Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del
Offentligt
2393957_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
14. maj 2021
J nr.
2021 - 1850
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 16. april 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål 353 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra udvalget.
Spørgsmål 353
Ministeren bedes kommentere henvendelse af 8. april 2021 samt talepapiret fra
Aalborg, Jammerbugt og Vesthimmerlands kommuner om sikring af planprocessen
ift. etablering af fremtidige energianlæg, jf. KEF alm. del - bilag 257.
Svar
Udvalget har bedt mig om at kommentere på henvendelse af 8. april 2021 samt ta-
lepapiret fra Aalborg, Jammerbugt og Vesthimmerlands kommuner om sikring af
planprocessen ift. etablering af fremtidige energianlæg, jf. KEF alm. del
bilag 257.
Henvendelsen spænder på tværs af flere ministeriers ressortområder. Jeg har der-
for bedt erhvervsministeren, indenrigs- og boligministeren og miljøministeren om at
kommentere på henvendelsen og foretrædet.
Erhvervsministeren har oplyst følgende:
”Erhvervsministeren har bidraget vedr.
Planklagenævnet og Miljø- og Fødevare-
klagenævnet, som sekretariatsbetjenes af Nævnenes Hus, der er en styrelse un-
der Erhvervsministeriet.
Jeg har stor forståelse for ønsket om en hurtig og effektiv klagesagsbehandling
det er et ønske, jeg deler. Det er beklageligt, når det opleves, at sagsbehand-
lingstiden er lang.
Jeg kan oplyse, at Erhvervsministeriet har fokus på at nedbringe sagsbehand-
lingstiderne i Planklagenævnet og Miljø- og Fødevareklagenævnet.
Derfor glæder det mig også, at regeringen med finansloven for 2021 genoprettede
Nævnenes Hus’ bevilling. Med tilførslen vil der blive skabt grundlag for, at Næv-
nenes Hus varigt kan overholde den politisk fastsatte målsætning om, at den gen-
nemsnitlige sagsbehandlingstid på tværs af Miljø- og Fødevareklagenævnet og
Planklagenævnet maksimalt er 6 måneder.
Med Klimaaftale for energi og industri mv. er der herudover afsat 15 mio. kr. årligt
i 2021-2024 til et beredskab, der skal sikre, at klager over VE-sager kan afgøres
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/3
KEF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 353: Spm. om kommentar til henvendelse af 8/4-21 fra Aalborg, Jammerbugt og Vesthimmerlands kommuner om sikring af planprocessen ift. etablering af fremtidige energianlæg, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2393957_0002.png
med et loft på maksimalt 6 måneders sagsbehandlingstid. Dermed kan det frem-
over hurtigt afklares, om et sol- og vindprojekt kan realiseres samtidig med, at
borgers og virksomheder retssikkerhed forbedres.
Miljø- og Fødevareklagenævnet og Planklagenævnet er uafhængige domstolslig-
nende nævn, der påser, at lovgivningen inden for deres kompetenceområder over-
holdes. Hverken jeg eller klima-, energi- og forsyningsministeren kan følgelig gå ind
i nævnenes behandling af konkrete
sager.”
Indenrigs- og boligministeren har oplyst følgende:
”Kommunerne
har ansvaret for den fysiske planlægning i form af kommuneplaner
og lokalplaner. Den kommunale planlægning skal ske inden for rammerne af natio-
nale interesser og de hensyn, som er fastlagt i lovgivning, handlingsplaner, sektor-
planer, landsplanlægning samt i aftaler mellem staten og kommuner, herunder bl.a.
ansvaret til internationale naturbeskyttelsesområder.
Efter planloven skal indenrigs- og boligministeren på statens vegne fremsætte ind-
sigelse mod forslag til kommuneplaner og kommuneplantillæg, som ikke er i over-
ensstemmelse med de nationale interesser. For alle ministerområder gælder der-
udover, at en minister samt Stiftsøvrigheden kan gøre indsigelse mod et forslag til
lokalplan ud fra de særlige hensyn, som ministeren eller Stiftsøvrigheden vareta-
ger.
En indsigelse mod et planforslag indebærer, at planen først kan vedtages endeligt,
når der er opnået enighed mellem parterne om nødvendige ændringer.
Jeg har i marts måned sammen med miljøministeren og erhvervsministeren offent-
liggjort en evaluering af planloven. Jeg kan oplyse, at KL i forbindelse med evalue-
ringen af planloven og i andre sammenhænge har bragt spørgsmålet om hurtigere
planprocesser op, herunder rammerne og processen for klagesagsbehandlingen i
diverse klagenævn. Derfor vil jeg drøfte spørgsmålet med forligskredsen bag plan-
loven som opfølgning på evalueringen”.
Miljøministeren har oplyst følgende:
”Lov om miljøvurdering af planer
og programmer og af konkrete projekter (VVM) er
den danske implementering af EU's miljøvurderingsdirektiv og VVM-direktivet. Reg-
lerne har til formål at sikre, at der forud for beslutninger, der kan påvirke miljøet væ-
sentligt, er gennemført en analyse og vurdering af de sandsynlige, væsentlige mil-
jøpåvirkninger. Miljøvurderingen giver tillige et overblik over rimelige alternativer til
planlægningen og projektet.
En miljøvurdering efter miljøvurderingsloven kan ikke erstatte andre vurderinger ef-
ter f.eks. habitatreglerne. Det betyder, at en miljøvurdering indarbejder disse andre
vurderinger i den samlede rapport og kan om nødvendigt kræve, at der fastsættes
særlige vilkår i en tilladelse.
Side
2/3
KEF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 353: Spm. om kommentar til henvendelse af 8/4-21 fra Aalborg, Jammerbugt og Vesthimmerlands kommuner om sikring af planprocessen ift. etablering af fremtidige energianlæg, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2393957_0003.png
En miljøvurdering giver således ikke i sig selv svaret på, om en plan eller et projekt
skal gennemføres. Men miljøvurderingen har til formål at sikre, at den efterfølgende
beslutning om at gennemføre en plan eller meddele tilladelse til et projekt træffes
på et fuldt oplyst grundlag, som både beslutningstagere og offentligheden forinden
har fået kendskab til.”
Slutteligt vil jeg som klima-, energi- og forsyningsminister og på vegne af regerin-
gen anerkende de pågældende kommuners store engagement i den grønne omstil-
ling, som kræver en stor og vedvarende indsats af os alle. Jeg hæfter mig ved, at vi
allerede har vedtaget en nedbringelse af sagsbehandlingstiden for klager ved de to
nævn og respekterer det vigtige princip om, at beslutningskompetencen er foran-
kret lokaldemokratisk, hvor politikere tæt på borgerne afvejer de relevante hensyn.
Men som klima-, energi- og forsyningsminister ærgrer jeg mig over de barrierer,
projekterne er støt på, og anerkender også frustrationen over de konkrete sagers
forløb.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
3/3