Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del
Offentligt
2398545_0001.png
20. maj 2021
J.nr. 2021 - 4130
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 373 af 29. april 2021 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Carsten Kissmeyer (V).
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
KEF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 373: Spm. om, hvorvidt Tysklands varslede afgiftsstigninger påvirker den samlede forventede CO2-reduktion, der fremgår af L 148 – svar på spm. 48 og Aftale om grøn omstilling af vejtransporten, til skatteministeren
2398545_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvorvidt Tysklands varslede afgiftsstigninger påvirker den
samlede forventede CO
2
-reduktion, der fremgår af L 148
svar på spm. 48 og Aftale om
grøn omstilling af vejtransporten? Ministeren bedes redegøre for effekten af de tyske af-
giftsstigninger på de afledte effekter og ikke blot de isolerede CO
2
-reduktionseffekter.
Svar
Det lægges til grund, at der spørges til effekterne af det danske CO
2
-fortrængningskrav,
som der spørges til i spørgsmål 48 til L 148, og som indgår i
aftale om grøn omstilling af vej-
transporten.
CO
2
-fortrængningskravet forventes at medføre øget iblanding af VE-brændstoffer i diesel
(og ikke i benzin). Med fortrængningskravet opnås en direkte CO
2
-reduktion, ved at VE-
brændstoffer delvist erstatter fossil diesel. Der opnås også en afledt CO
2
-reduktion, ved at
CO
2
-fortrængningskravet forøger prisen på diesel og dermed reducerer salget af diesel.
CO
2
-fortrængningskravet vurderes at reducere CO
2
-udledningerne med i alt 1,4 mio. ton i
2030, heraf udgør 0,6 mio. ton afledte adfærdseffekter. De afledte adfærdseffekter skyl-
des, at VE-brændstoffer er dyrere end fossil diesel. I 2030 vurderes prisen på diesel at
blive forøget med ca. 50 øre pr. liter som følge af CO
2
-fortrængningskravet. Det medfø-
rer dels en reduktion af nettogrænsehandelen med diesel i Danmark, dels at forbruget af
diesel reduceres (lavere kørselsomfang mv.). Begge dele reducerer salget af diesel i Dan-
mark og dermed de opgjorte CO
2
-udledninger fra dansk grund.
I Tyskland er der fra 1. januar 2021 indført et CO
2
-kvotesystem, der bl.a. omfatter benzin
og diesel. CO
2
-kvotesystemet indebærer, at prisen på benzin og diesel forøges i Tyskland.
Prisstigningen på diesel i Tyskland skønnes at forøge nettogrænsehandelen med diesel i
Danmark og dermed også de danske CO
2
-udledninger.
Skøn for effekterne i Danmark af det tyske CO
2
-kvotesystem fremgår bl.a. af besvarelsen
af KEF alm. del
spm. 149. I relation hertil bemærkes, at en dansk prisændring på benzin
og diesel har større betydning for nettogrænsehandelen i Danmark end en tilsvarende
prisændring i Tyskland.
Effekten af det danske CO
2
-fortrængningskrav vurderes ikke at blive påvirket nævnevær-
digt af det tyske CO
2
-kvotesystem. Det skyldes flere forhold.
Den direkte effekt af det danske CO
2
-fortrængningskrav (VE-brændstoffer erstatter del-
vist fossile diesel) påvirkes ikke af prisstigningerne på diesel i Tyskland.
Fsva. den afledte adfærdseffekt af det danske CO
2
-fortrængningskrav (reduktion af diesel-
salget pga. en prisstigning på diesel i Danmark) består denne som nævnt både af en re-
duktion af forbruget af diesel og af nettogrænsehandelen med diesel i Danmark.
Side 2 af 3
KEF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 373: Spm. om, hvorvidt Tysklands varslede afgiftsstigninger påvirker den samlede forventede CO2-reduktion, der fremgår af L 148 – svar på spm. 48 og Aftale om grøn omstilling af vejtransporten, til skatteministeren
2398545_0003.png
Den afledte prisstigning på diesel i Danmark reducerer forbruget af diesel i Danmark. Det
ændrer prisstigningen på diesel i Tyskland som følge af det tyske CO
2
-kvotesystem ikke
på.
Endelig vurderes prisstigningen på diesel i Danmark at medføre den samme reduktion af
nettogrænsehandelen med diesel i Danmark, men det tyske CO
2
-kvotesystem medfører,
at nettogrænsehandelen i Danmark samlet set er højere end det ellers ville have været.
Det er således samlet vurderingen, at effekten af det danske CO
2
-fortrængningskrav ikke
bliver påvirket nævneværdigt af det tyske CO
2
-kvotesystem.
Side 3 af 3