Klima-, Energi-, og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
11. maj 2021
J nr.
2021 - 1711
Klima-, Energi-, og Forsyningsudvalget har i brev af 13. april. 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål 330 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Rasmus Helveg Petersen (RV).
Spørgsmål 330
Vil ministeren redegøre for de forventede omkostninger, herunder også statsfinan-
sielle og samfundsøkonomiske, ved transport og lagring i forbindelse med CCS,
herunder ved 1 mio. ton, 2 mio. ton, 3 mio. ton og 4 mio. ton, samt hvilke forudsæt-
ninger der lægges ind i beregningerne?
Svar
Mit ministerium er lige nu i gang med det strategiarbejde, der skal understøtte ud-
viklingen og udbredelsen af teknologi til CO
2
-fangst og
–lagring.
I den forbindelse
vil de forventede omkostninger ved teknologien blive belyst nærmere.
Jeg har forelagt spørgsmålet for Energistyrelsen, som oplyser følgende, ud fra det
eksisterende videngrundlag:
”Omkostningerne
til transport af CO
2
er senest opgjort i forbindelse med Energinet
og Energistyrelsens ”Teknologikatalog for transport af energi og CO
21
opdateret
marts 2021. De nedenstående regneeksempler er udarbejdet med udgangspunkt i
teknologikataloget og en række antagelser beskrevet nedenfor. Transport- og lag-
ringsomkostningerne for CO
2
afhænger af en række forhold, som fx transportform
og placering af lageret. Derudover er mange af komponenterne til transport og lag-
ring af CO
2
ikke teknologier, som er brugt i Danmark før, så omkostningerne kan
kun vurderes med stor usikkerhed. Det bemærkes, at størstedelen af omkostnin-
gerne relateret til CCS vedrører fangst af CO
2
. Der spørges kun til transport og lag-
ring af CO
2
, og det er alene disse dele der besvares her.
Økonomiske omkostninger
De direkte tekniske omkostninger, dvs.de omkostninger, som transport- og lag-
ringsaktører skal afholde, er opgjort til 280-880 mio. kr. pr. år afhængigt af, hvor
meget, der lagres, jf. tabel 1. Der er stordriftsfordele i både transport- og lagrings-
delen, så omkostningerne stiger ikke proportionalt med den lagrede mængde.
1
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2809
www.kefm.dk
Side 1/2
Link: https://ens.dk/service/fremskrivninger-analyser-modeller/teknologikata-
loger/teknologikatalog-transport-af-energi-og