,
hvis betingelserne herfor konkret er opfyldt, dvs. at
der er bydende nødvendige hensyn til væsentlige
samfundsinteresser, der ikke findes nogen alternativ
løsning, og der træffes alle nødvendige
kompensationsforanstaltninger.
Det er strenge krav, der kan være svære at opfylde.
Fravigelsesmuligheden har hidtil kun været anvendt
i begrænset omfang i Danmark, typisk i forbindelse
med store infrastrukturprojekter.
Hvad en udpegning betyder for konkrete
ansøgninger om havvindmølleparker er det op til
Energistyrelsen at vurdere.
Afslutning
Vi skal sikre balance mellem alle de interesser, der
er på havet og på land.
Det er komplekst at få alle disse hensyn til at gå op i
en højere enhed.
6
KEF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 436: Spm. om oversendelse af ministrenes talepapirer fra det lukkede samråd den 9/6-21 i Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget (samrådsspm. Q), til klima-, energi- og forsyningsministeren, indenrigs- og boligministeren, miljøministeren og erhvervsministeren
2415218_0007.png
TALEPAPIR
Jeg mener, at regeringen på havet er kommet med
det bedst mulige bud herpå i form af havplanen. På
land sikres det gennem de regler, der gælder for
opstilling af vindmøller, og hvor naturen indgår som
et hensyn, der skal varetages.
Som klima-, energi- og forsyningsministeren også
var inde på, så har han og jeg har indledt en dialog
med Kommissionen om rammevilkår for
sameksistens mellem naturbeskyttelsestiltag og
klimatiltag. Dialogen er ikke afsluttet, så det er for
tidligt at sige noget om udfaldet endnu.
Det er mit indtryk, at Kommissionen har forståelse
for problemet med de eksisterende vindmølleparker
ved Horns Rev, men ikke for, at der fremadrettet
skabes lignende problemer ved at give tilladelse til
nye vindmøller i områder, hvor det påvirker
fuglebestande, som vi gerne vil beskytte med
fuglebeskyttelsesdirektivet.
Tak for ordet.
7