Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del
Offentligt
2415279_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
5. marts 2021
J nr.
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 5. februar 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål 184 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Rasmus Helveg Petersen (RV).
Spørgsmål 184
Hvor meget VE-elproduktion vil der skulle opføres frem mod 2030 (opgjort i alt samt
i yderligere kapacitet ud over det allerede vedtagne), hvis følgende tiltag virkeliggø-
res: Mindst 1,5 mio. eldrevne biler, fuld udfasning af olie- og naturgas i den indivi-
duelle varme, hvor mindst 80 pct. af den fossile kapacitet erstattes af eldrevne var-
mepumper, fuld udfasning af fossile brændsler i den kollektive varme, fuld udfas-
ning af naturgas til proces i industrien, mindst 2,5 GW elektrolysekapacitet samt en
halvering af CO2-udledningen i den tunge transport og indenrigs færge- og skibs-
fart sammenlignet med 2020?
Svar
Jeg har forelagt spørgsmålet for Energistyrelsen, der oplyser følgende:
Tabel 1 præsenterer et overslagsscenarie for de adspurgte indsatsområder:
A. 1,5 mio. elbiler (BEVs)
B. 80 pct. olie- og gasforbruget i individuel opvarmning erstattes af eldrevne var-
mepumper
C. Fuld udfasning af fossile brændsler i kollektiv varmeforsyning (bortset fra affald)
D. Fuld udfasning af gas i industrien (bortset fra højtemperaturformål og direkte fy-
ring)
E. 2,5 GW elektrolyse/Power-to-X kapacitet
F. Halvering af CO2-udledningen i tung transport og indenrigs søtransport (alene
ved direkte elektrificering)
”Fuld udfasning” antages ikke at omfatte anvendelsesområder,
som aktuelt vurde-
res ikke at være omfattet af et teknisk elektrificeringspotentiale, fx affaldsforbræn-
dingens bidrag til fjernvarmeforsyningen og gasforbruget ved direkte indfyring til in-
dustriel proces. Der er ikke foretaget en vurdering af indsatsområdernes rentabili-
tet.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/4
KEF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 430: MFU spm. om en opdatering af besvarelsen af KEF alm. del - spm. 184 baseret på KF 2021 i stedet for BF 2020, og hvor tung landtransport er 100 pct. elektrificeret, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2415279_0002.png
Hvad angår indsatsområder, der er rettet mod forbruget af gas (B, C, D), tages ud-
gangspunkt i forbruget af ledningsgas. En del af ledningsgassen udgøres af biona-
turgas, der ikke er fossil. Når forbruget af ledningsgas fortrænges, vil forbruget af
bionaturgas ikke blive fortrængt, da produktionen af bionaturgas ikke er påvirket af
indsatsområderne. Fortrængning af ledningsgas svarer derfor fuldt til fortrængning
af fossil naturgas.
”Basisfremskrivning 2020” (BF20) er lagt til grund for opgørelsen. BF20
1
er vurde-
ringen af, hvordan udledning af drivhusgasser samt energiforbrug og energiproduk-
tion vil udvikle sig i perioden frem mod 2030 under forudsætning af et såkaldt
”Frozen Policy” scenarie. ”Frozen Policy” betyder, at udviklingen er betinget af et
”politisk fastfrossent” fravær af nye tiltag.
BF20 indeholder dermed ikke de seneste
aftaler og udviklinger, herunder ny aftale om energiøer.
Tabel 1 opgør elforbrug og VE-udbygning for de adspurgte indsatsområder i forhold
til
BF20’s fremskrivningsresultat
for 2030 alt andet lige, samt angiver samlet elfor-
brug og VE-udbygning. Noter under tabellen detaljerer opgørelsens forudsætnin-
ger.
Tabel 1. Overslagsscenarie for elforbrug og VE-udbygning i form af havvind eller sol-
celler for adspurgte indsatsområder. Fuldlasttimer i 2030: havvind 4.500, solceller:
1.400. Der antages i opgørelsen under B, C og D forenklet et gennemsnitligt effektivi-
tetsforhold ml. varmepumpers effektfaktor (COP) og olie- og gaskedlers virkningsgrad
på 3 samt et gennemsnitligt effektivitetsforhold ml. elkedlers virkningsgrad og gas-
kedlers virkningsgrad på 1. Ekskl. nettab ved transmission af elektricitet.
Opgørelse ift. BF20
Yderligere
elforbrug
Yderligere
VE-udbygning
Ved
havvind
Indsatsområde
TWh
GW
Ved
solceller
GW
A
B
1,5 mio. elbiler (BEVs)
80 pct. olie- og gasforbruget i individuel opvarmning er-
stattes af eldrevne varmepumper
2,6
2,7
0,6
0,6
1,9
1,9
C
Fuld udfasning af fossile brændsler i kollektiv varmefor-
syning (bortset fra affald)
0,5
0,1
0,4
D
Fuld udfasning af gas i industrien (bortset fra højtempe-
raturformål og direkte fyring), heraf
- Fremstilling (100 pct. mellemtemp.)
- Landbrug, gartnerier (100 pct. mellemtemp.)
5,3
1,2
3,8
3,9
0,2
0,9
0,0
2,8
0,1
1
”Basisfremskrivningen” overgår til ”Klimastatus og –fremskrivning” fra april 2021 som anført i ”Lov om
klima” af 26. juni 2020 (Klimaloven).
Side
2/4
KEF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 430: MFU spm. om en opdatering af besvarelsen af KEF alm. del - spm. 184 baseret på KF 2021 i stedet for BF 2020, og hvor tung landtransport er 100 pct. elektrificeret, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2415279_0003.png
- Nordsøens egetforbrug (25 pct.)
E
F
2,5 GW elektrolyse/Power-to-X kapacitet
Halvering af CO2-udledningen i tung transport og in-
denrigs søtransport (alene ved direkte elektrificering)
1,2
12,5
2,7
0,3
2,8
0,6
0,9
8,9
1,9
Alle indsatsområder
BF20 fremskrivningsresultat
BF20 + alle indsatsområder
31,6
46,3
77,9
7,0
5,6
12,6
22,6
6,4
29,0
Anmærkninger:
Add. A: Bestanden af rene elbiler (BEVs, dvs. undtaget plugin-hybrid biler, der for-
ventes at udgøre en mindre del af bestand og elforbrug) forventes at være omkring
350,000 køretøjer og vil have et elforbrug på 0,9 TWh i 2030. Det anslås, at en
samlet bestand på 1,5 mio. BEVs i 2030 vil have et elforbrug på 3,5 TWh.
Add. B: Forbruget af olie og ledningsgas til individuel opvarmning (rum- og brugs-
vandsopvarmningsformål i husholdninger og erhverv) forventes at være 36,6 PJ i
2030. Opgørelsen er baseret på, at 80 pct. af dette forbrug erstattes af eldrevne
varmepumper.
Add. C: Forbruget af brændsel i fjernvarmen (bortset fra biomasse) forventes at
være 29,4 PJ i 2030. Heraf udgør ledningsgas 15 pct. Det antages, at dette forbrug
erstattes af 90 pct. eldrevne varmepumper og 10 pct. elkedler. Affaldsforbrænding,
der udgør 83 pct., vurderes aktuelt ikke at være omfattet af et teknisk elektrifice-
ringspotentiale. Fossil olie, der udgør 2 pct., og tilsættes ifm. en vis del af biomas-
seforbruget samt i mindre grad ifm. spids- og reservelast, vurderes aktuelt helt
overvejende ikke at være omfattet af et teknisk elektrificeringspotentiale, men vil
kunne erstattes af VE-brændstoffer, såsom bioolie.
Add. D: Forbruget af ledningsgas til industriel proces fordeler sig på mellem- og
højtemperaturformål ved hhv. indirekte og direkte fyring. Forbruget af ledningsgas
til mellemtemperaturformål ved indirekte fyring forventes at være 19,1 PJ i fremstil-
lingsindustrien samt 2,2 PJ i landbrug og gartnerier. Det antages, at 40 pct. af dette
forbrug erstattes af eldrevne varmepumper, mens den resterende del erstattes af
elkedler. Nordsøens egetforbrug af naturgas (undtaget flaring) forventes at være 18
PJ i 2030. Det tekniske elektrificeringspotentiale herfor er skønsmæssigt ansat til
25 pct. Forbruget af ledningsgas til højtemperaturformål samt ved direkte fyring vur-
deres aktuelt ikke at være omfattet af et teknisk elektrificeringspotentiale.
Add. E: Med BF20 forventes ikke nogen væsentlig etablering af PtX frem mod
2030. Der er dermed tale om ny, additionel kapacitet. Det antages, at PtX opererer
med 5.000 fuldlasttimer.
Side
3/4
KEF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 430: MFU spm. om en opdatering af besvarelsen af KEF alm. del - spm. 184 baseret på KF 2021 i stedet for BF 2020, og hvor tung landtransport er 100 pct. elektrificeret, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2415279_0004.png
Add. F: Udledningerne fra tung vejtransport (lastbiler og busser) samt indenlandsk
søtransport forventes at udlede 3,6 mio. ton CO2-ækv. i 2030. Heri indgår udled-
ninger fra grænsehandel med diesel, der tilskrives den tunge transport i denne op-
gørelse. For halvering af udledningerne antages en halvering af forbruget af diesel
(vejtransport) og en halvering af forbruget af fuelolie (søtransport). Der er alene fo-
retaget en opgørelse af direkte elektrificering, altså ikke fx anvendelse af PtX pro-
dukter. Der er aktuelt kun begrænsede data for effektiviteten af elektriske transport-
former ved tung transport og søtransport. Det skønnes, at elforbruget inkl. lagring-
stab for disse tungere elektriske transportformer svarer til 40 pct. af energiforbruget
ved anvendelse af forbrændingsmotorer.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
4/4