Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del
Offentligt
2427735_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
18. juni 2021
J nr.
2021 - 2353
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 7. juni stillet mig følgende
spørgsmål 434 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Carsten Kissmeyer (V).
Spørgsmål 434
Vil ministeren redegøre for, hvor stor CO
2
-reduktion man kan opnå, hvis den tunge
erhvervstransport i de tre største byer bliver omlagt til at køre 100 pct. på biodie-
sel?
Svar
Det er teknisk muligt at mindske drivhusgasudledningen fra lastbiler, da det i prak-
sis er muligt at anvende 100 pct. biobrændstof for dieselkøretøjer. HVO-biodiesel
har samme egenskaber som fossildiesel, da der ikke er en teknisk øvre grænse for
iblanding af HVO-biodiesel.
En omlægning til kørsel på 100 pct. biodiesel i de tre største byer kan tage ud-
gangspunkt i de eksisterende miljøzoner, som i dag er etableret i bl.a. de tre største
byer og bidrager til at reducere luftforureningen i trafikken. På nuværende tidspunkt
er det ikke muligt at isolere det årlige trafikarbejde fra den tunge erhvervstransport
inden for miljøzonerne, hvorfor det ikke er muligt at skønne over CO
2
-effekten ved
omlægning til kørsel på 100 pct. biodiesel. Det bemærkes, at langt størstedelen af
lastbilkørslen i Danmark finder sted uden for byerne.
En omlægning til 100 pct. biodiesel for den tunge erhvervstransport i de tre største
byer, vil umiddelbart medføre CO
2
-reduktioner i form af et mindre forbrug af diesel.
Dog må CO
2
-effekten forventes at blive modvirket af en mindre iblanding af bio-
brændstof i andre dele af landet som følge af øget anvendelse af biobrændstof i by-
erne.
Dette gælder, da brændstofleverandørerne under det nugældende iblandingskrav
skal sikre en samlet opfyldelse til forpligtelsen, der følger af iblandingskravet i deres
samlede brændstofsalg på landsplan. Derved er det muligt, at en forøget iblanding
af biodiesel ved salg af 100 pct. biobrændstof i de store byer kan give anledning til,
at der iblandes en mindre andel biobrændstof i det øvrige solgte brændstof.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 434: Spm. om, hvor stor en CO2-reduktion man kan opnå, hvis den tunge erhvervstransport i de tre største byer bliver omlagt til at køre 100 pct. på biodiesel, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2427735_0002.png
Det bemærkes yderligere, at det vil være vanskeligt og administrativt tungt at føre
kontrol med et krav, om anvendelse af 100 pct. biodiesel i tunge erhvervskøretøjer
der opererer i byer.
Et krav om 100 pct. biodiesel for den tunge erhvervstransport i de tre største byer
forventes at resultere i meromkostninger for branchen i form af øget pris for driv-
middel eller incitament mod et skift til nul-emissionslastbiler eller mod øvrige trans-
portformer som varebiler i byzonerne. Merprisen forventes overvæltet på forbru-
gerne igennem fx dyrere fragtpriser mv. Hertil kommer et provenutab for staten fra
CO
2
-afgiften samt en forventning om begrænsning af mobiliteten for erhvervstrans-
porten med implementeringen af kravet for den tunge erhvervstransport i de tre
største byer.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
2/2