Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del
Offentligt
2395501_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
18. maj 2021
J nr.
2021 - 1855
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 20. april 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål 360 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Signe Munk (SF).
Spørgsmål 360
Østrig har netop vedtaget at forbyde opvarmning med olie fra 2035 og naturgas fra
2040. Af de østrigske mediers omtale fremgår, at også funktionelle olie- og gasfyr
vil blive forbudt, og man dermed meget effektivt kan sætte en fast slutdato på den
fossile bygningsopvarmning. Vil ministeren redegøre for,
a) hvordan de østrigske regler konkret bliver udformet, samt hvordan det er forene-
ligt
med EU’s regler
om fri bevægelighed for varer og tjenesteydelser at indføre for-
bud mod salg og installation af olie- og gasfyr, og
b) om ministeren vil følge det østrigske eksempel?
Svar
Der er som opfølgning på spørgsmålet indhentet oplysninger fra Østrig fsva. deres
regler og intentioner om tiltag i forhold til udfasning af olie og gas. De nedenfor an-
givne oplysninger er baseret på en mundtlig dialog med det østrigske ministerium
for klimahandling, miljø, energi, mobilitet, innovation og teknologi.
Ifølge repræsentanter i det østrigske ministerium har den østrigske regering fra 1.
januar 2020 i relation til udfasning af olie i den individuelle opvarmning indført lov-
givning, der omhandler et forbud mod
olie- og kulfyr
i forbindelse med nybyggeri.
Forbuddet indgår i den østrigske byggelovgivning, der er delstatskompetence,
hvorfor forbuddet efterfølgende er blevet eller er ved at blive implementeret i delsta-
ternes byggelovgivning. Ifølge de modtagne oplysninger er det pt. kun implemente-
ret i delstaten Niederösterreich, som dog allerede pga. delstatskompetencen ind-
førte forbuddet i 2019 og dermed før det landsdækkende forbud. Derudover er del-
staten Salzburg for nuværende i dialog med Europa-Kommissionen omkring imple-
menteringen af forbuddet, men har endnu ikke afsluttet processen.
Østrig har derudover ifølge de indhentede oplysninger ambitioner om følgende:
Fra 2022: Forpligtelse til at skifte til et klimavenligt varmesystem, når et olie- el-
ler kulfyr skal udskiftes.
Fra 2025: Pligt til at udskifte et olie- eller kulfyr, der er ældre end 25 år, samt
forbud mod gasvarme i nybyggeri.
Fra 2035: Forbud mod olie- og kulfyr.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2809
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 360: Spm. om udformningen af de østrigske regler ift. at indføre forbud mod salg og installation af olie- og gasfyr, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2395501_0002.png
Fra 2040: Forbud mod gasvarme.
De østrigske myndigheder er fortsat ved at undersøge og udarbejde den konkrete
lovgivning relateret til ovenstående ambitioner, hvorfor det pt. ikke er muligt at rede-
gøre yderligere for de østrigske regler for udfasning af olie- og gasfyr.
Fsva. en vurdering af de østrigske tiltags overensstemmelse med EU-reglerne kan
der henvises til, at Østrig pt. er i dialog med Kommissionen herom. Det er Kommis-
sionen og i sidste ende EU-Domstolen, der vurderer, hvorvidt en medlemsstats na-
tionale regler er i overensstemmelse med EU-retten.
Generelt kan der dog henvises til, at der i en sådan vurdering vil skulle tages hen-
syn til, om der allerede eksisterer EU-regler på området, eller om de konkrete pro-
dukter f.eks. ikke er harmoniseret på EU-niveau.
Er reglerne i EU for et produkt harmoniseret, vil der eksistere en forpligtelse om at
sikre, at nationale regler i form af et forbud eller øvrige begrænsninger opfylder de
krav og forpligtelser, der fremgår af EU-reglerne. Er der f.eks. fastsat krav for, hvor-
når et specifikt produkt kan anses for lovligt, vil det ikke umiddelbart være muligt for
en medlemsstat at hindre, at dette produkt sælges på medlemsstatens territorium.
I de tilfælde hvor produktet ikke er (fuldstændig) harmoniseret på EU-plan, skal
medlemsstaten sikre, at nationale regler er i overensstemmelse med reglerne om
det indre marked, som følger af artikel 34-36 i Traktaten om den Europæiske Uni-
ons Funktionsmåde, samt den retspraksis, som EU-Domstolen har fastlagt på om-
rådet. Det følger heraf, at et forbud eller øvrige begrænsninger af den frie bevæge-
lighed skal være begrundet i et tvingende alment hensyn (f.eks. miljøbeskyttelse),
være ikke-diskriminerende og proportionalt, dvs. ikke være mere indgribende, end
hvad der vurderes er nødvendigt.
Mht. arbejdet med udfasning af olie- og gasfyr i Danmark kan der henvises til, at re-
geringen og de øvrige partier bag klimaaftalen for energi og industri mv. af 22. juni
2020 blev enige om, at der skal udarbejdes en analyse af mulighederne for at ud-
fase olie og naturgas i husholdningernes opvarmning. Jeg vil afvente analysens re-
sultater i forhold til udfasning af olie og naturgas i den individuelle opvarmning.
Fra dansk side har vi dog også stor fokus på sagen i forhold til at præge Europa-
Kommissionen, særligt at der som led i Kommissionens kommende
Fit for 55-
pakke ses på behovet for ændringer af relevant EU-lovgivning i forhold til udfasning
af olie og naturgas.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
2/2