Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del
Offentligt
2403484_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
27. maj 2021
J nr.
2021 - 1889
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 30. april stillet mig følgende
spørgsmål 378 alm. del, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål 378
Ministeren bedes kommentere det materiale, som udvalget har modtaget fra Bente
Julie Lasserre m.fl. i forbindelse med foretræde for udvalget den 29. april 2021 om
bygningspuljen til energirenovering, jf. KEF alm. del - bilag 268 og 295.
Svar
Der har været en overvældende stor interesse for at søge om tilskud fra Bygnings-
puljen, som langt oversteg både puljemidlerne i den ansøgningsrunde, som åbnede
d. 7. april 2021, på mindst 250 mio. kr., samt de samlede puljemidler for 2021, hvor
der er afsat 675 mio. kr. Det er positivt, at så mange borgere vil den grønne omstil-
ling og har ønsket at søge om tilskud via Bygningspuljen til f.eks. at udskifte deres
olie- eller gasfyr med en varmepumpe. Samtidig er jeg ærgerlig over, at så mange
er blevet skuffede, og VVS’ere mv. fortsat melder om stop-go
effekter på markedet
for bl.a. varmepumper.
Jeg har bedt Energistyrelsen redegøre for spørgsmål vedr. ansøgningsprocessen
De har oplyst følgende, hvortil jeg kan henholde mig:
”Energistyrelsen havde valgt et køsystem, hvor alle, der stillede sig i venteværelset
frem til og på åbningstidspunktet, var ligestillede. Hvis man var klar til at ansøge kl.
10, havde man således samme mulighed for at søge puljen som alle, der havde
stillet sig i venteværelset siden kl. 6.00, idet køen til puljen blev dannet, da ansøg-
ningsrunden åbnede. Kom man efter, at ”dørene var åbnede”, stod man i kø i den
rækkefølge, man ankom. Energistyrelsen havde valgt dette system for at undgå
eventuelle systemnedbrud på baggrund af erfaringerne fra i efteråret, da puljen åb-
nede første gang, hvor der også var stor interesse for puljen. Det valgte køsystem
er velafprøvet og anvendes bl.a. af SKAT. Det, at mange endte med et højt kønum-
mer, trods de loggede ind kort efter puljen åbnede, skyldes den store interesse for
puljen.
I forhold til at energirådgivere har kunnet søge for alle deres kunder, skyldes det
ansøgningsportalens administrative set-up, hvor Energistyrelsen ikke har mulighed
for at afgøre, om ansøger vil søge til en eller flere puljer eller lave en eller flere an-
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 378: Spm. om kommentar til materiale fra Bente Julie Lasserre m.fl. ifm. foretræde den 29/4-21 om bygningspuljen til energirenovering, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2403484_0002.png
søgninger til samme pulje, før ansøgningen er modtaget. Alle ansøgere er ligestil-
lede på dette punkt
fordelen er, at ansøgere derved f.eks. har mulighed for at
søge både til sig selv og til nære relationer, som måske selv ville have vanskeligt
ved at søge.
Ansøgere havde 20 minutter til at logge på med Nem-Id, når de var kommet gen-
nem køen. Var man logget ind på portalen, blev man kun logget af igen, hvis man
ikke havde været aktiv i 30 minutter. Det var fra kl. 12 muligt for ansøgere i kø at til-
melde sig en mailnotifikation, så man fik besked på sin mail, når man var igennem
køen. Her fik man også et link, hvis man ville tilgå siden på en anden enhed uden
at miste sin plads i køen. Det var muligt for Energistyrelsen at pause køen henover
natten og påbegynde denne igen morgenen efter. Dette blev dog aldrig aktuelt, da
puljens midler blev opbrugt før.”
Energistyrelsen vil frem mod næste ansøgningsrunde se på, om ansøgningsportal
og ansøgningsproces kan forbedres. Jeg vil følge dette arbejde tæt, så vi kan sikre,
at borgere, som ønsker at energirenovere og bidrage til den grønne omstilling, får
en så positiv oplevelse som muligt, når de søger om tilskud.
Jeg vil desuden gerne kvittere for de forskellige forslag om alternative virkemidler i
form af fradrag, der kan understøtte udskiftningen af oliefyr i Danmark. Jeg vil dog
også henvise til, at partierne bag
Energiaftale 2018
i sin tid valgte, at Bygningspul-
jen skulle være en tilskudspulje. I materialet spørges også til, hvorfor man har valgt
at støtte varmepumper på abonnement og ikke give tilskud til skrotning af oliefyr
(Skrotningsordningen). En varmepumpe på abonnement er relevant for borgere,
som ikke har råd til at betale engangsinvesteringen i en varmepumpe, eller ønsker
de serviceelementer, som abonnementsordningen indeholder. Det kan derfor være
relevant med forskellige typer af ordninger.
Jeg er meget optaget af udfordringen med, at mange forgæves forsøger at søge
om tilskud via Bygningspuljen, samt de udfordringer installatører mv. oplever. Byg-
ningspuljen skal løbende evalueres, jf. den opfølgende aftale af 30. oktober 2020
efter
Klimaaftale for energi og industri mv. 2020.
Jeg vil derfor sammen med de an-
dre partier bag klimaaftalen følge tæt med i, om Bygningspuljen bør justeres igen
på baggrund af den enorme interesse.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
2/2