Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del
Offentligt
2415903_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
15. juni 2021
J nr.
2021-2124
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 18. maj 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål 401 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Katarina Ammitzbøll (KF).
Spørgsmål 401
Hvilke muligheder og barrierer er der for at lade boreplatformene i Nordsøen for-
blive stående på en miljømæssig forsvarlig vis? Og vil ministeren arbejde for at æn-
dre de barrierer, der måtte stå i vejen for det? Der henvises til, at en gruppe for-
skere fra Aarhus Universitet anbefaler at lade boreplatformene stå, fordi de funge-
rer som kunstige rev.
Svar
Havet må ikke blive en skraldespand, og det er også baggrunden for, at Danmark
har tilsluttet sig havmiljøkonventionen OSPAR’s beslutning om ikke at efterlade
olie- og gasplatforme i havet, med mindre helt særlige forhold taler herfor. Rappor-
ten leverer imidlertid et nyt perspektiv, og vi følger i ministeriet med i udviklingen af
tekniske muligheder for afvikling og international praksis på området. Dertil kan jeg
nævne, at der i Nordsøen er fokus på, hvordan offshore-installationer kan genan-
vendes. Det er genopbygningen af Tyra et eksempel på, da M.A.R.S. (genanven-
delsesværft) i Frederikshavn er ansvarlig for ophugning og genanvendelse af de to
store hovedplatforme fra Tyra-feltet.
Jeg har derudover forelagt spørgsmålet for Energistyrelsen, der har oplyst føl-
gende, som jeg henholder mig til:
”Danmark
er bundet af beslutningerne i OSPAR, herunder 98/3 beslutningen, som
forbyder, at udtjente olie- og gasinstallationer efterlades til havs. Beslutningen giver
dog under særlige omstændigheder mulighed for at lade visse installationer blive
stående, når de er udtjente.
Det er Energistyrelsen, som inden for rammerne af undergrundsloven, miljøvurde-
ringsloven og OSPAR 98/3 beslutningen behandler ansøgninger om afvikling af
olie- og gasinstallationer til havs.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Afvikling af olie- og gasanlæg skal foregå miljø- og sikkerhedsmæssigt fuldt for-
svarligt i henhold til miljøvurderingslovens, offshorekonsekvensvurderingsbekendt-
gørelsen og offshoresikkerhedslovens bestemmelser. Det sikres ved blandt andet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2803
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 401: Spm. om muligheder og barrierer for at lade boreplatformene i Nordsøen forblive stående på en miljømæssig forsvarlig vis, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2415903_0002.png
at vurdere, om aktiviteten lever op til de krav, der stilles for at beskytte miljø og na-
tur. Dette gør sig gældende både, hvis et anlæg planlægges fjernet eller hvis det
planlægges efterladt.
Afvikling af et anlæg vil kræve en godkendelse efter undergrundsloven og vil være
omfattet af miljøvurderingslovens bestemmelser om miljøvurdering af projekter. Af-
vikling af et anlæg anses som en væsentlig ændring af det eksisterende projekt,
hvorfor der skal ske en screening af, om der skal foretages en miljøvurdering i hen-
hold til miljøvurderingsloven. Hvis der skal foretages en miljøvurdering af afviklin-
gen, skal der udarbejdes en miljøkonsekvensrapport, der skal påvise, beskrive og
vurdere afviklingens direkte og indirekte virkninger på miljøet. Miljøkonsekvensrap-
porten skal belyse mange faktorer, herunder påvirkning på mennesker, fauna, flora,
jordbund, vand, luft, klima, landskab, materielle goder og kulturarv og samspillet
mellem disse faktorer. Der vil være tale om en konkret vurdering fra afviklingspro-
jekt til afviklingsprojekt. Når miljøvurderingen er gennemført, skal der tages stilling
til, om afviklingen kan tillades og på hvilke vilkår, herunder miljømæssige vilkår.
Ud over de miljømæssige aspekter, der skal vurderes ved afvikling af et projekt,
skal det også vurderes om afviklingen kan ske sikkerhedsmæssig forsvarligt. Hvis
et anlæg ønskes efterladt, skal det også vurderes hvilke konsekvenser, det måtte
have for f.eks. søfarten og fiskeriet, og om arealet ønskes anvendt til andre formål.
Der vil kun blive givet tilladelse til et afviklingsprojekt, hvis det kan gennemføres
miljø- og sikkerhedsmæssigt forsvarligt og i tråd med Danmarks internationale for-
pligtigelser.”
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
2/2