Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del
Offentligt
2415237_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
14. juni 2021
J nr.
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 4. juni 2021 stillet mig følgende
spørgsmål 430 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Martin Lidegaard.
Spørgsmål 430
Vil ministeren i forlængelse af KEF alm. del
svar på spm. 184 foretage en opdate-
ring af besvarelsen baseret på KF 2021 i stedet for BF 2020, og hvor tung land-
transport er 100 pct. elektrificeret?
Svar
Jeg har forelagt spørgsmålet for Energistyrelsen, der oplyser følgende:
”I
forlængelse af KEF alm. del svar på spm. 184 er der foretaget en opdatering af
besvarelsen med følgende ændringer og udvidelser:
-
”Klimastatus og –fremskrivning 2021” (KF21) er lagt til grund for den opdate-
rede og udvidede opgørelse.
1
Opgørelsen og scenariet bygger derved videre
på den allerede forventede udvikling i forsyningssektorens, erhvervslivets og
transportsektorens energianvendelse og teknologiske omstilling frem mod
2030.
Der er regnet på 100 pct. direkte elektrificering af tung vejtransport samt inden-
landsk søtransport, der samtidig er opgjort hver for sig.
Der er regnet på 100 pct. indirekte elektrificering af industriens forbrug af led-
ningsgas til højtemperaturformål og direkte indfyring ved det, at ledningsgasfor-
bruget erstattes af brint, der produceres pba. elektricitet på PtX anlæg. Dette er
medtaget for at afspejle et mere komplet elektrificeringsscenarium.
Der er regnet på en teoretisk 100 pct. direkte elektrificering af Nordsøens eget-
forbrug af naturgas, dog under særlig stor usikkerhed som redegjort for i note.
-
-
-
KF21 er en redegørelse for, hvordan Danmarks drivhusgasudledninger har udviklet sig fra 1990 til
2019, samt en teknisk, faglig vurdering af, hvordan udledningen af drivhusgasser samt energiforbrug og
–produktion
vil udvikle sig frem mod 2030 i et såkaldt
”frozen policy”-scenarie. ”Frozen policy” indebæ-
rer, at udviklingen er betinget af et ”politisk fastfrossent” fravær af nye tiltag på klima-
og energiområdet
ud over dem, som Folketinget har besluttet før 1. januar 2021, eller som følger af bindende aftaler.
1
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/5
KEF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 430: MFU spm. om en opdatering af besvarelsen af KEF alm. del - spm. 184 baseret på KF 2021 i stedet for BF 2020, og hvor tung landtransport er 100 pct. elektrificeret, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2415237_0002.png
Tabel 1 præsenterer på den baggrund et opdateret overslag på et elektrificerings-
scenarie for 2030. Overslaget angiver elforbrug og VE-udbygning for de adspurgte
indsatsområder i forhold til KF21’s fremskrivningsresultat for 2030 hver for sig og
alt andet lige, samt angiver et samlet elforbrug og VE-udbygning. Noter under ta-
bellen detaljerer opgørelsens forudsætninger.
Der er ikke foretaget en vurdering af indsatsområdets tekniske realiserbarhed og
rentabilitet i 2030. Der er således tale om en teoretisk potentialeopgørelse,
der ikke nødvendigvis er udtryk for en mulig eller forventelig omstilling.
Hvad angår indsatsområder, der er rettet mod forbruget af ledningsgas (D, E, F, G),
peges på, at en del af ledningsgassen udgøres af bionaturgas, der ikke er fossil.
Når forbruget af ledningsgas fortrænges, vil forbruget af bionaturgas dog ikke blive
fortrængt, da produktionen af bionaturgas ikke er direkte påvirket af indsatsområ-
derne. En fortrængning af forbruget af ledningsgas vil således betyde en forøgelse
af andelen af bionaturgas i den resterende anvendelse af ledningsgas. Fortræng-
ning af ledningsgas svarer derfor fuldt ud til fortrængning af fossil naturgas.
Side
2/5
KEF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 430: MFU spm. om en opdatering af besvarelsen af KEF alm. del - spm. 184 baseret på KF 2021 i stedet for BF 2020, og hvor tung landtransport er 100 pct. elektrificeret, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2415237_0003.png
Tabel 1. Overslagsscenarie for elforbrug og VE-udbygning i form af havvind eller
solceller for adspurgte indsatsområder. Fuldlasttimer i 2030: havvind 4.500, solcel-
ler: 1.400. Der antages forenklet et gennemsnitligt effektivitetsforhold ml. varme-
pumpers effektfaktor (COP) og olie- og gaskedlers virkningsgrad på 3 samt et gen-
nemsnitligt effektivitetsforhold ml. elkedlers virkningsgrad og gaskedlers virknings-
grad på 1. Fsva. sammenligningen med KF21 fremskrivningsresultatet skal det be-
mærkes, at Energiøerne, der blev besluttet ifm. Klimaaftale for energi og industri,
ikke indgår i grundforløbet før 2030. Det skyldes, at etablering af øerne er betinget
af endnu ikke besluttede tiltag, fx ift. udlandsforbindelser. Ekskl. nettab ved trans-
mission af elektricitet.
Opgørelse ift. KF21 for 2030
Yderligere
elforbrug
Yderligere
VE-udbygning
Ved
havvind
Indsatsområde
TWh
GW
Ved
solceller
GW
A
1,5 mio. elbiler (inkl. 730,000 elektriske køretøjer alle-
rede forventet, dvs. 770,000 rene elbiler yderligere)
2,0
0,4
1,4
B
C
D
Fuld direkte elektrificering af tung vejtransport
Fuld direkte elektrificering af indenrigs søtransport
80 pct. af olie- og gasforbruget i individuel opvarmning
erstattes af eldrevne varmepumper
6,8
1,3
1,7
1,5
0,3
0,4
4,9
0,9
1,2
E
Fuld udfasning af fossile brændsler i kollektiv varmefor-
syning (bortset fra affald) til fordel for elektriske varme-
pumper og elkedler
0,3
0,1
0,2
F
Udfasning af forbruget af ledningsgas i industrien (mel-
lemtemperatur og indirekte fyring) til fordel for elektri-
ske varmepumper og elkedler
- Fremstillingserhverv
- Landbrug, gartnerier
3,2
0,7
2,3
3,0
0,2
1,5
0,7
0,04
0,3
2,1
0,14
1,1
G
Udfasning af derpå resterende forbrug af ledningsgas i
industrien (højtemperatur og direkte fyring) til fordel for
ren brint produceret på PtX anlæg. Alene til indikativ il-
lustration. Ren brint er i mange tilfælde ikke et teknisk
alternativ til ledningsgas.
H
Fuld udfasning af egetforbrug af naturgas på Nordsøen
til fordel for direkte elanvendelse. Meget stor usikker-
hed om denne angivelse af et teoretisk elektrificerings-
potentiale.
5
1,1
3,6
I
2,5 GW elektrolyse/Power-To-X kapacitet (inkl. 0,137
GW allerede forventet, dvs. 2,363 GW yderligere)
12
2,7
8,6
Alle indsatsområder (A-I)
33,8
7,5
24,1
Side
3/5
KEF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 430: MFU spm. om en opdatering af besvarelsen af KEF alm. del - spm. 184 baseret på KF 2021 i stedet for BF 2020, og hvor tung landtransport er 100 pct. elektrificeret, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2415237_0004.png
KF21 fremskrivningsresultat
KF21 + alle indsatsområder
50
83,8
4,8
12,3
8,5
32,6
Add. A: Bestanden af elektriske køretøjer forventes i 2030 at være omkring
730,000 køretøjer, hvoraf rene elbiler (BEV) udgør 565,000 køretøjer. Det samlede
elforbrug forventes at være 1,65 TWh (BF20: 350,000 elektriske køretøjer og et el-
forbrug på 0,9 TWh). Det anslås, at en samlet bestand på 1,5 mio. elektriske køre-
tøjer i 2030 (heraf 1,35 mio. BEVs) vil have et elforbrug på 3,6 TWh (BF20: 3,5
TWh. Det højere elforbrug sammenlignet med tidligere opgørelse skyldes et opda-
teret grundlag for forventninger til elbilers gennemsnitlige energiintensitet (MJ/km).
Det forventes aktuelt, at rene elbilers energiintensitet svarer til 25-30 pct. af energi-
intensiteten for biler med forbrændingsmotor (faktor 3,5-4,0)).
Add. B og C: Opgørelsen er baseret på direkte elektrificering af tung vejtransport
og indenlandsk søtransport. Grænsehandel med diesel (herunder iblandet biodie-
sel) tilskrives indenlandsk tung vejtransport i opgørelsen. Søtransport for Grønland
og Færøerne er medregnet. Et lille forventet forbrug af brint i den tunge vejtransport
er ikke omlagt til direkte elektrificering. Der er aktuelt kun begrænsede data for ef-
fektiviteten af elektriske transportformer ved tung vejtransport og søtransport. Det
skønnes under øget usikkerhed, at elforbruget inkl. lagringstab for disse tungere
elektriske transportformer svarer til 60 pct. (faktor 1,67) af energiforbruget ved an-
vendelse af forbrændingsmotorer (40 pct. blev anvendt i forgående opgørelse (fak-
tor 2,5).
Add. D: Forbruget af olie og ledningsgas til individuel opvarmning (rum- og brugs-
vandsopvarmningsformål i husholdninger og erhverv) forventes at være 23,1 PJ i
2030 (BF20: 36,6 PJ). Opgørelsen er baseret på, at 80 pct. af dette forbrug erstat-
tes af eldrevne varmepumper.
Add. E. Forbruget af fossile brændsler (bortset fra affaldsforbrænding) i form af led-
ningsgas og olie i den indenlandske el- og fjernvarmeforsyning forventes at være
reduceret til 7 PJ i 2030. Fjernvarmeproduktion på disse fossile kilder udgør 3 PJ.
Heraf produceret 0,5 PJ fjernvarme på fossil olie, hvilket overvejende skyldes et
teknisk behov ifm. opstart og reservelast på biomassefyrede værker. Dette forbrug
vurderes aktuelt ikke at være omfattet af et teknisk elektrificeringspotentiale, men
vil kunne erstattes af bioolie. Affaldsforbrænding vurderes aktuelt ikke at være om-
fattet af et teknisk elektrificeringspotentiale. Det antages på denne baggrund, at en
fjernvarmeproduktion på 2,5 PJ erstattes af 90 pct. eldrevne varmepumper og 10
pct. elkedler.
Add. F: Forbruget af ledningsgas til industriel proces fordeler sig på mellem- og
højtemperaturformål ved hhv. indirekte og direkte fyring. Forbruget af ledningsgas
til mellemtemperaturformål ved indirekte fyring forventes i 2030 at være
Side
4/5
KEF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 430: MFU spm. om en opdatering af besvarelsen af KEF alm. del - spm. 184 baseret på KF 2021 i stedet for BF 2020, og hvor tung landtransport er 100 pct. elektrificeret, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2415237_0005.png
14,5 PJ i fremstillingsindustrien (BF20: 19,1 PJ) og 1,0 PJ i landbrug og gartnerier
(BF20: 2,2 PJ). Det antages, at 40 pct. af dette forbrug erstattes af eldrevne varme-
pumper, mens den resterende del erstattes af elkedler. Det antages, at 100 pct. af
landbrugets og gartneriers forbrug erstattes af eldrevne varmepumper.
Add. G: Forbruget af ledningsgas til højtemperaturformål og direkte fyring forventes
i 2030 at være 3,9 PJ. Det antages forenklet og alene til illustration, at dette forbrug
1:1 målt på energiindhold erstattes af ren brint produceret på PtX/elektrolyse med
en effektivitet på 70 pct. Ren brint er i mange tilfælde ikke et teknisk alternativ til
ledningsgas. Ledningsgassen vil i praksis kunne erstattes af en kombination af
grønne gasser, herunder biogas. Der må forventes at være et effektivitetstab ved
omlægning til grøn gas, fx. 5-10 pct.
Add. H: Nordsøens egetforbrug af naturgas (undtaget flaring) forventes fortsat at
være omkring 18 PJ i 2030. Det tekniske elektrificeringspotentiale er tidligere
skønsmæssigt ansat til 25 pct. I nærværende opgørelse angives dog fuld udfasning
(100 pct.) af egetforbruget af naturgas til fordel for direkte elanvendelse og angivel-
sen skal derfor samlet set betragtes som et teoretisk elektrificeringspotentiale. Der
er ikke sikker viden om udnyttelsen af varme fra de eksisterende gasfyrede motor-
og turbineanlæg. Det antages forenklet, at egetforbruget af naturgas anvendes til
produktion af el og varme med en totalvirkningsgrad på 1 og at varmeforbruget er-
stattes af elkedler. Dermed svarer egetforbruget af naturgas til elforbruget. Der ta-
ges derfor forbehold for, at elforbruget kan være væsentligt lavere end her angivet,
måske helt ned til 40 pct. af det angivne (svarende til elvirkningsgraden for et gas-
motor eller
–turbineanlæg).
Dermed kan det tekniske elektrificeringspotentiale være
helt ned til 10 pct. af det her angivne (25 pct. af 40 pct.). Der er særlig stor usikker-
hed om denne del af opgørelsen, herunder stor usikkerhed om udviklingen på
Nordsøen. Udfasning af egetforbruget af naturgas til fordel for omstilling til direkte
elanvendelse vil i sagens natur kræve etablering af elkabler til de enkelte platforme
fra et elforsyningssted.
Add. I: Med KF21 forventes 132 MW PtX og et elforbrug på 0,5 TWh i 2030 (BF20:
32 MW). Det antages, at PtX opererer med 5.000 fuldlasttimer.”
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
5/5