Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
26. maj 2021
J nr.
2021 - 1912
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 29. april stillet mig følgende
spørgsmål 374 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Carsten Kissmeyer (V).
Spørgsmål 374
Vil ministeren redegøre for, hvordan Danmarks fortrængningskrav vedtaget med
Aftale om grøn omstilling af vejtransporten kan sammenlignes med tilsvarende lov-
givning i Sverige, Norge, Finland og Tyskland?
Svar
Der er ikke kendskab til større internationale evalueringer angående regulering ba-
seret på et CO
2
-fortrængningskrav. Det skyldes blandt andet, at brændstofkvalitets-
direktivet, som indeholder muligheden for et nationalt CO
2
-fortrængningskrav, først
trådte i kraft i 2020. Der er kendskab til, at implementering er forskellig på tværs af
lande.
Generelt er det vanskeligt at sammenligne brændstofreguleringen på tværs af
lande, eftersom fx opgørelsesmetode, øvrig regulering samt landespecifikke fakto-
rer kan variere.
I Danmark erstattes det nuværende iblandingskrav med et CO
2
-fortrængningskrav
for benzin, diesel og gas i 2022. Et iblandingskrav er forskelligt fra et CO
2
-fortræng-
ningskrav, da iblandingskravet fokuserer på andelen af biobrændstof der iblandes
benzin og diesel, hvorimod et CO
2
-fortrængningskrav fokuserer på, hvor meget
CO
2
der fortrænges ud fra et vugge-til-grav princip.
CO
2
-fortrængningskravet indfases ved 3,4 pct. i 2022 stigende til 7 pct. i 2030,
jf.
aftale om grøn omstilling af vejtransporten af 4. december 2020.
Det danske CO
2
-
fortrængningskrav bygger på en teknologineutral regulering, hvorfor der fx ikke an-
vendes dobbelttælling af bestemte VE-brændstoffer. VE-brændstoffer tæller med i
målopfyldelsen af CO
2
-fortrængningskravet i henhold til vugge-til-grav princippet,
hvilket følger af brændstofkvalitetsdirektivets opgørelsesmetode.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
www.kefm.dk
Side 1/2