Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
27. maj 2021
J nr.
2021 - 1889
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 30. april stillet mig følgende
spørgsmål 378 alm. del, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål 378
Ministeren bedes kommentere det materiale, som udvalget har modtaget fra Bente
Julie Lasserre m.fl. i forbindelse med foretræde for udvalget den 29. april 2021 om
bygningspuljen til energirenovering, jf. KEF alm. del - bilag 268 og 295.
Svar
Der har været en overvældende stor interesse for at søge om tilskud fra Bygnings-
puljen, som langt oversteg både puljemidlerne i den ansøgningsrunde, som åbnede
d. 7. april 2021, på mindst 250 mio. kr., samt de samlede puljemidler for 2021, hvor
der er afsat 675 mio. kr. Det er positivt, at så mange borgere vil den grønne omstil-
ling og har ønsket at søge om tilskud via Bygningspuljen til f.eks. at udskifte deres
olie- eller gasfyr med en varmepumpe. Samtidig er jeg ærgerlig over, at så mange
er blevet skuffede, og VVS’ere mv. fortsat melder om stop-go
effekter på markedet
for bl.a. varmepumper.
Jeg har bedt Energistyrelsen redegøre for spørgsmål vedr. ansøgningsprocessen
De har oplyst følgende, hvortil jeg kan henholde mig:
”Energistyrelsen havde valgt et køsystem, hvor alle, der stillede sig i venteværelset
frem til og på åbningstidspunktet, var ligestillede. Hvis man var klar til at ansøge kl.
10, havde man således samme mulighed for at søge puljen som alle, der havde
stillet sig i venteværelset siden kl. 6.00, idet køen til puljen blev dannet, da ansøg-
ningsrunden åbnede. Kom man efter, at ”dørene var åbnede”, stod man i kø i den
rækkefølge, man ankom. Energistyrelsen havde valgt dette system for at undgå
eventuelle systemnedbrud på baggrund af erfaringerne fra i efteråret, da puljen åb-
nede første gang, hvor der også var stor interesse for puljen. Det valgte køsystem
er velafprøvet og anvendes bl.a. af SKAT. Det, at mange endte med et højt kønum-
mer, trods de loggede ind kort efter puljen åbnede, skyldes den store interesse for
puljen.
I forhold til at energirådgivere har kunnet søge for alle deres kunder, skyldes det
ansøgningsportalens administrative set-up, hvor Energistyrelsen ikke har mulighed
for at afgøre, om ansøger vil søge til en eller flere puljer eller lave en eller flere an-
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
www.kefm.dk
Side 1/2