Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del
Offentligt
2391924_0001.png
Folketingets Klima-, Energi- og Forsyningsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
Besvarelse af spørgsmål 1030 N og O alm. del stillet af udvalget den
06/05/21 efter ønske fra Peder Hvelplund (EL).
Samrådsspørgsmål N
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
DK - 1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
Vil ministeren redegøre for, hvor store CO2-udledninger Eksportkre-
ditfondens støtte og investeringer til fossil energi vil resultere i, sam-
menlignet med hvis fonden i stedet udelukkende havde investeret i
vedvarende og bæredygtige energikilder?
Samrådsspørgsmål O
Kan ministeren støtte Enhedslisten i, at Eksportkreditfondens støtte til
klimaskadelige, fossile energiformer såsom tung brændselsolie fremad-
rettet skal stoppes?
Det talte ord gælder
Svar:
Tak til formanden og tak til Peder Hvelplund for indkaldel-
sen til samrådet.
Jeg vil begynde med at besvare spørgsmål N og O. Derefter
vil Klima-, Energi- og Forsyningsministeren besvare
spørgsmål P.
I spørgsmål N bliver jeg bedt om at
.. redegøre for, hvor
store CO2-udledninger Eksportkreditfondens støtte og inve-
steringer til fossil energi vil resultere i, sammenlignet med
KEF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 389: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd den 6/5-21 om Eksportkreditrådets støtte til kraftværker i udlandet (samrådsspm. N og O), til erhvervsministeren
2/6
hvis fonden i stedet udelukkende havde investeret i vedva-
rende og bæredygtige energikilder?”
EKF, som er den daglige forkortelse, er et eksportkredit-
agentur, der hjælper med at finansiere danske eksport og på
den måde skaber basis for vækst og en masse arbejdsplad-
ser herhjemme.
EKFs finansieringer er bestemt af, hvad de danske virksom-
heder er gode til at producere og kan sælge i udlandet. Her
kan EKF hjælpe med finansiering, typisk ved at yde en ga-
ranti til den udenlandske køber af de danske produkter.
Heldigvis er danske virksomheder gode til at levere grønne
løsninger, der er internationalt konkurrencedygtige. Mere
end 70 pct. af EKFs portefølje, svarende til ca. 74 mia. kr.,
er grønne projekter som fx vindenergi. Altså 74 mia. kr.
EKF har til sammenligning fossile brændstofprojekter i por-
teføljen for 4,1 mia. kr. Heraf udløber projekter til en værdi
af 3,4 mia. kr. ved udgangen af 2022. Og EKF har i øvrigt
ikke ydet ny finansiering til denne type projekter siden
2018.
EKF har oplyst, at de ikke kan opgøre den præcise CO2-
udoledning fra de konkrete projekter, hvilket bl.a. skal ses i
lyset af, at der for nogles vedkommende er tale om projek-
ter af noget ældre dato.
KEF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 389: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd den 6/5-21 om Eksportkreditrådets støtte til kraftværker i udlandet (samrådsspm. N og O), til erhvervsministeren
3/6
Det er imidlertid væsentligt at være opmærksom på, at al-
ternativet til EKF-finansiering ikke nødvendigvis er, at pro-
jekterne ikke ville være blevet gennemført. Alternativet er
heller ikke nødvendigvis, at der ville være gennemført pro-
jekter, der ville indebære en lavere CO2-udledning. Ofte vil
der i stedet ske det, at andre landes leverandører, med fi-
nansiering fra deres eksportkreditagenturer, ville være løbet
med eksportordren for næsen af danske leverandører.
Det ville i nogle tilfælde kunne give anledning til højere
CO2-udledninger i det omfang, at den teknologi som virk-
somheder i andre lande kan levere er ringere end danske
virksomheders løsninger.
Det giver ikke bedre klima, men bare tab af danske arbejds-
pladser.
Det ændrer ikke på, at regeringen
har
høje grønne ambitio-
ner. Og jeg mener, det er hævet over enhver tvivl, at vi ud-
viser grønt lederskab. Både herhjemme og internationalt.
Vi har besluttet at stoppe eksportstøtte til kulfyrede kraftvær-
ker, termisk kuludvinding og termisk kullogistik. Og vi har
igangsat en undersøgelse for at se, hvad konsekvenserne vil
være, hvis man går videre endnu, som også er et emne for
dagens samråd.
KEF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 389: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd den 6/5-21 om Eksportkreditrådets støtte til kraftværker i udlandet (samrådsspm. N og O), til erhvervsministeren
4/6
For retningen er klar. Vi skal have gang i de grønne investe-
ringer og sat prop i de sorte.
Tempoet skal være højt. Og så skal vi træffe beslutninger på
et oplyst grundlag og kende konsekvenserne af de valg, vi
træffer, og give de danske eksportvirksomheder tid til at om-
stille sig, så de kan levere konkurrencedygtige grønne pro-
dukter.
For et forbud mod såkaldte
”sorte projekter” gør det ikke
alene. Især ikke, hvis nogle få lande kommer til at gå ene-
gang.
Målet er at trække flere, og gerne mange flere, med os.
Ellers ender det bare med, at de sorte løsninger bliver leveret
af mindre ambitiøse lande, som måske oven i købet tilbyder
mindre effektive løsninger end os.
Derfor går vejen til virkelig at flytte noget selvfølgeligt
også gennem internationalt samarbejde.
Og vi er i de internationale forhandlinger meget aktive i både
EU og OECD for at sætte en international prop i finansierin-
gen af fossiler. Det er vi f.eks. gennem initiativet E3F, hvor
KEF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 389: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd den 6/5-21 om Eksportkreditrådets støtte til kraftværker i udlandet (samrådsspm. N og O), til erhvervsministeren
5/6
vi er gået sammen med Tyskland, Frankrig, Storbritannien,
Holland, Spanien og Sverige om at skabe momentum inter-
nationalt for stoppe finansiering af kul-projekter, og under-
søge, hvordan vi bedst kan stoppe yderligere finansiering af
fossiler.
Samtidig presser vi på for, at der skabes bedre muligheder
for at tilbyde finansiering af grønne projekter.
For hvis vi virkelig vil sætte en stopper for de sorte projekter,
så skal vi kunne byde ind med et konkurrencedygtigt alter-
nativ.
Derfor skal vi have bedre mulighed for at tilbyde lån og ga-
rantier med længere løbetider til de grønne projekter, så de
bliver mere konkurrencedygtige.
Det vil både være godt for klimaet og for dansk eksport af
grønne løsninger.
-------------------------------------------
Så vil jeg gå over til at besvare spørgsmål O, hvor jeg bliver
spurgt, om jeg kan”…
støtte Enhedslisten i, at Eksportkre-
ditfondens støtte til klimaskadelige, fossile energiformer så-
som tung brændselsolie fremadrettet skal stoppes?”
KEF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 389: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd den 6/5-21 om Eksportkreditrådets støtte til kraftværker i udlandet (samrådsspm. N og O), til erhvervsministeren
6/6
Som jeg allerede har tilkendegivet i min tale her, så er der
ingen tvivl om, at regeringen har en meget ambitiøs tilgang
til den grønne dagsorden.
Vi har sat en stopper for finansiering af kul.
Og vi har sat gang i en analyse af konsekvenserne for klimaet
og danske eksportjob, hvis vi indfører et dansk stop for ek-
sportfinansiering af flere typer fossile projekter. Den analyse
kan jeg sige, vi forventer ligger klar, inden vi går på som-
merferie i år.
Så snart vi har resultaterne, vil vi i regeringen tage en drøf-
telse af, hvor vi sætter meningsfyldt ind. Vi vil have størst
mulig effekt for klimaet og så skal vi tage behørigt hensyn
til, at de danske virksomheder kan følge med.
Tak for ordet.