Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del
Offentligt
2330933_0001.png
5. februar 2021
J.nr. 2020 - 10012
Til Folketinget
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 41 af 2. november 2020 (alm. del). Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Kim Valentin (V).
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
KEF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 41: MFU spm. om de økonomiske og CO2-mæssige konsekvenser, såfremt CO2-afgiften hæves til samme niveau som den forventede kvotepris og følger denne op frem mod 2030, til skatteministeren
2330933_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse både de økonomiske og CO
2
-mæssige konsekvenser, såfremt CO
2
-
afgiften hæves til samme niveau som den forventede kvotepris og følger denne op frem
mod 2030, jf. Energistyrelsens forventninger til udviklingen i kvoteprisen 2021-30, som
angiver en forventet kvotepris på 300 kr. i 2030? Vil ministeren foretage samme beregnin-
ger, men baseret på en 2030-kvotepris på henholdsvis 400 kr./t, 500 kr./t og 600 kr./t?
Såfremt det gør en forskel, bedes ministeren levere beregningerne både med og uden en
samtidig afskaffelse af dobbeltreguleringen af varmesektoren (CO
2
-afgift på kvoteomfat-
tede brændsler).
Svar
CO
2
-afgiften omfatter en række fossile brændsler som kul, olie og naturgas samt ikke-bio-
nedbrydeligt affald. I 2021 udgør afgiftssatsen 178,5 kr./ton CO
2
. Afgiftssatsen indekse-
res hvert år med nettoprisudviklingen. Ud over CO
2
-afgiften er fossile brændsler også
omfattet af en energiafgift. Energiaften er differentieret efter anvendelse, hvormed den
samlede afgift relateret til CO
2
-udledninger varierer efter anvendelse.
Brændsler anvendt til fremstillingsvirksomhed (proces), der ikke er omfattet af EU’s CO
2
-
kvotehandelssystem, pålægges CO
2
-afgift, mens erhverv, der er omfattet af kvotesyste-
met, er fritaget for CO
2
-afgift. Det er således alene den lette industri og landbrug mv., der
betaler CO
2
-afgift.
Brændsler til produktion af fjernvarme og individuel varme er omfattet af CO
2
-afgift.
Fjernvarmeproduktion er således typisk omfattet af både CO
2
-kvoter og CO
2
-afgift (så-
kaldt dobbeltregulering). Endeligt er diesel og benzin mv. til transport omfattet af CO
2
-
afgiften.
Vedvarende energi (biomasse mv.) er fritaget for CO
2
-afgift, idet brændslerne forudsættes
at være CO
2
-neutrale
i EU’s opgørelser af medlemslandenes CO
2
-udledninger.
En forhøjelse af CO
2
-afgiften fra 178,5 kr./ton til 300 kr./ton skønnes med stor usikker-
hed at medføre et umiddelbart merprovenu på 2 mia. kr. i 2030, men er omtrent provenu-
neutralt efter tilbageløb og adfærd,
jf. tabel 1.
Ved højere afgiftsforhøjelser vil der samlet
være et mindreprovenu. Det skyldes, at der særligt for rumvarme og transport i forvejen
er meget høje afgifter, hvormed adfærdsændringerne medfører et betydeligt mindrepro-
venu. En forhøjelse af afgiften til 300 kr./ton CO
2
skønnes at medføre en CO
2
-reduktion
på 1,1 mio. ton. CO
2
-reduktionerne skyldes et lavere varmeforbrug, skifte til VE (bio-
masse og el) samt øget grænsehandel med benzin og diesel.
Adfærdseffekter, herunder fremskrivninger af grundlag frem mod 2030, er usikre. Ad-
færdseffekterne vurderes at være særligt usikre vedr. rumvarme, hvor fjernvarmen er dob-
beltreguleret med CO
2
-kvoter og afgifter. Hvis dobbeltreguleringen afskaffes, vil det
medføre en afgiftslempelse på 178,5 kr./ton CO
2
for den kvoteomfattede fjernvarme,
hvilket isoleret set vil øge CO
2
-udledningen. Ligeledes vil den kvoteomfattede varme ikke
blive berørt af afgiftsforhøjelser. Med de anvendte forudsætninger vil en afskaffelse af
Side 2 af 4
KEF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 41: MFU spm. om de økonomiske og CO2-mæssige konsekvenser, såfremt CO2-afgiften hæves til samme niveau som den forventede kvotepris og følger denne op frem mod 2030, til skatteministeren
2330933_0003.png
dobbeltreguleringen og en forhøjelse af den generelle CO
2
-afgift til 300 kr./ton medføre
et merprovenu efter tilbageløb og adfærd på usikkert 0,4 mia. kr. Yderligere forhøjelser vil
ikke medføre et øget merprovenu efter tilbageløb og adfærd, pga. reduktioner i afgifts-
grundlaget, der har et højt afgiftsindhold. Ved forhøjelser på omkring 600 kr./ton CO
2
vil
merprovenuet blive reduceret til 0,2 mia. kr.
Tabel 1. Provenu- og klimaeffekt af forhøjelser af CO
2
-afgift i 2030
Forhøje CO
2
-afgift til kr./ton:
Mia. kr. (2021-niveau)
Umiddelbart provenu
Provenu efter tilbageløb og adfærd
Ændring i CO
2
-udledning (mio. tons)
300
2,0
0,0
-1,1
400
3,6
-0,1
-1,8
500
5,3
-0,4
-2,7
600
6,9
-0,8
-3,5
CO
2
-afgiftsforhøjelse og afskaffe dobbeltregulering
Umiddelbart provenu
Provenu efter tilbageløb og adfærd
Ændring i CO
2
-udledning (mio. tons)
1,6
0,4
-0,4
3,1
0,4
-0,9
4,6
0,4
-1,6
6,1
0,2
-2,2
Højere CO
2
-afgifter vil direkte påvirke husholdninger, der har konventionelle biler og op-
varmede boliger med fossil varme. Forhøjes CO
2
-afgiften fx til 600 kr./ton CO
2
, vil det
for en typisk husstand med naturgas medføre en øget årlig afgiftsstigning på ca. 1.950 kr.
inkl. moms,
jf. tabel 2.
Har husstanden også en dieselbil, øges afgiftsstigningen med yder-
lige ca. 1.450 kr. Højere varmepriser på fossilvarme kan også medføre højere varmepriser
fra VE-fjernvarme, i det omfang varmekontrakterne er koblet til ændringer i afgifterne.
Tabel 2. Årlig afgiftsforhøjelse for husstand med fossil varme og for benzin- og dieselbiler
CO
2
-afgift, kr./ton
Kr.
Typisk husholdning, fossil varme
Gennemsnitlig kørsel, benzinbil
Gennemsnitlig kørsel, dieselbil
300
575
300
425
400
1.025
550
775
500
1.500
775
1.100
600
1.950
1.025
1.450
Anm.: Der er antaget et varmebehov på 65 GJ naturgas. Der er antaget en gennemsnitlig årskørsel og brændstofforbrug på
ca. 14.000 km og 16,2 km/l for benzinbiler og ca. 22.000 km og 18,0 km/l for dieselbiler. Effekt af afgiftsforhøjelserne er vist
inkl. moms.
For en kvoteomfattet virksomhed svarer forhøjelsen til 600 kr./ton CO
2
til en afgiftsfor-
højelse på ca. 24 kr./GJ for naturgas. Til sammenligning er den aftalte forhøjelse i
Aftale
om Grøn skattereform af 8. dec. 2020
på 6 kr./GJ.
Side 3 af 4
KEF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 41: MFU spm. om de økonomiske og CO2-mæssige konsekvenser, såfremt CO2-afgiften hæves til samme niveau som den forventede kvotepris og følger denne op frem mod 2030, til skatteministeren
2330933_0004.png
En generel forhøjelse af CO
2
-afgiften vil medføre høje samfundsøkonomiske CO
2
-reduk-
tioner vedr. de i forvejen højt beskattede områder som transport og rumvarme. For rum-
varm vil en afgift på fx 600 kr./ton CO
2
medføre en samfundsøkonomisk omkostning på
ca. 1.700 kr./ton,
jf. tabel 3.
De samfundsøkonomiske omkostninger vil være lavere vedr.
proces. De mest CO
2
-intensive erhverv, der har de laveste afgifter relateret til CO
2
, vil
dermed ikke blive berørt af en generel forhøjelse af CO
2
-afgiften.
Tabel 3. Marginale skyggeomkostninger, kr./ton CO
2
CO
2
-afgift, kr./ton
178,5
(gældende)
Rumvarme
1)
Benzin
2)
Diesel
2)
Proces
3)
1.280
2.020
1.235
365
300
1.400
2.140
1.360
485
400
1.500
2.240
1.460
585
500
1.600
2.340
1.560
685
600
1.700
2.440
1.660
785
1) Beregnet for naturgas. 2) Alene medtaget afgifter på benzin og diesel, men ikke øvrige bilafgifter. 3) Ikke-kvoteomfattede
kvoteomfattet proces efter indfasning af forhøjelse af energiafgift til 10,5 kr./GJ. Beregnet for naturgas.
Side 4 af 4