Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del
Offentligt
2391002_0001.png
Klima-, Energi-, og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
11. maj 2021
J nr.
2021 - 1711
Klima-, Energi-, og Forsyningsudvalget har i brev af 13. april. 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål 330 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Rasmus Helveg Petersen (RV).
Spørgsmål 330
Vil ministeren redegøre for de forventede omkostninger, herunder også statsfinan-
sielle og samfundsøkonomiske, ved transport og lagring i forbindelse med CCS,
herunder ved 1 mio. ton, 2 mio. ton, 3 mio. ton og 4 mio. ton, samt hvilke forudsæt-
ninger der lægges ind i beregningerne?
Svar
Mit ministerium er lige nu i gang med det strategiarbejde, der skal understøtte ud-
viklingen og udbredelsen af teknologi til CO
2
-fangst og
–lagring.
I den forbindelse
vil de forventede omkostninger ved teknologien blive belyst nærmere.
Jeg har forelagt spørgsmålet for Energistyrelsen, som oplyser følgende, ud fra det
eksisterende videngrundlag:
”Omkostningerne
til transport af CO
2
er senest opgjort i forbindelse med Energinet
og Energistyrelsens ”Teknologikatalog for transport af energi og CO
21
opdateret
marts 2021. De nedenstående regneeksempler er udarbejdet med udgangspunkt i
teknologikataloget og en række antagelser beskrevet nedenfor. Transport- og lag-
ringsomkostningerne for CO
2
afhænger af en række forhold, som fx transportform
og placering af lageret. Derudover er mange af komponenterne til transport og lag-
ring af CO
2
ikke teknologier, som er brugt i Danmark før, så omkostningerne kan
kun vurderes med stor usikkerhed. Det bemærkes, at størstedelen af omkostnin-
gerne relateret til CCS vedrører fangst af CO
2
. Der spørges kun til transport og lag-
ring af CO
2
, og det er alene disse dele der besvares her.
Økonomiske omkostninger
De direkte tekniske omkostninger, dvs.de omkostninger, som transport- og lag-
ringsaktører skal afholde, er opgjort til 280-880 mio. kr. pr. år afhængigt af, hvor
meget, der lagres, jf. tabel 1. Der er stordriftsfordele i både transport- og lagrings-
delen, så omkostningerne stiger ikke proportionalt med den lagrede mængde.
1
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2809
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
Link: https://ens.dk/service/fremskrivninger-analyser-modeller/teknologikata-
loger/teknologikatalog-transport-af-energi-og
KEF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 330: Spm. om de forventede omkostninger ved transport og lagring i forbindelse med CCS, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2391002_0002.png
Tabel 1. Regneeksempler for omkostninger til lagring og transport
Kr./ton CO
2
Mængde, mio. tons pr. år
Mio. kr. pr. år
1
2
3
4
280
520
680
880
280
260
230
220
Kilde:
”Teknologikatalog
for transport af energi og CO
2
” og egne beregninger og vurderinger.
Som minimum må der regnes med, at de samfundsøkonomiske omkostninger er
10-15 procent større end omkostningerne i tabel 1. Ekstraomkostningerne stammer
fra det velfærdstab, der opstår når staten skal opkræve skatteprovenu til dækning
af støtte til f.eks. infrastruktur til transport og lagring af CO
2
. Det bemærkes, at der
er væsentlig usikkerhed forbundet med disse opgørelser, da fordelingen af omkost-
ninger samt de samfundsøkonomiske omkostninger vil afhænge af hvorledes virke-
midlerne til dækning af omkostningerne indrettes. Herudover vil samspillet med
EU’s kvotesystem påvirke de samfundsøkonomiske omkostninger for Danmark.
Antagelser
Det er i eksemplerne ovenfor antaget, at lastbiler, rør, skibe og lagringskapacite-
terne er udnyttet tæt på optimalt, hvilket trækker de beregnede omkostninger
nedad. Det er desuden antaget, at investeringsomkostningerne afskrives over hele
den tekniske levetid for de anvendte anlæg, der er antaget at være 30 år. Der er
anvendt en diskonteringsrente på 3,5 procent, hvilket er standard for samfundsøko-
nomiske beregninger, men må forventes at være mindre end private aktørers krav
til forrentning. En privataktør må derudover forventes at have et relativt højt afkast-
krav for at dække sig ind mod risikoen for, at der ikke bliver efterspørgsel på CO2-
lagring. Denne risikopræmie er ikke medregnet ovenfor. Det er i beregningseksem-
plet antaget, at der skal sejles omkring 500-600 km til et lager i et udtjent gasfelt i
Nordsøen.”
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
2/2