Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del
Offentligt
2397565_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
19. maj 2021
J nr.
2021 - 1806
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 27. april 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål 363 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Bertel Haarder (V).
Spørgsmål 363
Vil ministeren i forlængelse af svar på spm. S1225 oplyse, hvilken EU-regel der
konkret forhindrer Danmark i at sikre fjernelse af roamingafgifter ved telefonopkald
til/fra Grønland og Færøerne? Har der været følere til Europa-Kommissionen for at
skabe mulighed for at ophæve roamingafgifterne i forhold til tredjelandene Færø-
erne og Grønland, som er en del af Rigsfællesskabet?
Svar
I spørgsmålet nævnes to forskellige situationer, dels roaming (fx hvor et dansk mo-
bilabonnement anvendes i Grønland eller på Færøerne) og dels udlandstelefoni
(opkald fra fx Danmark til Grønland). Problemstillingen er principielt den samme i
de to situationer, men ved besvarelsen tages der for overskuelighedens skyld ud-
gangspunkt i situationen, hvor der roames med et dansk abonnement i Grønland
eller på Færøerne.
Den harmoniserede EU-lovgivning vil ikke kunne anvendes som hjemmelsgrundlag
for at nedsætte eller ophæve den betaling (roamingafgift), som de danske telesel-
skaber pålægger deres kunder for at roame i Grønland eller på Færøerne.
Som nævnt i mit svar på GRU alm. del
spørgsmål 73 (vedlagt) er Klima-, Energi-
og Forsyningsministeriet i dialog med Departement for Boliger, Infrastruktur og Li-
gestilling i Grønland samt Vinnustovnurin på Færøerne. Dialogen skal afklare
grænsehindringer i form af roamingafgifter inden for Rigsfællesskabet med henblik
på at finde mulige løsninger til gavn for forbrugerne samtidig med, at teleselska-
berne i Danmark og hhv. Grønland og Færøerne kan få dækket deres effektivt af-
holdte omkostninger ved levering af roamingtjenester. Problemstillingen vedr. ud-
landstelefoni vil også blive inddraget.
EU-lovgivningen forhindrer i princippet ikke Danmark i at pålægge de danske tele-
selskaber at fjerne tillæg over for kunder, der foretager opkald i og fra lande uden
for EU/EØS, som fx Grønland og Færøerne. Der ville dog være tale om en indgri-
ben i et liberaliseret marked, hvor teleselskaberne frit fastsætter deres priser.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 363: MFU spm. om, hvilken EU-regel der konkret forhindrer Danmark i at sikre fjernelse af roamingafgifter ved telefonopkald til/fra Grønland og Færøerne, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2397565_0002.png
Slutbrugerpriserne for at foretage opkald i og fra Grønland og Færøerne er blandt
andet styret af de priser, som de danske teleselskaber skal betale til det grønland-
ske og færøske teleselskab, som ejer det benyttede net. Disse priser fastsættes
ved kommercielle aftaler mellem teleselskaberne i hhv. Danmark samt Grønland og
Færøerne.
Det er således ikke udelukkende forholdene på det danske marked, der styrer pris-
sætningen, og det vil ikke være hensigtsmæssigt at indføre en ensidig prisregule-
ring, der indebærer, at de danske teleselskaber ikke må opkræve en afgift af for-
brugerne ved roaming på Grønland og Færøerne.
En sådan ensidig prisregulering vil indebære, at de danske teleselskaber risikerer
et tab på at tilbyde roaming i Grønland og på Færøerne. Der vil derfor samtidig -
som det er sket for roaming inden for EU/EØS - skulle indføres en regulering af en-
grospriserne i Grønland og på Færøerne. En sådan regulering hører under de
grønlandske og færøske myndigheder.
Som nævnt ovenfor er der indledt en dialog mellem Klima-, Energi- og Forsynings-
ministeriet og de grønlandske og færøske myndigheder. Dialogen skal afklare pro-
blemstillingen nærmere med henblik på at finde mulige løsninger.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
2/2