Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del
Offentligt
2425682_0001.png
KEF-udvalget
Att. Morten Messerschmidt
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
1. Juli 2021
J nr.
2442
Rasmus Helveg Petersen har i brev af 3. juni 2021 stillet mig følgende spørgsmål
426 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Morten Messerschmidt (DF).
Spørgsmål 426
I klimaaftalen for energi og industri m.v. af 22. juni 2020 besluttede aftalepartierne,
at der er behov for en yderligere fremme af udnyttelse af overskudsvarme, hvor der
skal bygges oven på aftalen om øget udnyttelse af overskudsvarme af 28. marts
2019. Klimaaftalen fastlagde, at regeringen ville komme med et oplæg til en admini-
strativ simpel regulering. Ifølge regeringens lovprogram fra oktober 2020 skulle der
være fundet en løsning på dette i februar 2021. Der er dog stadig intet kommet fra
regeringen. I en anden grøn aftale
aftale om en grøn skattereform af 8. december
2020
kan man imidlertid på side 4 læse, at en nedsat ekspertgruppe skal frem-
lægge en delrapport senest ultimo
2021, der skal ”indeholde en analyse af betyd-
ningen af loftet over fjernvarmeprisen, fx vedrørende overskudsvarme fra over-
skudsvarmeleverandører, samt rumvarmeafgift på individuel og kollektiv rum-
varme”. På den
baggrund bedes ministeren besvare følgende:
a) Hvad er grunden til, at vi snart et år efter klimaftalen for energi og industri stadig
ikke har set et oplæg fra regeringen på området?
b) Hænger det sammen med, (1) at spørgsmålet om overskudsvarme er blevet en
del af den grønne skattereform og ekspertgruppearbejdet, eller (2) kan vi stadig for-
vente et særskilt oplæg fra regeringen?
c) I tilfælde af, at det forholder sig som anført i spørgsmål b (1), vil ministeren da
redegøre for, hvorfor oplægget om en ny aftale for fremme af overskudsvarme
pludselig er blevet gjort til en del af grøn skattereformarbejdet, når nu klimaaftalen
af 22. juni 2020 udtrykkeligt foreskrev, at regeringen ville komme med et specifikt
oplæg?
d) Hvornår kan man forvente, at et oplæg
i den ene eller anden form
ligger
klar?
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/3
KEF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 426: Spm. om yderligere fremme af udnyttelse af overskudsvarme ift. klimaaftalen af 22/6-20, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2425682_0002.png
Svar
Overskudsvarme bliver en vigtig del af fremtidens grønne fjernvarmeforsyning, og
det er vigtigt for regeringen at fremme udnyttelsen af overskudsvarme, når det giver
mening. Regeringens klimapartnerskaber, bl.a. klimapartnerskaberne for energiin-
tensiv industri og produktionsvirksomhed, har efterspurgt bedre vilkår for udnyttelse
af overskudsvarme.
Med Energiaftale 2018 (indgået mellem V, LA, K, S, DF, EL, ALT, RV og SF) var
der enighed om at fremme udnyttelsen af overskudsvarme. Aftalen blev udmøntet
med Aftale om øget udnyttelse af overskudsvarme af 28. marts 2019, hvor aftale-
kredsen blev enige om:
Afgiftslempelser for overskudsvarme
En prisregulering af overskudsvarme (konkret model skulle forhandles efterføl-
gende)
En ordning for leverandører af overskudsvarme, der sikrer energieffektiviserin-
ger, hvor leverandøren får en yderligere lempelse af overskudsvarmeafgiften
til gengæld
Overgangsordninger for eksisterende anlæg
Det blev aftalt, at der skal besluttes en prisregulering, før afgiftslempelserne kan
træde i kraft. Aftalens overgangsordninger skulle statsstøttegodkendes, og aftale-
partierne skulle opdateres løbende på fremdriften af dialogen med Europa-Kom-
missionen.
Med Klimaaftalen for energi og industri mv. af 22. juni 2020 (samme aftalekreds
som Energiaftale 2018) blev det aftalt at styrke rammerne for overskudsvarme
yderligere.
Elvarmeafgiften blev lempet til EU’s minimumssatser, og det blev aftalt,
at afgiften på overskudsvarme bortfalder, hvis overskudsvarmeleverandøren indgår
i en ordning, der kan understøtte energieffektiviseringer. Det blev desuden aftalt, at
regeringen ville indkalde aftalepartierne til drøftelser om prisregulering af over-
skudsvarme på baggrund af et oplæg fra regeringen i august 2020. Regeringens
oplæg skulle tage udgangspunkt i en administrativ simpel regulering, som fremmer
udnyttelsen af overskudsvarme.
På baggrund af klimaaftalen er der indledt forhandlinger med aftalekredsen i august
2020, hvor regeringen har præsenteret oplæg til ny prisregulering i form af et VE-
prisloft. Formålet med VE-prisloftet er, at det skal være administrativt mere simpelt
at være leverandør af overskudsvarme, bl.a. fordi leverandørerne ikke skal prisan-
melde og -eftervise. Det er regeringens vurdering, at VE-prisloftet opfylder en
række væsentlige hensyn, herunder sikrer den rette balance mellem at give virk-
somhederne et økonomisk incitament til udnyttelse af overskudsvarme og rimelige
forbrugerpriser. Forhandlingerne pågik i efteråret 2020, men blev ikke afsluttet.
Side
2/3
KEF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 426: Spm. om yderligere fremme af udnyttelse af overskudsvarme ift. klimaaftalen af 22/6-20, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2425682_0003.png
I december 2020 blev der indgået en Aftale om Grøn Skattereform (S, V, RV, SF
og K), hvor der er nedsat en ekspertgruppe, der skal kigge på CO
2
-afgifter på tværs
af alle sektorer. Som en del af arbejdet skal ekspertgruppen derfor også se på en
CO
2
-afgift i varmesektoren og samspillet med den gældende prisregulering. Her
nævnes bl.a. overskudsvarme, der er indeholdt i første delrapportering. Ekspert-
gruppen arbejder dog under hensyntagen til de igangværende forhandlinger om
overskudsvarme, hvilket også fremgår af aftaleteksten:
Regeringen og aftalepartierne noterer sig endvidere, at der pågår drøftelser i
Klima-, Energi og Forsyningsministeriet om en model for prisregulering af over-
skudsvarme.
Jeg arbejder for, at forhandlingerne kan fortsætte til august, og at de aftalte forbed-
ringer af vilkårene for overskudsvarme i Danmark kan træde i kraft snarest muligt.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
3/3